torsdag 2 februari 2017

Dagens dikt i P 1 är ett av världens äldsta radioprogram, som sänds måndag-lördag 12.00 med repris kl. 23.54.

1 februari fyllde "Dagens dikt" 80 år och ett speciellt hyllningsprogram lyssnade jag till när jag körde iväg till sjukhuset.
http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=2031&grupp=19758


Jag skall inte påstå att jag lyssnar till Tolvslaget - Dagens dikt med efterföljande musik ofta, oftast blir det de gånger jag råkar snurra runt med bilen vid 12-snåret på dagen. Men när jag i ovanstående program hörde berättas bl.a. om det bilverkstadsgäng, som under åtta års tid lagt ner arbetet och haft detta som en meditativ stund under arbetsdagen, tyckte jag att det var en ovanligt strålande idé att lägga bakom örat....

Den lilla stunden med klockringningen från

Stockholms stadshus klockor med stora Sankt Erik i mitten, som spelar Sankt Göran och draken, mer känd som Sankt Örjans visa. "Hör du sankt Örjan du är min sven, du månde mitt ärende utrida. Till Babylon den sköna stad att mot den draken strida".

Det betvivlar jag att dagens skolungdom får lära sig i skolan, vilket vi fick. Det är väl kanske därför som den finns där memorerad på en alldeles speciell plats i de inre rummen hos mig och säkert många fler än just mig.
Det var ju också den klockringningen som TV-programmen började med inkl. en stereotyp bild på stadshuset på den tiden då det begav sig.


Den tidigaste kända uppteckningen av melodin (Örjanslåten) är från 1500-talet. Den melodi som ofta används idag är en bearbetning av Axel Boberg efter en förlaga från 1800-talets slut av Richard Dybeck.

Men Stockholms stadshus magiska innergård den har haft åtskilliga besök av mig. Det är från en speciell vinkel som den lockar fram något alldeles extra inom mig.

Något som också hänger med från barndomen är faktiskt Sjörapporten, ett program som jag alltid älskat. Den appellerade till mitt lättroade huvud redan som barn. Det var mycket Väst, Sydväst och Ost, som i mina lättroade öron fick en helt annan betydelse än sjörapportens innebörd av sagda ord. Men jag lärde mig mycket om geografi utifrån detta eftersom jag var ett mycket vetgirigt barn och ville ha utpekat på kartan var alla dessa platser fanns som man nämnde i Sjörapporten.
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt?programid=2000

Fortfarande blir jag på ovanligt gott humör att lyssna på Sjörapporten och får ett igenkännande som skänker mig ett speciellt lugn, precis som klockringningen med Dagens dikt skänker mig.

Är jag bara en kuf som gillar det invanda, kan jag inte låta bli att undra, eller finns det fler som jag....


PS. Men en riktig kuf är jag inte, än så länge finns en del av mina vänner och faktiskt även barndomsvänner kvar i livet och en alltmer tynande skara av anhöriga. DS.

3 kommentarer:

  1. Det var i alla fall inte en kufisk skrift ;)

    SvaraRadera
  2. vid närmare eftertanke var det nog en kufisk skrift :)

    SvaraRadera
  3. Det kommer väl an på VAD man nu egentligen menar med kufisk skrift. Finns onekligen lite olika infallsvinklar när det gäller den saken. Allt är inte antingen svart eller vitt, utan kan bestå av väldigt många färger dessemellan.

    SvaraRadera