onsdag 29 maj 2019

Tanke inför morgondagen, som är "Kristi Himmelsfärdsdag".

Undra om det är påbud om flygskam ifrån predikstolen, eller är den färden preskriberad? Den kanske rent av inte lämnade några utsläpp alls efter sig hur den nu gick till. Jag grubblar ännu.

Men frågan blev aktualiserad igår igen, när jag låg och slötittade på TV-kanalen Axess igår om författaren C.S. Lewis, mest känd som mannen bakom de bästsäljande Narniaböckerna och som jag alltid fått för mig att författaren haft ett dubbelbottnat budskap till sina läsare. De stiger in i klädskåpet som visar sig ha en ingång till något helt annat.

Undra om det är därifrån "att ha lik i lasten", "att ha ett lik i garderoben" kommer från engelskans "a skelton in the cupboard/closet" som Lewis tagit intryck från en samling av berättelser som Thomas Roscoe gav ut 1824, eller om Lewis´ egna "lik i garderoben" var betydligt mer flerbottnad än så. Jag vill gärna tro det efter att jag grubblat över mina egna.

Jag tycker mig ha fått en strimma klarhet i vilket efter en natts sömn, även om jag nu vaknade av att jag åter hade hamnat i infernot på tingsrätten, som om och om igen har en tendens att återkomma i mina drömmar, eftersom jag aldrig tycks få bli befriade ifrån detta livs levande helvete. Men 30 år senare och jag vägrar att låta mig kuvas av någon eller något!

Jag är nog lite av samma skrot och korn som den livstidsdömde Kaj Linna, som vägrade att låta sig stukas och slutligen blev fri och frikänd efter en 13 år lång kamp inom fängelsets murar, fyllt av massor av nya kränkningar. Han har både en plan A, B, C, D och säkert också E och hela alfabetet ut om så krävs, tänker jag.

Jag har det också, känner igen de där dragen. Därför att det nyttar inget att gräva ner sig i en grop, eller kapitulera. Det ligger helt enkelt inte för mig heller. Hur mycket galenskap som jag än har mötts av och sanna mina ord det är mycket mycket, utan att jag behöver anstränga mig speciellt mycket för att minnas.


Jag är rätt övertygad om att när man väl är den människotypen, som inte bara inordnar sig, pågår det samtidigt parallellt helt andra sker inombords. Tänkta egna tankar som behålls på insidan.

Jag tycker mig få det bekräftat igår om C.S. Lewis, att jag inte tänkt helt fel utan att ha känt till något om C.S. Lewis egen komplicerade biografi, som nu livet har en tendens att vara för oss människor. Saker och ting händer i våra liv som slår an en ton som envist hänger sig fast och påverkar resten av våra liv.

Förutom C.S. Lewis biografi fanns ett synnerligen intressant avsnitt när Lewis talat med sin vän J.R.R. Tolkien om "myter" och att alla dessa myter handlar om ett och samma tema såväl i grekisk, som nordisk mytologi (Balder) = den döde gudssonen som återuppstår och som Tolkien förklarade för Lewis, som varit ateist och nu befann sig i gränslandet men finner det ännu osannolikt, att den om Jesus är den bästa av alla dessa myter, eftersom den är den sannaste myten. Lustigt egentligen hur allt kommer tillbaka vid en viss punkt.

På tal om det.

Jag satt kvar i bilen och löste korsord medans jag väntade på Herr H som var inne och handlade. Utanför den nedhissade bilrutan hörde jag ett samtal mellan två herrar som stod och väntade på Taxi. De tillhörde båda två ett gammalt garde blandmissbrukare, både till det inre, yttre och inte minst den starkt påverkade talförmågan:

Nr 1: ... det är ju Kristi Himmelsfärdsdag imorgon och röd dag.
Nr 2: Vad är det för dag?

Nr 1: Ja det är något religiöst, men vad det betyder eller vad det hela handlade om det vette f@n.
Nr 2: Hur vet du då att det är Himlafärddag då?

Nr 1: Man är väl bildad vettu´

Glurp, tänkte jag.

1 kommentar:

  1. Signaturen Alberta Clara ditt inlägg är borttaget och du vet anledningen till varför!

    Den här bloggen är inte upplåten för dylik SKIT!

    SvaraRadera