torsdag 24 april 2014

Vad är snabbaste vägen att gå ner i vikt...

Jo, jag tar en mellandag eller två och laddar mig mentalt för att skriva ner det som rört sig i mitt huvud under ett längre tag. Vilket är en hel del faktiskt och i vitt spretande ämnen. 


Anledningen till just detta blogginlägg är, att jag och Herr H satt och såg på ett TV-program ur Vetenskapens värld, där man hade jämfört en strikt sockerdiet mot strikt fettdiet (utan grönfoder) under en månads tid. Försökskaninerna var ett par enäggstvillingar. En bodde i England den andre i USA och båda var läkare.

http://www.svtplay.se/video/1980368/avsnitt-14-fett-eller-socker-vad-ar-varst

obs! programmet är bara tillgängligt t.o.m. 28 april 2014.

Och debatten lät inte vänta på sig:
http://www.kostdoktorn.se/socker-eller-fett-vilket-ar-varst

Sanning att säga var det ett något rörigt program och jag står fortfarande fast vid att den matordning, som man hade under hela min uppväxt var ett bra val, eftersom det var sällsynt med feta personer, till skillnad från idag.

I min jakt på synpunkter i den debatt, som tagit ny fart så hamnade jag på denna.... Ja, nu saknar jag ord för en gångs skull, vilket inte händer mig så väldigt ofta. Men jag har väl en vänlig dag idag så jag kan kalla denna bloggerskas inlägg i debatten för "ovanligt uppfriskande förklaring" om tingens natur om konsten att gå från storlek 38 till 32 på en månad". ;)

På något sätt blir den här filmsnutten på youtube så övertydligt över hur viktigt det är att förse hjärnan med rätt bränsle.

Hela den här fettdebatten tycks ligga på samma nivå som toppskämtet i Kanada:


När NASA började skicka upp astronauter i rymden upptäckte de snabbt att kulspetspennor inte fungerade i noll gravitation. För att lösa problemet spenderade NASA-forskare ett decennium och 12 miljarder dollar. De lyckades utveckla en penna som skriver i noll gravitation, upp och ner och på nästan alla ytor, inklusive glas och vid temperaturer från under fryspunkten till 300 grader Celsius.

Ryssarna använde en blyertspenna.
Bilden lånad från http://bigganed.blogspot.se/  och med hennes medgivande.

Själv funderar jag skarpt på att helt sonika gå och hälla lite avfettningsmedel på mig...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar