onsdag 13 maj 2015

Myndigheternas nya strategi mot de gängkriminella - borde den inte gälla alla kriminella.

Ibland är det märkligt hur segt hela maskineriet i Sverige är och hur polisen och andra myndigheter hela tiden är hur många steg efter som helst.


Idag delade jag min balja morgonkaffe med att ta mig genom Göteborgs-Postens ovanligt tjocka blaska (den består numera av något som hemma i Malmberget, kallades för Annonsbladet och hade ungefär samma tjocklek, som nuvarande Göteborgs-Posten). Idag hade man ett halvuppslag om domar mot kriminella nätverk. Jaha...
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2712899-polisen-tar-sikte-pa-pengarna


Polisens beslag har inte bara rört sig om 3 200 000:- i kontanter, inom ramen för "Trygg Göteborg", utan en hel del annat smått och gott också.

https://polisen.se/Aktuellt/Nyheter/Vastra-Gotaland/april-juni/Utredningshogarna-vaxer-inom-Trygg-i-Goteborg

Det kan förefalla lite märkligt att man redan på 30-talets USA använde metoden för att sänka maffiabossen Al Copone. Dränera tillgångar, som inte tillkommit på laglig väg, det är väl hittills den enda metod som fungerat i längden. Ändå har det inte haft några större framgångar i det svenska samhället, trots att vi nu är så kontrollerade av USA:s jakt på terrorister, att vi nu har helt penninglösa bankkontor och definitivt inte kan sätta in pengar på sina konton. Det går inte heller att vända sig till Svenska Spel oregistrerat, eller what ever. Överallt lämnar man efter sig digitala spår och är man inne på Facebook, eller något annat, så nog katten kan man ge sig den på, att den klänning, eller de trosor man googlat, dyker upp som reklam!

Nu kommer 100 000:s frågan:
1) Tillfällighet
eller  

2) bevakad ända under fotsulorna och upp över hårfästet....

Det borde därför inte heller vara någon större omöjlighet, att spåra även de fina herrarnas penningtvätt. Köpa ädelstenar, investera i utländska bolag, ha penningplaceringar utomlands och andra investeringar låter sig inte heller göras, om man bara pluggar för alla möjligheter att kunna göra det. Med EU och FRA borde det vara en smal sak och ett återinförande av tullkontroller igen.

Eller tror man bara att det är "smågangsters" som är ett hot mot samhället, eller att människosmugglare och människohandlare blir allt fler och verkar närmast ha kackerlackornas spridningsökning.
Häromsistens fick jag, igen, en pålaga i snigelpostlådan, att det var förbjudet med penningtvätt och "har du tvättat pengar". Det är inte första gången det hänt mig och det gör mig lika upprörd varenda gång! Ändå är jag så kontrollerad ända upp i hårfästet av både FRA-lagarnas övertramp i mitt privatliv och allt annat så jag knappt numera kan gå in på toaletten, utan att det också registreras.

Men mitt svar på frågan om jag har tvättat pengar är sanningsenligt: ja, jag har tvättat pengar många, många gånger!

Inte bara pengar. Pappersnäsdukar, kvitton och gudarna vet allt. En gång slängde jag in yngste sonens jobbarbrallor, som han undrade om jag kunde tvätta eftersom hans tvättmaskin inte funkade för tillfället. Han är snickare och jag trodde naturligtvis, att han hade vittjat fickorna, innan han sträckte fram brallorna åt mig i ytterdörren. - Men det hade han inte!

Helt plötsligt hörde jag hur det lät, som jag tvättade järnskrot och så tvärstannade tvättmaskinen. Tvättmaskinsreparatören tyckte att jag hade haft svintur, att tvättmaskinen stannat pga. all spik, som hade trillat ut i trumman, innan den hade slagit på centrifugen. Hade den hunnit göra det hade det varit goodbye tvättmaskin! - Nu kostade den tvätten bara dryga 800:-.

Men om vi nu skall återgå till riktigt svarta pengar, inte bara de jag råkat köra i tvättmaskinen av misstag. Så kan jag för mitt liv inte förstå varför man sätter åt en form av kriminell verksamhet, medan man tittar bort allt vad man bara kan, åt annan kriminell verksamhet. 


HUR kan man t.ex. tjäna 0:- eller annan struntsumma, bo i lyxvilla på fin gatuadress, ha flott båt, bilar etc. Berätta det för mig! Jag har idel öra?

Eller jag vet redan, jag behöver varken info eller någon uppdatering.

För det första så har vi ett skattesystem, som är rent kriminellt. Sedan är det så att jag jobbade ett slag extra, när jag kom ner till Göteborg åt ett "konsultbolag". Jag förhörde mig naturligtvis om det var fråga om dunkla pengar med tanke på verksamhetens art och fick svaret, att det var det inte fråga om. Det tyckte jag lät bra, sa jag, eftersom min etik och moral inte kan figurera i dylika sammanhang.

Men så ringde jag upp en gammal kund en morgon och hörde om vi kunde göra lite mer investeringar åt honom, om jag kunde boka in honom för ett möte och fick då veta: att han var såååå himla nöjd såååå med vårt samarbete, eftersom vi hade tvättat så mycket pengar åt honom. Nu var det inte ordet penningtvätt han använde, utan han använde det vi hade använt som penningtvätt. Jodå, han var allt mycket nöjd och man hörde hur präktigheten rann ut genom telefonluren. Så, jodå, han kände att det var nog dags igen, det hade samlat på sig lite väl mycket nu igen.

Jag kan väl lugnt säga att efter det telefonsamtalet, traskade jag raka vägen in till chefens rum, utan att ens knacka och läste lusen av honom... Väl på utsidan av huset, jobbade jag inte längre åt det företaget. Jag såg genom fönstret hur han satt kvar i sin snurrstol och gungade fram och tillbaka och tittade begrundande på mig. I det ögonblicket höll jag på att snubbla över en gatsten, som låg löst på trottoaren. Jag brukar inte ångra något här i livet, men det här har grämt mig ända sedan den där dagen 1991. Jag borde ha följt min första ingivelse och svingat in gatstenen genom hans fönsterruta!

Vad skulle han ha gjort? Ringt polisen? Vad skulle han ha sagt till polisen och berättat vadå, att jag stunden innan varit rosenrasande över att han hade lurat mig om vad företags affärsverksamhet, som visat sig även ha skumraskaffärer med sina klienter, trots hans intygande innan jag tog anställningen, att några sådana affärer idkade de inte. Jag kunde vara alldeles lugn.

Varför jag själv inte gjorde en polisanmälan? Ja, gissa det. 
Eller att jag inte slog mig på brottets bana: stjäla svarta pengar torde vara ett tämligen riskfritt extraknäck. Ja, gissa det...

Finns det några fina herrar i sina fina märkeskostymer med mingelchampagnen i handen, som någonsin blivit granskad i något hänseende... Skulle inte tro det. Det är en genomrutten värld vi lever i och värre lär det bli.


De ena kategorin kriminella, de nagelfars med lupp. Medan den andra kategorin, de andra simmar lugnt vidare, med hjälp av sina betalda hantlangare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar