lördag 10 december 2016

Speedwaybanan i Malmberget som lades ner 1958 - tvistefrågan har varit var den låg och idag vet jag besked...

Här är det nu klarlagt var Malmbergets speedwaybana låg. 

Synd bara att jag städade skrivbordet så bra, att jag inte återfunnit två gula postit-lappar med telefonnummer till de som ringt mig och liksom jag undrat över det väldebatterade ämnet var speedwaybanan i Malmberget låg. De har hört av sig till mig eftersom jag skrivit om speedwaybanan både i Boken om Bäcken med omnejd, men även i ett tidigare blogginlägg om mina minnen från Speedwaybanan i Malmberget.

Inte för att jag haft något behov av att ha rätt, men roligt att mitt barnaminne visat sig ha haft helt rätt om banans placering. Det var slutligen
arkivarien vid Gällivare kommun, Lars Nilsson, som inte gav upp och bistod mig, när Lantmäteriet i Gävle dit man numera är hänvisad till inte kunde ge någon vägledning överhuvudtaget. De måste ha fastighetsbeteckning för att kunna ta fram den uppgiften! HÄPP! Jodå, du läste rätt! (Ett led i det nya SVERIGE!)

Jag städade undan på skrivbordet hjälpligt innan jag åkte iväg till den finska urskogen, men var jag satt postitlapparna med telefonnummer och namnen, tja, det var en annan fråga vars svar står skrivet  stjärnorna för tillfället. Min förhoppning är nu att de läser min blogg och gör en sökning på googles i ämnet speedwaybanan i Malmberget, eller att jag återfinner postitlapparna så småningom när jag röjer hela "kontorsdelen" för att slutligen kunna gå i pension på riktigt.

Så här ser den aktuella kartan ut av idag och den gamla markeringen på speedwaybanan finns inritad så att man lätt kan se var den låg en gång i tiden.

Här låg speedwaybanan, inritad som motorbana på kartan och blåstreckad. Kul att ha alltjämt ha ett klart minne av något som lades ner när jag var 7 år gammal och trots att nya vägen till Gällivare och mellanvägen kommit till efter det och att den ena av de två infarterna till Malmberget har fimpats av pga. det som gruvbrytningen fört med sig.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar