fredag 22 juni 2018

Midsommarafton 2018 och tid för lite eftertanke över hur Sverige blivit ett rättshaveri, där få personliga kontakter återstår och galenskapen frodas.

Igår var det 6-års kalas. Det hade kunnat bli en allt igenom trevlig dag om den inte hade kantats av "det nya Sverige", som gjorde att jag själv kände mig som jordens mest misslyckade farmor trots att dagen i övrigt var en trevlig dag.

Jag hade gjort det misstaget att beställa lite spel och böcker genom CDON.com den 15 maj, istället för att försöka slå mig fram i ett uppgrävt Göteborg med få möjligheter att hitta en p-plats för "funktionsnedsatta", som inte t.ex. Brings gröna transitbil upptagit båda p-platserna i ett svep, taxibilar, eller folk med dunkel härkomst som tror att enfald betyder lika med att kunna nyttja dessa få p-platser, som kräver tillstånd av rätt personkrets dessutom.

Trots flertal efterlysningar och spårning av paketet var och förblev paketets spårlöst puts väck. Eftersom jag varit på en veckan ikonmålarkurs vid Kyrkeruds folkhögskola och liten helgtur därefter så har hela mitt stationära PC-ande helt legat nere. Det blev inte så mycket roligare av att vid hemkomsten finna att den i sten vägrade starta på söndagkvällen och fick köras iväg till PC-doktorn på måndagen. "Patienten" är fortfarande inlagd och nu får min "bärbara manus/rese-PC" stå till tjänst för ett nytt inlägg i min blogg.

Patienten skall dessutom få lite välbehövlig uppgradering eftersom den mer liknar en efterkrigsmodell, förhoppningvis skall den vara åter efter helgerna. Jag fick dessutom genom PC-doktorn JOAB Data veta att det gick att gå in på Telia Webbmail och läsa min mailbox. Man kan ju undra varför man inte får dylika upplysningar av Telia, som nu också ingår i samlingnamnet "det nya Sverige". Dvs. vi är inte intresserad av något annat än dina pengar.


Igår på 6-åringens födelsedag stod det dock klart att paketet kommit från CDON, levererats av Adlibris via Schenker och står som returnerat! Konstigt nog lyckades jag med konststycket att få tala med en livs levande person hos Schenker, vilket jag inte lycktas med vare sig CDON, eller Adlibris - finns inget nummer att ringa till. Men utan alla andra siffror där inte spårningsnumret som jag hade fått av CDON:s mailsvar inte räckte för att förstå varför jag trots idogt sökande inte hittat paketet under den här tiden och inte heller fått vare sig mail eller sms eller lösavi om paketet, kunde jag inte få någon förklaring hos Schenker varför det hade blivit så här.

Det värsta är att jag lydigt lagt in Qliros betalning på Internetbanken när fakturan singlade ner i min mailbox och den har sålunda blivit betald redan den 4.6.2018. Ja, jag kan hålla med om att jag borde hållit kollen bättre själv och tagit bort betalningen för ett paket, som aldrig kommit mig tillgodo. Men jag har en dålig ursäkt till till detta, den får du när jag dragit historien om Schenker och 6-åringens födelsedagspresenter klart. - Det är ju inte heller så att Qliro hade någon åtkomlig rak kommunikation. Så nu väntar väl antagligen åtskilliga timmar till av arbete för min egen del och säkert ingen respons på den här sidan om månen ang 6-åringen födelsedagspaket, som han skulle ha haft.

Som grädde på moset upptäckte jag på korträkningen, när den anlände med posten igår, att ICA-foto sammanlagt dragit drygt 1 100:- för en fotobok som skulle ha kostat dryga 300:-. Vid närmare koll hade de har dragit 850:50 för en variant som aldrig har gått igenom hela beställningsrutinen, eftersom det visat sig att priset inte motsvarade det som mailet hade utlovats och därmed hade förkastats som köp och några betalningsrutiner därför inte hade fullföljts.

De här fotoböckerna som jag varje år ger till vart och ett av barnbarnen, så att de när de blir vuxna kan följa med bild och text vad vi har haft för oss med dem de dagar vi delar med dem under året. Den fotoboken fanns med bland 6-åringens födelsedagspresenter den hade dessutom levererats väldigt snabbt. Men resten gör ju att sordin hänger tungt även där. Fortsättning lär följa eftersom redan en första kontakt skitit sig.




Så till nästa i ledet av "nya Sverige", PostNord! Jag har haft den dåliga smaken att beställa varor där det inte framgått att den svenska staten vill ha del i form moms och hanteringsavgift innan de levererar varan, de kan ju inte tänka sig någon betalning av detta när man hämtar ut varan. NEJ, så enkelt skall det naturligtvis inte vara!

Detta fick till följd att jag i våras fick tillbringa åtskilliga timmar framför PC med att försöka kommunicera med dem. DÅ var deras rutiner ännu värre än de är idag! Efter ett jädrans mailande och inget svar inom de 24 stipulerade timmarna där de skulle återkomma fick jag svaret av dem, som jag trodde till en början var ett felsänt 1 april skämt. Mer mail och väntetid, samtidigt som jag började befara att paketet skulle hinna gå i retur pga de långa svarstiderna hos Postnord. Det fick mig att fundera över hur exkluderade alla människor utan datorer måste vara i "det nya Sverige".

Jag upplyste PostNord, fortfarande genom mail, att de kunde inte lägga ut en så huvudlös enda möjlighet till betalning via swiss eller en viss namngiven och bestämd internetbank. DÅ fick jag det huvudlösa svaret att jag kunde väl gå till en granne som kunde swisha pengarna åt mig! - KRÄVER dock tre förutsättningar:
1) att denna granne existerar
2) att jag vill dela mitt privatliv med denna givmilda tillika fiktiva granne
3) att jag hittar en uttagsautomat för uttag av kontanta medel, vilket innebär en resa på några mil sammanlagt och sökande var en sådan möjligen kan finnas kvar

alt. att jag har en så trevlig granne, som vill stå kostnaden till statens uttag för mina paket
JA, du läste rätt, jag skojar inte. Hela mitt säkringsskåp rök då och jag försökte komma fram till högsta hönset på PostNord, Håkan Ericsson, men det hade varit enklare att komma fram till President Donald Trump i USA än till Håkan Ericsson. Jag skrev därför några mindre väl valde ord till snorhyvlarna på kundtjänsten vid PostNord för vidarebefordran uppåt i hierarkin.

Sedan jag läst en hel del upprörda inlägg i Göteborgs-Posten har jag tack och lov insett att jag inte varit ensam som varit hemsökt, vilket skänkt en viss form av tröst.



NU har jag igen fått en hel drös meddelande i min mobil om att jag skall betala moms och kostnader på paket som visat sig komma från utlandet och vars beställare sannolikt aningslöst skickat dem i olika försändelser, dvs det har fördyrat varan en hel del!


Jag måste sålunda än en gång betala i förskott och därmed köpa grisen i säcken, eftersom det inte ens framgår vem som är avsändaren i aviseringen via sms från PostNord. - Jodå, jag medger att det skett en förbättring hos PostNords rutiner. - NU behöver gå över till grannen och swisha över pengarna för moms och kostnader enligt PostNords rekommendation. Men fortfarande går inte att betala när man hämtar varan från utlämningsstället. Det går sålunda inte att se vem försändelsen kommer ifrån och jag har med andra ord ingen koll på vad det är jag betalat för eller om det ens är en rättmätigt uttagen kostnad. Kvittot på betalningen kan man se sig i stjärnorna efter mao.

Jag har naturligtvis begärt att få redovisat de tre sista inbetalningarna vilket företag det gäller, som de vill ha betalt moms och kostnader för. Något svar inom 24 timmar? NÄHÄ, skämtar du... döda linjen ännu!

Min dotter har beställt varor men satt mig som mottagare, eftersom hon dessvärre saknar bil och inte heller av praktiska skäl kan vara bollkalle för uthämtningsställen som kan bli precis var som helst. Jag kan lugnt säga att jag numera har besökt delar av Göteborgsregionen, som jag inte hade en susning om att de ens fanns! Bensinkostnaderna och restiden i bil har sammanlagt blivit rätt betydande sammanlagt sedan "nya Sverigemodellen" kört igång.

Jag beställde själv lite nya akvarellfärger från Stockmar/Boesner här i början av juni och de var spårlöst försvunna de oxå. Det visade sig att detta paket skulle ha varit levererat av UPS, men fanns nu i Angered på ett utlämningsställe som jag aldrig en hade hört talas om! Till företaget Boesner där jag hade beställt akvarellfärgerna hos hade lämnats förklaring, att jag inte hade varit hemma, när de levererat färgerna, men något meddelande om att de istället levererat akvarellfärgerna till guds förgätna håla hade jag inte fått något meddelande om, inte Boesner heller. Mao tog UPS upp både Boerners och även min tid helt i onödan, dessutom blev det helt onödig tidsspillan.

Så till Kronan på verket:
Igår anlände dessutom brev från Sveriges RÖVARNÄSTE nr 1: AFA Trygghetsförsäkring! Ett otrevligt och snäsigt brev lagom till midsommarhelgen, som de inte besvarats på flera veckor, trots att det finns överklagningtider som jag har att rätta mig efter och som de nu flertal gånger havererat under årens lopp. DE är ju också barrikaderade bakom ett Fort Knox liknande bollkallesystem. Om handläggaren Reneé Öhrlund hade besvarat det jag önskat få besked om så här 30 år senare av trakasserier och långt utanför det som arbetsskadeförsäkringen omtalar? NEJ, självklart inte!

Jodå, det finns ett direktnummer till henne, men vis av skadan är all min kommunikation med AFA skriftlig!



Jag undrar om inte Sverige blivit världsledande i idioti och diktatur.

Sucka mitt hjärta sucka.

Jag får glädja mig åt att VÄDER är det alltid av något slag och att jag har en familjemiddag att se fram emot idag, där jag bara kan glida in vid dukat bord  och inte behöver röra ett skapandes finger. Dessutom har jag nu fått börja äta vanlig mat och hoppas på att nya magblödningar inte tar vid igen. Peppar peppar ta i trä...


 

1 kommentar:

  1. Här är anledningen till ditt inlägg:
    http://www.gp.se/nyheter/sverige/svenskar-politiken-gynnar-inte-oss-1.6730090

    vilket förutsätter att de som läser kan omvandla procent till andelar.

    SvaraRadera