söndag 24 juni 2018

Filmen "Kung Charles III" på SVT 1 igår - intet ont anande slog jag mig ner i TV-soffan, eftersom jag inte orkade förmå mig till annat vettigare.

Filmens handling: Fiktiv skildring av prins Charles kröning efter drottning Elizabeth II:s död. Arvtagaren och numera kung Charles III råkar i konflikt med det brittiska parlamentet.

Det var det mest osmakliga jag har sett på bra länge, de som står för det osmakliga är:
  • eftersom det inte räcker med det engelska parlamentets enfald, utan filmen ger sig på resten av det engelska kungahuset och sliter den fullständigt i stycken -
     
    shame on you!

Har inte det engelska kungahuset redan fått utstå mer än som faktiskt är i acceptabelt. Efter dokumentären som sändes helt nyligen där prinsarna William och Harry redogjort för tiden kring deras mor, Dianas, död där paparazzi gjorde hennes liv till ett livs levande helvete, tycker jag nog att den mest trögtänkte borde ha förstått vilken skada som åsamkats dem. Tydligen var det inte nog.

Jag kan inte heller förstå SVT:s beslut att sända något dylikt, som gräver runt i nu levande personers privatliv, ämnat att enbart spekulera på det mest vidriga sätt.

Visserligen vet jag att de ansvariga på SVT alltid sänker sig till nya bottennivåer under hela sommaren, genom att sända den ena reprisen efter den andra. Ungefär som om de som bara har TV:n som enda nöje inte skulle ha några andra behov än att se program under sommarhalvåret som redan gått tämligen nyligen.

Det är inte bara undermåligt att hushålla så dåligt med våra skattemedel, som de får disponera tillsammans med våra licenspengar. Det är fullständigt oacceptabelt mot de som måhända inte kan gå ut i sommaren och ägna sig åt något annat, att de skall behandlas som om de inte är fullvärdiga människor.

Väljer man dessutom att medverka till regelrätta övergrepp på det engelska kungahuset - även om det skall föreställa en fiktiv handling, då är det faktiskt under all kritik. Nu är det nog hög tid att sluta upp med att diskriminera sommarens TV-tittare tillika skatte/licensbetalare och behandla dem som mindre vetande, där det inte är så noga med utbudet. Jag lider med dem som av olika anledningar är hänvisade till SVT:s och Sveriges Radios utbud. Det kan inte vara roligt.

Jag kan nog tycka att det är hög för ansvariga inom SVT/SR att se över sin budget och var man lägger pengarna på. Jag var själv under sommaren 2014 och 2015 hänvisad till Sveriges Radio under en långresa med bil, tor Göteborg - Malmberget, eftersom det visade sig att ljudböckerna som Bonnier Audio hade spelat in inte fungerade vare sig i bilens CD-spelare, eller den bärbara CD/Mp3 spelaren. Bonners Audio har ny inspelningsteknik, som gamla apparater inte kan hantera. Jag fick rådet av Bonnier Audio att köpa nya apparater. DET kan de ju bara glömma. Det har efter det här blivit ljudböcker som spelats in av andra än Bonnier Audio.

Någon måtta på teknikbytena med efterlämnande teknikskrot efter sig får det trots allt vara. Men att i ett dylikt läge vara hänvisad till skvalradio med eviga reklaminslag, eller Sveriges radio i 2 x 18 timmar där det är idel repriser, det blir man verkligen inte överlycklig av att upptäcka.

Världen verkar vara fylld av en massa:


när man råkar få ta del av den....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar