lördag 5 augusti 2017

Före detta finansministern Anders Borg och prins Henrik av Danmark - skall man skratta eller gråta? Vilka sorgliga män.

Jag steg in i affären för att köpa en rulle rispapper och kunde inte undgå att höra hur personalen snabbt avslutade ett samtal, när jag steg innanför dörrarna. Men jag hann uppfatta att det rörde sig om Anders Borg, f.d. finansministern och någon riktigt präktig skandal med ekivoka inslag.

Väl i bilen igen hann nyheterna gå av stapeln där Anders Borg figurerade och text-TV bjöd på en lite mer friserad historia vilket naturligtvis inte Aftonbladet gjorde: http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/QV67V/uppgifter-anders-borg-visade-konet-pa-fest--och-hotade-arrangoren

Borgs beteende hade sin grund i att han var förnärmad över sin rumsplacering. Det visar verkligen vilken sorts person han är. Van att peka med hela handen och bli åtlydd...

Visa snoppen, vilja jämföra sin egen med andras! Ta andra män i skrevet och fälla uttalanden om kvinnor som horor och slampor visar på ett beteende och en attityd som t.o.m. går utöver varje sjöslag som jag ofrivilligt hamnat i. Men något sjöslag har det ALDRIG förekommit på en fest som även hyst barnfamiljer!

Då skall gudarna veta att jag nog har upplevt det mesta här i världen av urspårade fester och tillställningar.

Det är bara män med makt som kan få uppföra sig så här illa och ändå få medhåll och att det slätas över. När man tillhör den s.k. eliten och ändå tycker av varianten "det kan hända i de bästa familjer", då måste jag verkligen ifrågasätta vad det själva är för personer. Det här hör verkligen inte hemma i kretsen kring en före detta minister och en man som skall föreställa av "finare slag" och föreställa representera förnuft.
 


Sedan att Anders Borgs fästmö, Dominika Peczynski, slätar över hans kriminella beteende det tar jag faktiskt ingen som helst notis om. Jag känner henne inte personligen, men jag har inte kunnat undgå att funderat över henne långt innan hon blev Anders Borgs tête-à-tête. Men efter att ha sett henne i TV-programmet En natt på slottet, besannades bara det jag intuitivt förstått. Paret kanske borde göra sällskap till någon lämplig KBT-behandling.
 
Anders Borg har flera tunga poster i stora företag och internationella organisationer. Han är bland annat vice ordförande för investmentbolaget Kinnevik, Stenbecks imperie, seniorrådgivare åt storbanken Citi, varit eller möjligen är rådgivare åt Finland, men också någon uppgift finns i mitt huvud om att han också är det till Asian Infrastructure Investment Bank. För egen räkning kan jag bara säga att låter man Anders Borg sitta kvar i Kinneviks styrelse, då vet åtminstone jag var de har sitt lågvattenmärke.

Jag börjar bli innerligt trött och less på människor som helt uppenbart lider av hybris och bara förutsätter att allt är en droppe i Mississippi.

Nästa i ledet hybris är prins Henrik av Danmark, som sedan 50 år tillbaka är gift med drottning Margarethe av Danmark. Nu är det inte så att jag för ett enda ögonblick tror att prinsen skulle visa snorren, eller gå an som Anders Borg gjort. Men när man känner sig alltjämt så kränkt över att man inte fått den titel man ansett sig skall ha, att man inte vill begravas bredvid sin hustru efter ett så långt äktenskap, då blir det lite väl udda.
http://kongehuset.dk/nyheder/hkh-prins-henrik-begraves-ikke-i-roskilde-domkirke

Lustigt nog så befann jag mig med en del av mina klasskamrater från Läroverket i Malmberget i Köpenhamn den dagen, 10 juli 1967, då deras bröllop gick av stapeln.
Henri-Marie-Jean André de Laborde de Monpezat var ett namn som klingade fint i malmbergsöron, så fint att vi övade på det franska uttalet av hans namn. Vi var väl måhända inte fullständigt helnyktra efter en elefantöl som intagits till maten, men det fanns ingen som ens var i närheten av att vilja dra upp snorren, eller bära sig åt enligt Anders Borg festmanér. 
 
Jag minns i vart fall att just precis när kortegen med brudparet passerade restaurangens uteservering, satt vi och jagade gröna ärtor över tallrikarna, som i övrigt bestod av en schnitzel, potatis och sedvanliga tillbehör. Tänk vad udda saker man kan dra sig till minnes.

Det å sin sida får mig att dra mig till minnes vad jag till frukostbordet hade läst, om den fruktade ryska laxen (puckellaxen) slut citat, som de fångat i Göta älv.

- De är riktigt fula, ser nästan ut som en piraya, tyckte Tobias Nyberg, ordförande i sportfiskeklubben Laxen.

Men sedan kunde jag inte hänga med i svängarna, mer än att den fruktade ryska laxen kan påverka den inhemska biologiska mångfalden eller orsaka stora socioekonomiska skador.


Vilket i sin tur fick mig att inse, att artikeln jag läst några blad innan i tidningen om nazisterna i Kungälv, som spärrade av ett asylboende i Kungälv, men saboterat även ett blivande i Torslanda förra året och nu hade åkt dit sedan NFC i Linköping hade analyserat bandet för spårsäkring. Sedan blev det väl inte mindre bevis av att Nordiska motståndsrörelsens nyhetssajt skrivit om hela händelsen, där de helt uppenbart tyckte att de hade gjort något hedervärt.

Jag undrar hur länge de skall kunna få härja fritt utan att något mer ingripande vidtas emot dem från samhällets sida. Det var ju nazister som även stod bakom det bestialiska mordet i augusti 1995 på John Hron vid Igeltorpssjön i Kode norr om Kungälv, något som aldrig försvunnit ur mitt minne.

För någon tid sedan läste jag i Pedagogiska magasinet, tror jag bestämt att det måste ha varit, att man kommit till rätta med nazismen i Kungälv. Något som bara måste var en politisk klyscha i annat fall skulle det här inte ha kunnat hända och hänt har det gjort.

Man behöver inte göra mycket annat än ha en annan åsikt för att hamna på bänken "tillåtet att slå ihjäl".


Visa civilkurage var den utlösande anledningen till att John Hron bestialiskt mördades. Gärningsmännen kom undan med något som förefaller helt makabert och de har tillåtits fortsätta i stor stil genom att upprepade
gånger vandalisera hans gravsten. 
http://gun-m-ek.blogspot.se/2013/04/var-nutidshistoria-med-nynazister-och.html


En del människor kommer jag aldrig, hur länge jag än lever, att förstå mig på. Det verkar vara något allvarligare fel i hårddisken.

7 kommentarer:

  1. Vill bara klargöra att det INTE är jag som hindrar kommentarer att komma in i min blogg!

    Sätter nu in det som önskades som kommentar, men jag gör tillägget att än har vi inte sett om åklagare, moral och domstolarna kommer att se till att lag och ordning följs.

    Jag ser det som väldigt graverande och försvårande, att även barnfamiljer varit närvarande. Där kan man verkligen snacka om haveri, men de kanske inte höll sig med utkastare. De trodde väl kanske inte att det skulle behövas med alla prominenta gäster.

    http://www.di.se/nyheter/borg-polisanmals-efter-skandalfest/

    SvaraRadera
  2. Helt sanslöst av Anders Borg att påstå att moderatledaren Anna Kindberg Batra skulle vara ute efter några politiks poäng för att hon fördömt hans beteende. Den grabben verkar ha supit bort halva skallen!

    Det är en BELASTNING för moderaterna!! Inte blir saken mindre av att flera ledande moderater och M-talespersonen ställer upp bakom Anders Borg.

    SvaraRadera
  3. De som nu tycker att det är moraliskt riktigt att ställa upp bakom Anders Borg, som gått ut på en helt öppen Facebook-sida som vem som helst kan läsa och ber alla i hela världen om ursäkt för något han inte ens vet vad det är. Är det inte mer än lovligt enfaldigt det han nu själv har snärt in sig i? Han bad hela världen om ursäkt, trots att han sa sig ha fått en blackout och alltså inte visste vad som hänt. Trots det så kallar han det nu plötsligt för hörsägen, när han skall näpsa av moderatledaren Anna Kindberg Batra. Dessförinnan, innan hon överhuvudtaget uttalat sig, har Anders Borg själv skrivit att han fått veta att han uppträtt opassande, då måste han rimligen ha fått VETA vad han har gjort även om han nu låtsas fått en blackout.

    Det är ju bekvämlighetsflagg för en alkoholist att ta till dylika trix när det skitit sig rejält.

    Har upplevt det själv så många gånger att jag vet vad jag talar om. Det är inte enbart fyllskallar i samhällets nedre skikt som beter sig som svin, det gör de som borde vara ett föredöme som per automatik följer med ett ansikte utåt och hög befattning.

    Beklämmande men föga överraskande att han får eliten bakom sig som slätar över och förminskar det han gjort. Det är inte mycket till ryggrad i dessa personer heller därför att i samma stund så låter de offren bli offer igen. Känner igen skiten och avskyr det med full kraft! Har sett det lite för många gånger för att kunna tycka att det är något bra strategi, eller de som föredrar att tiga om vad de faktiskt vet. I mina ögon är dylika personer inte mycket att hänga i julgranen heller.


    Han är helt uppenbart lika ute på djupt vatten som järnrörsmannen/krogkönslagkämpen SD Kent Ekeroth. De här två borde sätta sig ner och förkovra sig lite om hur alkoholpåverkade tolkar olika situationer jämfört med nyktra!

    Har inget mer att tillägga. Tycker bara att det börjar bli lite väl mycket nu från den s.k. elitens sida.

    Först IT-skandalen där som rimligen borde vara involverade har lyckats gå helt under radarn: INGEN har ens talat om Regeringens IT-politiske ansvarige, MP Peter Eriksson och inte minst hans företrädare Mehmet Kaplan som avgick i april 2016, efter ytterligare en av alla dessa skandaler.

    På Regeringens webbplats står att läsa klart och tydligt, att bostads- och digitaliseringsministern är ansvarig för IT-politik. Ingår inte Sveriges säkerhet/IT-säkerhet i det?
    Det finns ännu fler konstellationer som inte skött sina jobb! Eller är det så att de också kör med fejkade mötesprotokoll?

    URK! man får verkligen sura molekyler som snurrar runt bara man tänker på hur mycket skit som flyter omkring.

    SvaraRadera
  4. det var bara väntat!! http://www.expressen.se/nyheter/forundersokningen-mot-anders-borg-laggs-ner/

    POLIS och förundersökningsledare gjorde inte två knop för att utreda

    SvaraRadera
  5. Den som trodde på något annat tror antagligen på jultomten och påskharen också. Jag slår vad om att det snart kommer snyfthistorier om hur han har förlorat jobb och allt det där som brukar följa i dylika snyfthistorier. Sådant kan aldrig en vanlig människa utan elitvänner räkna med. Det är skillnad på skit och pannkaka :)

    SvaraRadera
  6. http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/VEp43/danska-kungahuset-prins-henrik-ar-dement

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var väl för skönt att det fanns en naturlig förklaring till prins Henriks agerande.

      Full sympati till honom och hans familj. Det är inte lätt för någon part, vare sig den drabbade eller de närstående.

      Radera