fredag 8 augusti 2014

Jag har fått en liten geting som ambulerande husdjur...

På skrivbordet bredvid dataskärmen har jag ett högt glasrör, med ca 10 cm:s diameter, som är vattenfyllt ca 8 cm upp i det ca 40 cm höga röret. För närvarande finns där några avklippta slingor från ett ödesträd, som har rotat sig ordentligt och slingrar sig längs hela botten och upp mot vattenytan. Bladen/växten har nu nått ovanför glasrörets höjd.

Genom den öppna altandörren kommer den lilla getingen flygande, den tar sig ner i glasröret och av allt att döma är det vattnet getingen vill åt. Det är lite märkligt, eftersom jag är en vattensamlare och sålunda har diverse olika kärl ute på altan och ute i trädgården, där regnet kan fylla på med vatten, som jag sedan använder för att vattna blommorna med.

Efter att ha tagit sig ner till vattnet i glasröret och trippar omkring där på växten, så tar getingen sig upp mellan bladen och flyger iväg ut genom balkongdörren. Det är en stadig rutt som upprepar sig åtskilliga gånger från tidiga morgon då altandörren öppnas, tills den stängs när kvällsdaggen börjar kännas alltför kylig.

Jag förstår att Herr H inte lyckats hitta alla getingbon i år heller. Jag och dottern misstänker starkt, att det finns under läkten i brotaket något underfundigt bygge igen. Men än är det inget oroväckande ansamling, dock så går det inte att komma ut med vatten från kylskåpet där det flutit jordgubbar eller något annat i. Då har man genast sällskap i glaset. Så ett glas med enbart vatten i är fullt gångbart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar