söndag 10 mars 2019

Malmbergets dokumentation

Alla som söker efter gamla hus som funnits och som dött gruvdöden finns samlade i en utmärkt "Rapport". Fr.o.m. sida 13-289 kan man se och läsa om många av byggnader i Malmberget: 
http://www.gellivare.se/PageFiles/22115/KMA_Rapport%20170214.pdf

Så naturligtvis hur det såg ut i Malmberget när jag växte upp innan rivningshysterin tog sin början:

Dessutom finns minnesböcker i denna serie dokumentation, som getts ut för att dokumentera Malmberget och där jag själv varit skrivandes medverkande i två av dem: området kring Kungstorget där jag föddes och i Bäckenboken där jag växte upp och bodde fram till 1968, när mitt liv gick vidare efter min mammas död.

Numera är Malmberget att betrakta som död och en hel del ortsbor tvingas kvar i ett Industriområde där skalven bara tilltar och förödelsen breder ut sig och där det mesta av livet är inringat av statens gruvstängsel. - Jag antar att det är så politikerna i Regeringskansliet har det.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar