lördag 24 november 2018

Varför svär de så in i helvete på TV och radio?

Med risk att låta som den värsta moraltanten, men jag tänkte för några lördagar sedan att jag i brist på bättre skulle se "Så mycket bättre" i reklamkanalen TV 4, som jag därför i möjligaste mån undviker, men alla svordomar som haglade i var och varannan mening fick mig att helt enkelt slå av TV:n.
Det är illa när man t.o.m. tar emot pris i olika sammanhang och låter som ett rykande svavelos lierat med självaste hornPer.

Så detta eviga tjat om vad saker och ting heter. Hade ett litet samtal på "stan" om ordet Kex.

Jag: jag har alltid sagt Kex.

Ordpätimetern:Det uttalas schex!!!
Jag: det beror väl bara på vilken landsända man kommer ifrån och om man talar svenska.

OJ, vad det började ryka ur öronen på ordrättaren! Medan jag stod där och tänkte en stund utan att öppna foderluckan överhuvudtaget (även jag kan ibland inse när det är lika gott att inte säga mer):
Varför skall vi använda ordet "pätimeter", "pettimeter", "petimäter" överhuvudtaget??? Finns ju ett bättre svenskt ord för det; rättelse, pekpinne ...

Det påminner mig om att jag har i mina små gömmor en rätt rolig historia (tycker jag i alla fall), gammal som gatan. Men ibland är gammalt bäst  
Det var så roligt eftersom just 5 oktober har en viss egenanknytning, dock har årtalet 1924 gått mig spårlöst förbi. Än i alla fall.

2 kommentarer:

  1. Varför viftar de så in i helvete med händerna i TV? Armarna flänger och far. Skallarna nickar, rycker och knycker så nackarna väl förslits. Och himlande med ögonen. Och låtsasskratten. Och demonstrerande av blekta tänder. Skrikandet talar för droger. I kulturnyheterna i morse babblade en egotrippigt smilande gestalt typ familjen Addams. Skepnaden var utspökad som en korp, svarta fjädrar. Och allt jävla hahaha, attä, åkkö, äande, åande, öande typ ”Vadä hahaha hahaha ööö tänkärä Liberalerna hahahaha om ööö attä ååå Annie Lööf äää röstar äää påä centerneeeö hahaha va?”. Idrottare kör med nämen. Typ: ”Hurä äää var föret äää idagä va? – Nämenä precis hähähä jo det varä liksom braä liksom. Så vallarna äää hade liksom öö gjort ett bra äää jobb tyckerä du ä dä? Nämenäää ja precis ööö liksom.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är ju en till och annan aspekt av det hela, som kan vara lika irriterande.

      Det verkar ha gått mode i att inte kunna tala, eller prata längre.

      Tur är i alla fall att man inte längre använder sig av ordet "absolut" i var och varannan mening. Det höll på att driva mig till vansinne.

      Det är bara att inse att allt inte blir till det bättre, mycket har blivit skandalöst uselt!


      Radera