söndag 24 augusti 2014

Om konsten att ha näsa för vinstlotter.

Födelsedagspresenten skulle ha varit en flaska whisky av finare variant. Men så hade den varit förpackad i någon form av pappkartong och det bar sig inte bättre än att flaskan gled ur förpackningen och mötet mellan golv och flaska blev ett katastrofalt möte.
- Vad vi fick skura whisky och glaskärvor, låter hustrun i familjen meddela. Det stank whisky i hela lägenheten, så man blev nästan på fyllan.

- Jag vet inte om det var någon katastrof, svarar jag, eftersom Herr H inte dricker något överhuvudtaget längre.
- Men då var det väl inte så konstigt, att flaskan gick sönder, säger hon och jag ser genom backspegeln, att hon tittar ut genom bilrutan och säger sedan, som i ett konstaterande mellan orsak och verkan: Dricker han inte sprit, så var det väl ett tecken, att flaskan inte var en lämplig födelsedagspresent.

Mannen i familjen envisas med, att jag skall stanna vid en kiosk. Nu skall han inköpa lotter istället för den sönderslagna whiskyflaskan. Ett tag funderar jag på att stanna vid Centralen, så att han kan köpa lotterna där, men kön in till Nils Ericssonterminalen gör att jag slår det ur hågen. Det får bli hos lilla ICA-affären istället. Jag har redan lyckats trasslat mig förbi de enorma fredagsbilköerna genom att ta Hisingsbron istället för att köra genom Tingstadstunneln. Det var enorma köer redan när jag körde genom Tingstadstunneln, när jag var på väg att hämta upp dem, så jag drog den slutsatsen, att bilköerna knappast hade blivit till det mindre.

Väl inne på affären, handlar jag annat jag behöver och mannen i familjen står redan i kassan då jag hör samtalet mellan honom och kassören, en ung kille.

- Nej, inte den skall jag ha, jag skall ha den understa i den högen. Nej inte den, av den sorten skall jag ha den där.... så fortsätter det efter att han inköpt sex lotter, av diverse slag.

Jag ser på den unga killen, som sitter i kassan hur skepsisen växer allt medan valen pågår och jag kan riktigt höra hur han tänker:
Det spelar väl ingen roll vilken du tar, du har ändå bara köpt sex nitlotter.

När vi kommer hem till yngste son, har en vattenmelon, som legat i solen på bänken fått punktering och det är en rännil, som har spritt sig längs köksgolvet. Vaskborsten och skurhinken åker fram.

- Andra gången det får skuras golv idag. Det är farligt att åka till Göteborg, konstaterar mannen i familjen.

Senare när yngste sonen kommer hem, berättar hustrun i familjen om stora skurardagen. Först om vattenmelonen och sedan om whiskyn.


- Ni hade väl kunnat använda sugrör och intagit whiskyn själva på plats, föreslår yngste sonen. Då hade det ju inte spelat någon som helst roll om ni blev dyngfulla, ni låg ju redan på golvet.
- Nej, fy fasen jag gillar inte whisky, jag dricker ju ingenting alls, säger hustrun i familjen och hela näsan ser ut som ett nog så tillskrynklat russin.
Så kommer då födelsedagsmorgonen och Herr H får lotterna och de andra presenterna på frukostbrickan på sängen. Hustrun har låtit meddela kvällen innan när vi sitter nedsjunkna i sofforna och fåtöljerna på Evas Paley, att är det en miljonvinst på någon av lotterna så måste Herr H och jag komma till Malmberget för nu är det så länge sedan vi var där. Tolv år sedan, det är ju inte klokt!


- HA! säger Herr H, när han öppnar kuvertet med lotterna i och ser att det är  olika lotter. Knappast någon chans till vinst här.

- Säg inte det säger jag och berättar hur noga det varit med urvalet av lotterna och tillägger, du glömmer att det är en snubbe med sinne för att nosa reda på rätta lotter, som har inköpt dem. Han är den enda mig veterligen i familjekretsen som lyckats plocka ut en miljonlott ur en hög, med ett inköp om två lotter.

Herr H skrapar första lotten: vinst. Han fortsätter med andra lotten: vinst. Han fortsätter med tredje lotten: vinst. Nu ser jag att skepsisen vikt från hans ansikte av pur förvåning. Det här har aldrig hänt honom tidigare. Visserligen är det inga högvinster men ändock vinst. Fjärde lotten: nitlott. Femte lotten: nitlott. Nu ser jag hur förväntningen sjunkit, men alltjämt bär en strimma av förvåning ännu. Så kommer den sista och sjätte lotten: Vinst.

Han ser lite förvirrat på lotthögen och säger:


- Nu måste jag ringa Kurt och säga, att jag är lite besviken, av sex inköpta lotter är det bara vinst på fyra av dem.

Även om det inte är några högvinster, ser jag på Herr H, att han tycker att det är helt sanslöst det han fått uppleva. Han tillägger:

- Man borde ta med honom ut och köpa lotter, han kan verkligen konsten att nosa reda på vinstlotter!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar