- den 24 juni 2009, kl 11:11
Hela Boverkets delrapport är på 25 sidor. Hade den inte varit det hade jag klistrat in hela den. Men här är fler klipp ur den än som framgår i dagens reportage:
http://www.nsd.se/NYHETER/ARTIKEL.ASPX?ArticleID=4712067#forum
På sida 2 och 3 i Boverket rapport framgår:
Tydliggör verksamhetsutövarens ansvar för kulturvärdena
Trots kraven i miljöbalken har konsekvenserna för det allmänna intresse som kulturvärdena representerar inte beskrivits eller beaktats inom ramen för den miljöprövning som aktualiserats av LKABs ansökan om tillstånd enligt 9 kap. miljöbalken om tillstånd till befintlig och utökad verksamhet vid Malmberget/Vitåfors.
Vilka villkor som ska gälla med avseende på bl.a deformationer och sättningar uppsköts av miljödomstolen till senare behandling.
Inom ramen för den genomgång av regelverket som Boverket har utfört inför denna rapport har det inte varit möjligt att analysera i vilken mån verksamhetsutövarens ansvar att tillämpa hänsynskraven i 2§ miljöbalken avseende det allmänna intresse som riksintresset kulturmiljövård representerar, har förändrats genom den hittills genomförda miljöbedömningen. Eventuellt kan den frågan inte heller besvaras entydigt innan en överprövning har skett i Miljööverdomstolen.
Vad som gäller om frågan om kulturvärdena förbigås även i den resterande miljöbedömningen, har inte heller analyserats. Kan bristerna i
den genomförda MKBn tas till intäkt för att man ska slippa alla krav, eller har man ändå ett ansvar?
Vidare står i rapporten och är rent ut sagt bedrövligt, att man inte på något sätt från kommunens sida kommer ut till kommunmedborgarna vad hemlighetsmakeriet består av med tanke på situationen i övrigt. Var det bara det stora städinitiativet, som man kom fram till en överenskommelse om, kan jag inte låta bli att undra :
En dialog om flyttning av vissa byggnader har inletts mellan FAB och kommunen genom dess kulturförvaltning. Frågan kommer att behandlas vid ett möte mellan kommunledningen och LKAB 29/5.
Enligt Boverkets uppfattning utgör raderna av likadana arbetarbostäder från olika tidsperioder en väsentlig del av områdets kulturvärde. För att tillvarata det krävs det relativt omfattande husflyttningar.
På sida 10 fortsätter det:
Avslutningsvis vill Boverket påminna om Kulturminneslagens portalparagraf: Det är en nationell angelägenhet att skydda och vårda vår kulturmiljö. Ansvaret för detta delas av alla. Såväl enskilda som myndigheter skall visa hänsyn och aktsamhet mot kulturmiljön. Den som planerar eller utför ett arbete skall se till att skador på kulturmiljön såvitt möjligt undviks eller begränsas.
Lite längre ner på sidan 10:
Förutsättningar i Gällivare kommun
Organisatoriska resurser
Organisatoriskt är byggnadsnämnden i Gällivare inordnad i en gemensam nämnd för miljö-, bygg-, planerings- och hälsofrågor. Kommunen saknar helt egen anställd planerings- och arkitektkompetens. Bemanningsmässigt utgörs den del av Miljö- och byggkontoret som handlägger "byggnadsnämndfrågor" av två bygglovshandläggare samt en byggnadsinspektör. Stadsarkitektrollen upprätthålls av en konsult i Luleå på en 25% tjänst. Myndighetsbeslut rörande planer tas av en planarkitekt på samma konsultfirma i Luleå på en 33% tjänst. Planuppdrag läggs ut på konsulter som handlas upp från fall till fall. Fördjupningen av översiktsplanen avseende Gällivare, Malmberget och Koskullskulle utarbetades av WSP i Norrköping. Chefen för Miljö- och byggkontoret, som har en bakgrund som skoglig ekonom och arbetar mycket med exploateringsfrågor, slutar till sommaren för en annan tjänst. T.f. chef kommer från miljösidan. Det övergripande ansvaret för planeringsfrågor ligger dock på kommunledningen.
Bakgrunden till den nuvarande situationen ska sökas i fastighetskrisen under 80- och 90-talen då man rev 1100 lägenheter i Gällivare kommun. I det sammanhanget prioriterades inte tillgången till planeringsresurser och den dåvarande planeringsavdelningen avskaffades i mitten av 90-talet.
I samtal med enskilda politiker och tjänstemän har det uttryckts en frustration över hur man plötsligt hamnade i en akut planerarsituation utan någon förberedelsetid då man hade tid att bygga upp organisationen. "Vi kan få panik ibland." Flera uttryckte behovet av att skaffa sig en egen arkitekt- eller planerarkompetens, åtminstone för att jobba med den strategiska planeringen. Samtidigt skildrade man de svårigheter man hade att rekrytera personer med kompetents och yrkeserfarenhet till kommunen.
Alternativet att "lära upp" nyutexaminerade, som enbart utnyttjade kommunen som en språngbräda, ansåg man sig inte ha resurser till.
Behov av ytterligare planerings- och utredningsinsatser
I utställningsversionen av fördjupningen av översiktsplanen identifierades följande behov av fördjupade studier, program och detaljplaner:
· Grönplan inom tätortsområdena upprättas
· Hydrologisk utredning utförs
· Dagvattenpolicy upprättas
· Centrala Gällivare - förslag på utveckling, gestaltning, förtätning mm
· Området mellan Norska vägen och Vassaraträsk (SJ-området)
· Koskullskulle - utveckling, gestaltning och förtätning mm
· Malmheden - planprogram upprättas
· Vuoskonjärvi industriområde - utveckling, gestaltning och förtätning
· Strategi kring Malmberget utifrån gruvans möjliga utbredningar - planprogram upprättas
· Dundrets utbyggnad
· Nya bebyggelseområden - Vassaraträsk, Nuolajärvi, Nunisvaara
· Förtätningsområden
· Trafikutredningar östra och västra Malmberget, Koskullskulle, Gällivare m.m.
· Kulturminnesvård - flytt av kulturhistorisk bebyggelse och placering
· Rennäring - påverkan på rennäringen i fortsatt fördjupad planering
· GC-vägutredning
· Fördjupad studie av skoterleder genomförs
Därtill finns det behov av att uppdatera den kommunövergripande översiktsplanen bl a med avseende på gruvnäringen och vindkraften, bl a har Dundret av Energimyndigheten angetts som av riksintresse för vindkraft.
Listan skulle utan problem kunna fyllas på med ytterligare angelägna utredningsuppdrag. T ex rörande olika genomförandefrågor och hur ska det landskap gruvan en gång lämnar efter sig utformas för att bli en positiv tillgång?
Hur planera med ständigt föränderliga förutsättningar?
Förutom den sydvästligaste delen av Gällivare ligger hela Gällivare-Malmberget inom område av riksintresse för värdefulla ämnen. I sydväst begränsas utbyggnadsmöjligheterna av Dundret, som är såväl naturreservat som Natura 2000-område och samtidigt riksintresse för det
rörliga friluftslivet. I öster begränsar flygplatsen och dess bullerzoner utbyggnadsmöjligheterna. Detta tillsammans med andra begränsningar gör det svårt att se hur samhällsomvandlingen ska kunna genomföras utan att områden som är utpekade som riksintresse för värdefulla ämnen berörs.
En sammanställning av de olika riksintressena och Natura 2000-områdena ger en bild av den komplicerade planeringssituationen i Gällivare-Malmberget. På kartan har inte bullerzonen kring flygplatsen markerats. (bild)
I samtal med enskilda politiker och tjänstemän uttrycktes en frustration över bristen på långsiktiga planeringsförutsättningar. Det handlar dels om vilka områden som kommer att tas i anspråk för gruvverksamhet och dels när de behöver tas i anspråk. Situationen kan belysas av ett par citat:
"Provborrningar sker i den takt man bryter. Planeringshorisonten är aldrig längre än 10 år - dvs den tid en brytningsnivå varar."
"Framförhållning - hur får man det med 5-6 malmkroppar med öar emellan?"
---------------
Här slutar jag urklippet ur Boverkets delrapport. Därför att det sistnämnda säger allt. Precis allt: "Framförhållning - hur får man det med 5-6 malmkroppar med öar emellan?"
Den förra rapporten från Boverket gick sannerligen inte heller av för hackor!
Det kom ett inlägg för några dagar sedan i ett reportage, om att man borde förflytta allt bort mot Sikträskhållet med utsikt över Dundret och det kanske lät huvudstupa för många. Men sanning att säga är det faktiskt det enda stället som ser ut att vara fredat. Överallt annat är det "av riksintresse", förutom foten av Dundret, men där lär inte alla rymmas och Aitiks enorma slamdammar närmar sig med stormsteg!!! Tar man sig en titt på Gula Sidornas flygfoton över området, vilka flygfoton inte torde vara "up to date", blir man mörkrädd.
Hur mycket gift bor människorna runt omkring sig, egentligen?
Kommunalrådet gick ut med en begäran till regeringen om drogproblematiken här i våras. Jag kunde inte annat än sitta här och se ut som en byfåne i nyllet. Hade det inte varit precis lika angeläget att han hade lagt till en rad:
"Vi skattebetalare i Gällivare kommun klarar inte situationen med samhällsflytten och samhällsomvandlingen på egen hand. Det har nu framkommit att allt egentligen måste flyttas helt och hållet, om det hela skall bli på en fast grund. Vi alla andra skattebetalare i Gällivare kommun, liksom alla malmbergsbor sitter fast i ett Moment 22 av dignitet. Det måste vara "av riksintresse", att värna dessa svenska medborgare också!"
http://www.nsd.se/NYHETER/ARTIKEL.ASPX?ArticleID=4712067#forum
På sida 2 och 3 i Boverket rapport framgår:
Tydliggör verksamhetsutövarens ansvar för kulturvärdena
Trots kraven i miljöbalken har konsekvenserna för det allmänna intresse som kulturvärdena representerar inte beskrivits eller beaktats inom ramen för den miljöprövning som aktualiserats av LKABs ansökan om tillstånd enligt 9 kap. miljöbalken om tillstånd till befintlig och utökad verksamhet vid Malmberget/Vitåfors.
Vilka villkor som ska gälla med avseende på bl.a deformationer och sättningar uppsköts av miljödomstolen till senare behandling.
Inom ramen för den genomgång av regelverket som Boverket har utfört inför denna rapport har det inte varit möjligt att analysera i vilken mån verksamhetsutövarens ansvar att tillämpa hänsynskraven i 2§ miljöbalken avseende det allmänna intresse som riksintresset kulturmiljövård representerar, har förändrats genom den hittills genomförda miljöbedömningen. Eventuellt kan den frågan inte heller besvaras entydigt innan en överprövning har skett i Miljööverdomstolen.
Vad som gäller om frågan om kulturvärdena förbigås även i den resterande miljöbedömningen, har inte heller analyserats. Kan bristerna i
den genomförda MKBn tas till intäkt för att man ska slippa alla krav, eller har man ändå ett ansvar?
Vidare står i rapporten och är rent ut sagt bedrövligt, att man inte på något sätt från kommunens sida kommer ut till kommunmedborgarna vad hemlighetsmakeriet består av med tanke på situationen i övrigt. Var det bara det stora städinitiativet, som man kom fram till en överenskommelse om, kan jag inte låta bli att undra :
En dialog om flyttning av vissa byggnader har inletts mellan FAB och kommunen genom dess kulturförvaltning. Frågan kommer att behandlas vid ett möte mellan kommunledningen och LKAB 29/5.
Enligt Boverkets uppfattning utgör raderna av likadana arbetarbostäder från olika tidsperioder en väsentlig del av områdets kulturvärde. För att tillvarata det krävs det relativt omfattande husflyttningar.
På sida 10 fortsätter det:
Avslutningsvis vill Boverket påminna om Kulturminneslagens portalparagraf: Det är en nationell angelägenhet att skydda och vårda vår kulturmiljö. Ansvaret för detta delas av alla. Såväl enskilda som myndigheter skall visa hänsyn och aktsamhet mot kulturmiljön. Den som planerar eller utför ett arbete skall se till att skador på kulturmiljön såvitt möjligt undviks eller begränsas.
Lite längre ner på sidan 10:
Förutsättningar i Gällivare kommun
Organisatoriska resurser
Organisatoriskt är byggnadsnämnden i Gällivare inordnad i en gemensam nämnd för miljö-, bygg-, planerings- och hälsofrågor. Kommunen saknar helt egen anställd planerings- och arkitektkompetens. Bemanningsmässigt utgörs den del av Miljö- och byggkontoret som handlägger "byggnadsnämndfrågor" av två bygglovshandläggare samt en byggnadsinspektör. Stadsarkitektrollen upprätthålls av en konsult i Luleå på en 25% tjänst. Myndighetsbeslut rörande planer tas av en planarkitekt på samma konsultfirma i Luleå på en 33% tjänst. Planuppdrag läggs ut på konsulter som handlas upp från fall till fall. Fördjupningen av översiktsplanen avseende Gällivare, Malmberget och Koskullskulle utarbetades av WSP i Norrköping. Chefen för Miljö- och byggkontoret, som har en bakgrund som skoglig ekonom och arbetar mycket med exploateringsfrågor, slutar till sommaren för en annan tjänst. T.f. chef kommer från miljösidan. Det övergripande ansvaret för planeringsfrågor ligger dock på kommunledningen.
Bakgrunden till den nuvarande situationen ska sökas i fastighetskrisen under 80- och 90-talen då man rev 1100 lägenheter i Gällivare kommun. I det sammanhanget prioriterades inte tillgången till planeringsresurser och den dåvarande planeringsavdelningen avskaffades i mitten av 90-talet.
I samtal med enskilda politiker och tjänstemän har det uttryckts en frustration över hur man plötsligt hamnade i en akut planerarsituation utan någon förberedelsetid då man hade tid att bygga upp organisationen. "Vi kan få panik ibland." Flera uttryckte behovet av att skaffa sig en egen arkitekt- eller planerarkompetens, åtminstone för att jobba med den strategiska planeringen. Samtidigt skildrade man de svårigheter man hade att rekrytera personer med kompetents och yrkeserfarenhet till kommunen.
Alternativet att "lära upp" nyutexaminerade, som enbart utnyttjade kommunen som en språngbräda, ansåg man sig inte ha resurser till.
Behov av ytterligare planerings- och utredningsinsatser
I utställningsversionen av fördjupningen av översiktsplanen identifierades följande behov av fördjupade studier, program och detaljplaner:
· Grönplan inom tätortsområdena upprättas
· Hydrologisk utredning utförs
· Dagvattenpolicy upprättas
· Centrala Gällivare - förslag på utveckling, gestaltning, förtätning mm
· Området mellan Norska vägen och Vassaraträsk (SJ-området)
· Koskullskulle - utveckling, gestaltning och förtätning mm
· Malmheden - planprogram upprättas
· Vuoskonjärvi industriområde - utveckling, gestaltning och förtätning
· Strategi kring Malmberget utifrån gruvans möjliga utbredningar - planprogram upprättas
· Dundrets utbyggnad
· Nya bebyggelseområden - Vassaraträsk, Nuolajärvi, Nunisvaara
· Förtätningsområden
· Trafikutredningar östra och västra Malmberget, Koskullskulle, Gällivare m.m.
· Kulturminnesvård - flytt av kulturhistorisk bebyggelse och placering
· Rennäring - påverkan på rennäringen i fortsatt fördjupad planering
· GC-vägutredning
· Fördjupad studie av skoterleder genomförs
Därtill finns det behov av att uppdatera den kommunövergripande översiktsplanen bl a med avseende på gruvnäringen och vindkraften, bl a har Dundret av Energimyndigheten angetts som av riksintresse för vindkraft.
Listan skulle utan problem kunna fyllas på med ytterligare angelägna utredningsuppdrag. T ex rörande olika genomförandefrågor och hur ska det landskap gruvan en gång lämnar efter sig utformas för att bli en positiv tillgång?
Hur planera med ständigt föränderliga förutsättningar?
Förutom den sydvästligaste delen av Gällivare ligger hela Gällivare-Malmberget inom område av riksintresse för värdefulla ämnen. I sydväst begränsas utbyggnadsmöjligheterna av Dundret, som är såväl naturreservat som Natura 2000-område och samtidigt riksintresse för det
rörliga friluftslivet. I öster begränsar flygplatsen och dess bullerzoner utbyggnadsmöjligheterna. Detta tillsammans med andra begränsningar gör det svårt att se hur samhällsomvandlingen ska kunna genomföras utan att områden som är utpekade som riksintresse för värdefulla ämnen berörs.
En sammanställning av de olika riksintressena och Natura 2000-områdena ger en bild av den komplicerade planeringssituationen i Gällivare-Malmberget. På kartan har inte bullerzonen kring flygplatsen markerats. (bild)
I samtal med enskilda politiker och tjänstemän uttrycktes en frustration över bristen på långsiktiga planeringsförutsättningar. Det handlar dels om vilka områden som kommer att tas i anspråk för gruvverksamhet och dels när de behöver tas i anspråk. Situationen kan belysas av ett par citat:
"Provborrningar sker i den takt man bryter. Planeringshorisonten är aldrig längre än 10 år - dvs den tid en brytningsnivå varar."
"Framförhållning - hur får man det med 5-6 malmkroppar med öar emellan?"
---------------
Här slutar jag urklippet ur Boverkets delrapport. Därför att det sistnämnda säger allt. Precis allt: "Framförhållning - hur får man det med 5-6 malmkroppar med öar emellan?"
Den förra rapporten från Boverket gick sannerligen inte heller av för hackor!
Det kom ett inlägg för några dagar sedan i ett reportage, om att man borde förflytta allt bort mot Sikträskhållet med utsikt över Dundret och det kanske lät huvudstupa för många. Men sanning att säga är det faktiskt det enda stället som ser ut att vara fredat. Överallt annat är det "av riksintresse", förutom foten av Dundret, men där lär inte alla rymmas och Aitiks enorma slamdammar närmar sig med stormsteg!!! Tar man sig en titt på Gula Sidornas flygfoton över området, vilka flygfoton inte torde vara "up to date", blir man mörkrädd.
Hur mycket gift bor människorna runt omkring sig, egentligen?
Kommunalrådet gick ut med en begäran till regeringen om drogproblematiken här i våras. Jag kunde inte annat än sitta här och se ut som en byfåne i nyllet. Hade det inte varit precis lika angeläget att han hade lagt till en rad:
"Vi skattebetalare i Gällivare kommun klarar inte situationen med samhällsflytten och samhällsomvandlingen på egen hand. Det har nu framkommit att allt egentligen måste flyttas helt och hållet, om det hela skall bli på en fast grund. Vi alla andra skattebetalare i Gällivare kommun, liksom alla malmbergsbor sitter fast i ett Moment 22 av dignitet. Det måste vara "av riksintresse", att värna dessa svenska medborgare också!"