onsdag 22 maj 2019

Kanske finns det en mening med att vara mestadels hänvisad till sängen, eller i vart fall förpassad till mestadels "flygspaningsläge".

Jag läser just nu en bok som Jörn Donner skrivit, ni vet mannen som ständigt retade gallfeber på omgivningen, trots sin vackert klingande FinlandsSvenska språkmelodi ;)

Jörn Donner som hunnit ha så många strängar på sin lyra, att jag inte kan känna annat än stor respekt inför allt han hunnit med och ibland även tvingats ägna sig åt för att få en utkomst att leva på.

Fortfarande har inte omgivningen tystnat kring honom. Han åker ut och in i mediabruset som en förkroppsligad gummigutta, trots att han idag är en åldrande man som fått inse kroppens realiteter. Dock inte tankens, vilket är en  himmelsvid skillnad, tack och lov.

Den som missat det sista har något att se och fundera över, hur media vill tillrättalägga något som inte kan bli annat än fel:
https://www.svtplay.se/video/21358114/en-film-om-jorn-donner
filmen kan ses till 11 september 2019 på SVT play.

Även Jörn Donners son Rafael Donner, född 1990, har gemensamt med fadern låtit det trilla fram en gemensam bok ur den Donnerska rockärmen och som heter "Innan du försvinner". En tankeväckande bok om att ställa de frågor som finns innan någon av parterna inte längre finns.


https://www.svtplay.se/video/21470870/babel/babel-sasong-29-umea-litteraturfestival
Det är en kortare intervju med far och son, som kan ses till 18 oktober 2019 på SVT play. Det har funnits en till i något av kulturprogrammen som jag dessvärre inte hittade reda på.

Dock en recension för den som är intresserad av innehållet och anledningen:

https://www.aftonbladet.se/kultur/bokrecensioner/a/KvmOAE/fran-donner-till-donner


Men den bok jag nu läser och börjar nå sitt slut
 är skriven av Jörn Donner och är utgiven 1980 av W & W och heter "JAG, Jörn Johan Donner född den 5 februari 1933 i Helsingfors, Finland".
  
Boken är skriven i dagboksform och ur hans tankar om tingens varande då vid skrivandet 1980, dvs. för 29 år sedan! Ändå är den lika aktuell då som nu. En glasklar analys som lika gärna kunde ha vara skriven idag år 2019.

Jag begår nu säkert ett regelrätt copyrightövertramp, men hoppas att Jörn Donner har överseende med mitt övertramp och hjälper mig om jag råkar i onåd hos någon förfördelad någonstans i "näringskedjan" för bokens utgivning.
Citat ur boken:


"Bara en blick i dagens tidning bekräftar att det är så. Båtflyktingarna trängs som ovälkomna fantomer på haven, drunknar och dör, eller svälter och dör. På vägarna i Väst-tyskland har fyratusenfyrahundraåttiosex (4 486) människor dödats mellan januari och maj, och 177 000 har blivit skadade.
Och så vidare.
Ät upp din mat, annars får du inte tala om världen".






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar