söndag 2 juni 2019

Man kan verkligen undra hur det kommer sig att kvinnors sport och kvinnor inte riktigt räknas.

Det som är mest anmärkningsvärt att det fortfarande inte år 2019 gör det, utan damerna tillhör fortfarande någon form av underlig strykklass, som inte riktigt räknas trots att vetenskapen och kunskapen säger, att just flickor har betydligt bättre skolresultat. Men kan också hävda sig på alla andra möjliga tänkbara sätt.

Det är till att fortfarande finnas i motvind på alla tänkbara sätt. Idag läste jag en glutt ur Populär Historia:
https://popularhistoria.se/vardagsliv/sport/damfotbollens-historia?c_rid=63zc07w3019UHPm6aDg1109272832%7C77397311&utm_medium=email&utm_campaign=nb_phi_se_son_uge22_2019-(747588)&utm_content=&utm_source=popularhistoria.se&email=E96FE7963C7487750465C2D28041FAE597CB2F730052A35B547BFD41EB10D2B5&utm_term=sport

Själv har jag försökt att ingjuta det i min dotters liv precis som min pappa gjorde det med mig. Han sa alltid att jag kunde bli precis vad som helst, dock inte pappa. Men han hade fel på den punkten. Numera kan man det också!
Jag har därför i mina bonusbarnbarns fotoböcker satt in foton på deras pappas farmor, som hela sitt liv ägnade sig åt sport i olika former: fotboll, boule och även schack. Naturligtvis gjorde hon det i skuggan av sina brottande bröder, där bl.a. en världsmästare i brottning ingick.
"Biggans" fotbollslag" på 40-talet.
En något senare variant - men fortfarande ett fotbollslag.

Även om det nu var en helt annat gebit som hon nog var känd för:

Känd som Höganäs Dior

men som hade börjat med en egen sybehörsaffär på Kvilletorget i Göteborg.
Numera finns stor del av hennes syateljé inkvarterat hos oss och kanske var det inte helt fel med det som skedde natten till hennes begravning. Då hon plötsligt stod vid min säng och försökte säga mig något som jag inte förstod. Jag såg bara att hon visade mig en skylt från en utställning där det stod "Sömmerskans son".

Det är många år sedan det hände och jag grubblar fortfarande, men förstår nu att det kanske kommer att bli så trots allt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar