fredag 16 januari 2015

Rundresa Spanien. Från Sevilla till Córdoba - Dag 15.

Det var inte med några större tårar vi lämnade Hotel Baco i Sevilla. Men 219 Euro kanske är en överkomlig summa ändå. Det ingick ju också lite extra bonus i form av en massa kackerlackor, som oinbjudna rumskompisar. 😘Tågresan från Sevilla till Córdoba tog 45 minuter. Väl framme i Córdoba passade vi på att köpa tågbiljetter till Atocha - Madrid och den var den dyraste biljetten hittills 57:80 Euro/styck.

Vi tog en taxi från tågstationen i Córdoba, eftersom jag bedömt att det var alldeles för lång väg för rullväskor i släptåg. Dessutom var det fruktansvärt att finnas ute i solen. Det visade sig att det nog hade varit en helt riktig bedömning. Problemet hemifrån Sverige hade varit, att det fanns få hotell att återfinna i Córdoba, vilket visade sig inte var med sanningen överensstämmande väl på plats. I skrivande stund kan jag konstatera att det finns ett betydligt större utbud än som fanns då via internet.

Jag hade därför bokat dubbelrum på "Hostel el Triunfo", som låg granne med den gamla
Mezquitan och det lär nog förbli min enda upplevelse på hostels.

Utsikt från rumsfönstret, det är nog det enda + i kanten man kan ge åt boendet. Jag är alldeles för bekväm av mig för att bo så här under en rundresa: sängarna liknade mest en planka med tunn madrass på, den minimala badrummet luktade konstant gammal skurtrasa och avloppet hade allt övrigt att önska. Det fick till följd att jag brukade lämna badrumsdörren öppen och båda fönsterdörrarna, när vi gick för dagen, för att om möjligt vädra ut fukten och stanken. Men de var alltid stängda, när vi återvände, sålunda stank hela rummet gammal sur skurtrasa och det tog en stund innan man hade hyperventilerat och fått upp båda fönsterdörrarna igen och blivit av med den drypande fukten.

Gränden väl nere på gatan utan för boendet.

Utsikt åt andra hållet.

Vackra innergårdar där man behållit det moriska arvet med fruktträd.

Lite längre fram vid den gamla romerska bron där samlades både taxibilar och hästdroskor. Här finns många gamla byggnader, som de tack och lov verkar vara i färd med att restaureras istället för att slå dem i backen.

Mittemot moské-katedralen finns en romersk bro och andra mycket tydliga spår från romartiden. Bron leder över till andra sidan av Córdoba, som delas av floden Guadalquivir i slutet av den romerska bron finns det moriska fästningstornet Torre De la Calahorra.
Gammal åldersnupen pålle vid foten på statyn. Många intressanta inslag finns kring denna skapelse som varje besökare kan klia sig i huvudet över vad som är vad i historiens gång.



Överst tronar denna figur.

Torre de la Calahorra, en senare resdag skall jag presentera denna mer ingående.
Det här är det som återstår av floden Gudalquivivir, som varit farbar ända upp till Córdoba, hur det kommer sig att den inte alltid är lika torrland har jag inte hunnit ta resa på. En snutt av tornet Calahorra syns längst bort på fotot inkl. mur.
Horno betyder ugn, men resten... vette fasen... de Porras betyder batonger.

Dagen avrundades med sen middag, så sent äter jag aldrig hemma i Sverige. Det här är faktiskt från restaurangen som hänger ihop med hostelsbyggnaden. Vilket å sin sida betydde att kvalmigt restaurangos trängde sig in i rummet då var det bara att fly fältet! Jag vet inte vilket som egentligen blev mest outhärdligt: lukten av sur unken skurtrasa eller oset. Fläktar eller air condition var liksom inte deras grej.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar