torsdag 22 januari 2015

Rundresa Spanien. Från Córdoba till Madrid - Dag 19

     När vi var på väg genom de små gränderna i Córdoba, för att hämta upp de färdigpackade ,
resväskorna hörde vi ett fasligt liv när vi skulle runda kvarteret.
Det var minst sagt högljudda diskussioner och damen i blått hon hade nog varit minaretutropare i sitt förra liv och agerat som mistlur i detta. Men det mest fascinerande var ändå flickan som står bredvid, hon i lila tröja och hästsvans. Jag fick titta två gånger för att tro vad mina ögon hade sett: hon hade en napp i munnen, som hon stod och sög på! Men de har väl kanske inga nappträd, eller fåglar som tar de små barnens nappar, när det är dags att sluta med napp.
Vi tog en taxi från kvarteret vid Mezquita där alla taxibilar och hästdroskor stannade. Framme vid tågstationen i Córdoba bytte till ett tidigare tåg som avgick kl. 12:13 från Córdoba och var framme i Madrid kl. 14:29. Det blev ett billigare alternativ dryga 12 €, så de skulle sätta in mellanskillnaden på kortet (biljetterna hade vi köpt redan i Sevilla).

Tågstationen Atocha i Madrid är en unik plats, eftersom den inrymmer inte bara själva logistiken kring en tågstation utan även konstverk och en inomhusplantering, som inte går av för hackor. Det är som att komma in i en oas.

Det var svårt att tänka sig hur denna idyll hade sett ut 2004, när terroristdådet på Atocha skedde exakt 911 dagar efter terrordåden i World Trade Center i New York, där självmordsbombarna flög in i det två tvillingtornen den 9/11.
De huvudmisstänkta för dådet i Madrid sprängde sig själva till döds i en lägenhet i Madrid-förorten Leganés, när polisen förberedde en stormning av lägenheten strax inte så långt efter attentatet.

Vid terroristdådet i Madrid dödades 191 personer och 2 050 skadades.

För mig är det oerhört svårt att förstå, att en dylik handling skulle kunna rättfärdigas, eller skulle kunna ha inläst i Koranen, att det är en helt berättigad handling enligt Koranen.
Även Koranen har jag läst, liksom alla de andra stora religionernas skrifter. Jag äger själv ett exemplar av Koran och det står exakt vilka levnadsregler en rättrogen muslim skall leva efter och det här är så långt ifrån detta, som det bara kan komma.

Jag förstår inte ens hur de för ett enda ögonblick kan tro, att de skall bli belönade av Gud för sina terroristbrott, som är riktade mot helt oskyldiga människor. Lika lite som jag förstår hur den ena presidenten i USA står och häver ur sig: God Bless America. Hur skall en Gud kunna anse att det är rätt att döda/avrätta en massa oskyldiga människor.

Sköldpaddorna verkade trivas i dammen inne i tågstationen Atocha.

Jag tror att detta måste vara den ömsintaste tågstationen i hela världen. Av hela mitt hjärta hoppas jag, att detta bara är en försmak av det som de som dödades i terroristdådet i Madrid fick möta, efter att dessa terrorister godtyckligt bestämt sig för att avsluta deras liv.
Alla dessa överlevande och anhöriga till offren finns också där. Det blir många att sona sina horribla brott inför mötet med Allahu Akbar (arabiska, الله أكبر), eller takbīr (تَكْبِير) som frasen kallas på arabiska. Frasen betyder ungefär "Gud är större", alltså människan ska underkasta sig Gud. Här kan man verkligen ställa sig frågan om det inte anser sig vara större än Gud.

Jodå, det första jag gjorde när vi kom till hotellet från flygplatsen var att testa sängarna. Så skönt att inte behöva sova på en planka. JO, jag är nog lite bortskämd. Men jag har sovit på diverse underlag och många gånger inte ens i en säng och det har gått bra.
Jag kommer ihåg när jag gick utbildningen och vi kom till Dornach strax före midnatt. Jag var sist ut att välja säng och jag fick hömadrassen medan de andra hade förskansat sig i sängarna med vanliga madrasser. Gissa vem som sov gott och vilka som inte sov gott!
I Madrid slog vi oss ner på en uteservering, när vi gjorde stan på eftermiddagen. Helt plötsligt samlades en massa människor utanför det välrenommerade hotellet. Det var en  facklig demonstration och jag blev naturligtvis tvungen att informera mig om vad det hela handlade om.
17 personer ur personalen vid Hotel Ritz hade blivit avskedade utan anledning.

Det är märkligt att överhögheten aldrig förnekar sig.

Här däremot är uppe vid Sol och de köar för biljetter för en film? Nej, det var signerade skivor av idolen "El Barrio"... det är till att ha ett brinnande intresse.

Första dagen av turistande i Madrid var avslutad och vi kunde dra oss tillbaka till hotellet. Jag duschade och sov en stund, medan Herr H såg på fotboll, sedan gick vi ut vid halv tiotiden och åt. Det visade sig att hotellet låg på en sidogata till den öppna prostitutionen, där polisen trafikerade och fanns i rikliga mängder, men det brydde sig inte sexköparna speciellt mycket i, inte heller de "galanta damerna", som i många fall inte kunde vara gamla. Så sorgsen jag blir att se, att man kastar bort sitt liv på det sättet. Burr...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar