lördag 30 maj 2015

Undra just om det inte är dags att lägga till ännu en etikett i min blogg: "Är du felskruvad under hatten?" - Ines Uusman hon blir nog svårslagen i år, igen!

En del dagar förstår jag verkligen folks ilska, själv blev jag så paff att jag blev helt mållös. Jag trodde nästan att det var ett senkommet 1 aprilskämt.


HUR är man skruvad under hatten egentligen, när man gör ett så korkat uttalande som Ines Uusmann,
OKQ8:s styrelseordförande, gjort i anledning av att tidigare vd:n för OKQ8:a, Göran Lindblå, var ännu en i mängden huvudlösa samhällssnyltare! 


I fjol när han vid 60 års ålder gick i pension så utlöstes ett guldkantat pensionsavtal. Avtalet ger Göran Lindblå motsvarande 70 procent av sin slutlön på fyra miljoner kronor i fem år. Dvs. en pension på omkring 2,8 miljoner årligen. Därefter minskas pensionen till omkring 2,5 miljoner per år – livet ut. 

– Vi vill ju inte att vår vd ska bli fattigpensionär, som Ines Uusmann, bolagets styrelseordförande uttryckte det och fick mig att bli fullständigt mållös och jag är inte den som i första taget blir förvånad. Men den här damen hon lyckade med det än en gång.
 
Man kan i sitt stilla sinne undra hur det går ihop med den kooperativa tanken.

Jag tackar min lyckliga stjärna att jag insåg, när jag skulle ha ut mina innestående pengar i "Kopra" vad det hela handlade om. Jag hade varit medlem i Malmbergets Kooperativa Handelsförening ända sedan den dagen jag flyttade hemifrån, som 17 åring och det var vid byte av bostadsort, som jag på allvar fick upp ögonen och inte längre kunde blunda för så trista fakta.

Men det var inte enbart "Kopra" som jag lämnade i bakvattnet, det hade jag gjort med  OK också redan innan, då det blivit fullständigt meningslöst att ens bidra till en verksamhet, som höll högre priser än andra bensinbolag.

Jag tillhör den där grundlurade generationen som hållit på med det helt ofattbara, att sitta och summera kassakvitton över årets inköp för att få en allt längre återbäring och förmåner och tillslut ingenting, utan enbart tillkommande avgifter.

Jag förstår inte ens de som lever kvar i den här förljugna andan med dyrare priser och med en elit i verksamheten, som lever loppan med det som trotjänarna dvs. medlemmarna åstadkommer. Fy för den lede för hycklare!

Det talas om att det är folket som äger dessa företag, som är fler än bara OK och Koop, de återfinns i fler tappningar, även inom försäkringsbranschen med Folksam, men vad som det inte talas högt om är att när det gäller eliten som sitter i toppen, då handlar det inte alls om någon solidaritet eller kooperativ tanke. I Folksam handlar det dessutom om betydligt lägre försäkringsersättningar än andra bolags vilket är fullt jämförbart med de högre priserna i de andra kooperativa verksamheterna.


Det märkliga är ju att dylika personer, som lever som samhällssnyltare inte blir lynchade. Inte än i alla fall, men den dagen kommer nog också.
Sedan att Ines Uusmann klämmer till med:
- Jag tycker inte att det är ett särskilt dyrt pensionsavtal. Jag får också mycket pengar när jag går i pension.

De gör saken knappast till det bättre.
 


Det är så himla fräckt att ens göra jämförelsen med det stora antalet fattigpensionärer, som slitit för att ställa det här landet på fötter och så kliver det in fullständigt skrupelfria samhällssnyltare och tycker sig vara så mycket mera värd än alla andra. Fattigpensionärerna som inte ens kan behålla sina boenden, eftersom de hos bankerna inte anses kreditvärdiga. Det hela är så himla sjukt att det inte liknar något.

Girighetens ansikte det lyser numera överallt och de här juvelerna de ägnar inte en enda tanke åt, att med den utvecklingen som är, då allt fler grupper blir marginaliserade, så lever de själva i allt högre grad farligt. Dessutom skjuter det hela vårt samhälle i sank, eftersom den här utvecklingen knappast är hållbar. De håller mao på att bygga upp en krutdurk, som de inte har en aning om var det kommer att sluta. Jag är dock rätt övertygad om att de kommer att återfinnas i historieböckerna under kapitlet om de som utarmade ett helt land, en hel värld.

- Historien upprepar sig. Det sista som man vet hände i alla högstående kulturen var att girigheten och dekadensen hade brett ut sig, sedan tystnar historien och den kulturepoken har för evigt gått i graven.

Men det är ju inte första gången Ines Uusman har gjort sig känd på mindre förståndsbemedlade kommentarer. Jag minns när hon var IT-ansvarig minister och 1996 kläckte ännu ett bevingat ord i den långa rader av redan då synnerligen korkade uttalanden och handlingar. Då ansåg Ines Uusman:


- Jag tror inte att folk i längden kommer att vilja ägna så mycket tid, som det faktiskt tar, åt att surfa på nätet. Att sitta och surfa på nätet tar en himla massa tid. Vad är det bra för?
Bocken till trädgårdsmästare hade nog min mamma klassat Ines Usmann som, dvs. OM hon överhuvudtaget hade kommenterat det hela. Hon var rätt tystlåten när det gällde folks uppenbara brister och när de hade tagit sig vatten över huvudet.

I den här familjen gjorde sig Ines Uusmann sig mäkta impopulär under den tid hon var kommunikationsminister. Himmel och pannkaka vilket höns....

ibland blir det bara överfullt....


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar