fredag 1 maj 2015

Valborgsmässoafton med SVT - Debatt: Muslimska kvinnor kväver egna tider på badhusen.

Jag vägrade gå ut i snålblåsten och kika på Chalmerskortegen. Visserligen hade jag planer om att ta med min lättviktregissörsstol, så att jag hade klarat av att se kortegen. Men det var alltför ovisst om det skulle finnas någon p-plats på lämpligt gångavstånd och så var det det där lilla andra också...

Jag hade nämligen förbrukat mina kroppsliga krafter med råge, eftersom jag varit på IKEA tidigare under dagen - visserligen hängandes över en "rollator", som min äldste son brukar kalla kundvagnarna för. Han brukar säga till mig när vi två är ute och handlar tillsammans:


- Ta du rollatorn, som behöver lite gåhjälp (med det menar han att jag skall köra kundvagnen). Det är i dylika stunder som jag skarpt brukar överväga om jag trots allt inte borde införa barnaga retroaktivt.

Jag gjorde även ett försöka att haka på Herr H in på Clas Ohlson i Bäckebol, efter IKEA besöket, som är som en enda lång ökenvandring utan möjligheter till, att gena till just det man är intresserad av och sedan kunna ta sig ut till kassorna. Sittplatserna för de besökande kunderna är också obefintliga inne på IKEA. Men väl inne hos Clas Ohlsson blev jag tvungen att gena mellan hyllpartierna, där första bästa glepa dök bland montrarna som de gjort vattentäta skott emellan nu för tiden, som på IKEA.

Jag gick ut och satte mig på en av  bänkarna i köpcentrets gång, eftersom man på Clas Ohlsson varken har kundvagnar, eller sittplatser inne i varuhuset. Där satt jag nu och begrundade min illa tilltygade kropp och hur lite man passar in i samhället. För ett ögonblick tyckte jag riktigt synd om mig själv. Men insåg tämligen snabbt, att det var tämligen kontraproduktivt.


Medan jag svepte med blicken runtomkring mig och funderade på vad jag skulle hitta på, tills Herr H kom ut från Gubbdagis, fick jag syn på Caféet lite längre bort i köpcentrets gång och VEM kan motstå en bägare mjukglass. Inte jag i alla fall.


Det fick till följd att när Herr H kom ut från gubbdagis så såg jag honom irra omkring sökandes efter mig, eftersom jag sagt att jag skulle sitta på bänken utanför Clas Ohlson och vänta på honom. - Jag satt nu istället lite längre ner på Caféets möblering ute i gången av köpcentret och smaskade på min mjukglass.

- Svårt att känna igen en sån´ välmogen tjej, som jag? frågade jag när han kom fram till mitt bord.

Men han svarade inget utan traskade iväg och köpte sig en bägare med romrussinglass, antingen hörde han inte vad jag sagt pga. surret i köpcentrat, eller så tyckte han att det var väl värt att måna husfriden.

Naturligtvis så poängterade han, när han väl satt där och åt sin glass, att han inte gillade russin. - Nej, jag bryr mig inte, han är ju född och uppväxt i gnällbältet och själv insåg jag att mjukglass, det var otroligt sött, egentligen. Huvaligen....

När dottern anlände hemmet insåg jag, att vi var nog ett gäng som inte alls var upplagd för något överhuvudtaget. Efter en kortare matseans vid köksbordet avvek var och en. Herr H hade på förmiddagen varit ute och tränat golf i regn- och hagelskuren och den envisa hostan hade återvänt med dess fulla styrka. Han bad mig känna på hans panna om den var varmare än vanligt. VAD säger man, mer än suckar och tillägger, eftersom det antagligen gick att steka ägg på hans panna:

- Jag tycker att du imorgon, förutsatt om det är regn och snålblåst förstås, skall ställa dig ute på golfbanan igen. Det är väl så ni kurerar envis influensa i Närke.

Själv bestämde jag mig för att inta soffhörnan tillsammans med TV:n. Sicket felval! Där var det "Debatt" om att man krävde egna badtider för damerna i simhallarna och att inga manliga fick arbeta de dagarna i Simhallarna. Det var någon muslimsk dam som satt där och tyckte att hon var så vansinnigt obekväm i sin muslimska baddräkt och sin kroppsstorlek och hon behövde lära sig simma. Det var en allmänmänsklig rättighet, eftersom hon också var skattebetalare.

Själv har jag bytt ut Hagabadet "dyra gatan", eftersom jag bara är ute efter varmvattenbassäng och det har man på Angereds Arena till ett betydligt överkomligare pris. Det är ingen större skillnad, eftersom tillgängligheten är lika besvärlig att få till där som på Hagabadet.


Men vid Angereds Arena där har jag slagits över dessa muslimska kvinnobadkläder, som t.o.m. småflickor bär. Heldräkter, såväl i ärmar som i ben och något klänningliknande inkl. lager av huvuddukar. Jag kan verkligen intyga att dessa på intet sätt döljer något av deras former, snarare så framhäver det kroppen rejält! Faktiskt mer än en vanlig baddräkt gör. - Jag begriper ingenting av det här om jag skall vara helt ärlig.

Men de är ju väldigt duktiga om de kan lära sig att simma i alla dessa tyglager, eftersom det är att betrakta som rena rama klädsimmet. Det man förut var tvungen att ha för att simma till sig ett Guld-märke i simkunskap.

Det gamla simborgarmärket i guld till vänster.
Till saken hör att det är väldigt många män, som absolut är utrikesfödda och som INTE kan simma. Jag tror nog att det är lika angeläget, att satsa på simkunnigheten även där och ta fokus från det här eviga, tröttsamma... 

Inte kan jag heller sluta upp att fundera över: hur de har det i sina hemländer där de kommit ifrån. Är det så att kvinnorna inte får lära sig att simma, är de utestängda från simbassänger, eller VEM står för att simkunskapen garanteras i dessa länder? - Det skulle vara roligt/lärorikt att faktiskt få veta! Men det kunde man inte höra ett ljud om i "Debatt" och då tycker jag också, att det inte är någon nyanserad debatt. Men det är sällan det är det. Det är ständigt bara ett evigt onyanserat tyckande, utan inkråm.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar