torsdag 20 oktober 2016

Speedwaybanan mellan Gällivare - Malmberget - Renvallen hette den, men exakt punkt var den låg tvistar de initierade om, eftersom förändringarnas vindar blåst och Lantmäteriet inte längre är vad det var.

Hemkommen efter långtrip i hemtrakterna med dottern, fick jag ett telefonsamtal från en herre som ville veta var Speedwaybanan hade funnits. Han hade varit i Malmberget/Gällivare och letat utan att finna det minsta spår. Uppenbarligen hade han läst något som jag skrivit om mina egna upplevelser från denna speedwaybana. Min mamma var speedwaytokigt och den ådran har jag ärvt.

I en bok som Gällivare Bildarkiv sammanställt, "Bäcken med omnejd", har jag bidragit med dryga 100 sidor inkl.foton till min berättelse om hur det var att växa upp mellan åren 1953 och 1968 i Malmberget/världen, där även denna lilla berättelse om Speedwaybanan ingår. - Det går bra att beställa boken från: bildarkivet@gallivare.se. Glöm inte och skriva org. nr eller personnummer för faktureringen. Boken kostar 150:- och skall den skickas tillkommer portoavgift med 30:-. I annat fall finns den att köpa på Biblioteket i Malmberget och museet (i Gällivare). Om den finns som bibliotekslån har jag inte en susning om.

Det har tagit en liten stund att stilla hans och faktiskt även min egen nyfikenhet om Speedwaybanan, Renvalltens öde och berättelse. Historiken är nu funnen efter ett väldigt sökande där jag kontaktat en hel del, men som slutligen tipsat mig om Jonas Holmqvist. Det sades att det han inte visste om speedwayhistorik, även på de här breddgraderna, det var nog inte uppfunnet.

Igårkväll trillade guldkornen ner i min mailbox och jag är inte så åpen att jag inte delar med mig. Så här skrev Jonas:



I början av 50-talet fanns speedway på en mängd ställen i övre Norrland, däribland Skellefteå, Burträsk och Arvidsjaur. Banan mellan Gällivare och Malmberget är den nordligaste som funnits i Sverige och invigdes 3 juni 1953. Banan mätte 300 meter, kallades Renvallen och drevs av Gällivare-Malmbergets MK.

Något serielag fanns aldrig, avstånden till lagen i söder var för stora, men GMMK körde vänskapsmatcher mot diverse olika lag. Första lagmatchen hölls 1 augusti 1954, mot Stockholmsslaget Monarkerna inför 2500 åskådare. GMMK hade lånat in Åke ”Lapp-Linkan” Lindqvist från Skellefteå. Han var Norrlands bäste förare och seriekörde till vardags för Getingarna i Stockholm. Åke tog full pott mot Monarkerna, men det blev ändå storstryk.
29 augusti mötte man ett reservbetonat Getingarna i en match över 11 heat. Stockholmarna vann 33-32 efter 5-1 i sista heatet.

I mitten av 50-talet stängde många speedwaybanor, framför allt i Norrland, där GMMK till sist blev ensamma kvar och väldigt isolerade. Laget antog 1956 namnet Lapparna och premiärkörde under det namnet 17 juni 1956 mot Getingarna B, en match som förlorades, 39-45. 19 augusti mötte man Vargarna och föll med 37-47.

17 augusti 1957 vann Lapparna 60-22 över Örnarna. Det var en blöt tillställning inför bara 1200 åskådare. Förmodligen var det sista tävlingen. Viss verksamhet förekom även under 1958, men vad jag kunnat finna, inga officiella tävlingar. En av huvudorsakerna till att sporten avvecklades, var de höjda säkerhetskraven på banorna. Det blev för dyrt för småklubbarna i norr, där man inte körde så ofta.

Jag skrev en historisk artikel om speedway i Norrland i SEFF-tidningen 2001. Där finns några stycken om Gällivare-Malmberget. Innehåller ungefär samma info som ovan, men bifogar dessa som inscannade bilder. Finns även en lagbild på Lapparna från 1956 där samt en tidningsannons från en tävling på Renvallen.

Scannade även in en bild och en kortare text från Martin Strömbergs bok ”Vägen till VM”.


/Jonas
 
De scannade bilderna som fanns med i mailet var följande, som bjöd på speedwaynostalgi i härligt storformat:
 ****************************************************************************
 ****************************************************************************
Detta är en kortare text + foto från Martin Strömbergs bok ”Vägen till VM”.

Men var Gällivare-Malmbergets Speedwaybanan låg, det är alltjämt dolt i dimman. Jag själv och andra kvarlevor ur MMCK, där jag själv varit med från ursprunget av klubbens bildande inkl.  ordförande i Cross-sektionen, vill placera den närmare Malmberget, strax nedanför infarten till Malmberget som stök förbi det nu rivna Elevhemsområdet. Medan jag funnit en annan uppgift som placerar den till 
Silwerbrandshöjden i Gällivare. Är det nu någon som läser det här och vet svaret, är jag djupt tacksam för ett litet inlägg eller kontakt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar