torsdag 1 augusti 2013

Reseberättelse forts. Palermo Sicilien måndag 25 maj 2010 . hemresa och summering.

Steg upp redan kl. 07.00. Tog bussen utanför hotellet till Centralstationen. Flygbussen kostade 5:80 Euro per person. Bussen som avgick kl. 09.00 tog en timma till Punta Raisi, dvs. aeroporto Falcone Borsellino. I resväskan låg naturligtvis två flaskor Marsala (invirade i en jättekorv av smutstvätt). Marsala är ett tjockflytande vin som tillverkats sedan 1700-talet på Sicilien. Väldigt gott att trixa till ett glas med skivade jordgubbar och vad som därtill önskas och så en rejäl slatt med Marsalavin. Det är det kulinariska vi tar med oss från Sicilien och "sicilianska bollar", som vi naturligtvis inte kommer att kunna tillaga själva...
I Palermos hamn, som vi passerade på väg ut till flygplatsen, låg jättekryssarna sida vid sida.
Jag är nog i själ och hjärta en universell världsmedborgare, jag kan känna uppriktig saknad när jag lämnar ett land för att återvända till det land där jag är född och är skriven. Det finns egentligen bara ett enda land som jag hittills känt, att det skall bli riktigt skönt att lämna... det här var ingen hemtrevlig känsla....NEJ, det är inte Italien eller Sicilien jag åsyftar.
T.o.m. opersonliga platser kan jag känna hänger ihop med med min tid, mina egna upplevelser. Det är möten jag minns, som alltid lämnar de största avtrycken, även om jag inte kan sticka under stolen med, att olika tidsepokers arkitektur och konst ligger mig varmt om hjärtat.
Flygplatser och järnvägsstationer det öppna rummet tycker jag är viktiga konstforum. Den här är en liten del av det som finns på Palermos flygplats.
Min sista måltid på Palermos flygplats: Latte, Swepps och naturligtvis en "boll", som kvarterskocken lärde mig att tycka om och naturligtvis dess innehåll och hur man tillagar den. Men det kommer jag nog inte att fixa... Herr H har valt en panini och espresso.

Naturligtvis sket sig bloggverktygen än en gång och varken bilder eller text som jag lagt in kom med, utan självsanerade sig. Inte summeringen som jag gjort om Sicilien gick heller att få in, som illustration under en bild. Stora delar av reseplaneringen hemmavid gjordes genom "Första klass - Reseguider - Italien", en liten bibel att välja och vraka ur. Väl förberedd kan var och en skräddarsy sin egen resa och upplevelser och resans sträckning. Utrymmet för spontana saker som dyker upp eller det som varje lokal turistbyrå har "dagsfärskt" av uppslag är också värdefullt att fylla reseminnena med.

Stor del av Sicilien blev outforskat, trots att ytan inte är så stor. Det berodde endast på att förbindelser inte direkt var synkroniserade och hade egentligen inte så mycket med avstånden att göra. Något att tänka på om man skall återvända någon fler gång.

Rundresa på Sicilien med boende på olika orter hade därför varit ett betydligt bättre val för vår del, eftersom det där med sol&bad inte ligger på högsta prioriteringslistan, utan kan vara trevlig inslag/förströelse mitt i allt.

2 kommentarer:

  1. På vilket sätt lade du själv märke till maffian?

    SvaraRadera
  2. Jag tror att det är väldigt svårt att undgå att lägga till Maffians verksamheter om man som vi bodde i Palermo. Det gick nog inte en dag utan att vi på något sätt kunde se Maffians eller polisens aktioner. Dagligen fanns också att läsa i tidningen om tillslag etc. Det är svårt att undgå att lägga märke till både det ena och det andra...

    Men nu hade vi åkt på semesterresa och inte för att snoka i Maffian eller polisens verksamhet. - Maffia & andra kriminella konstellationer av allehanda namn och slag finns dessutom överallt, även i lilla Göteborg. Sådan är den mänskliga naturen som drivs av girighet, det hela är väl en graderingsfråga, när saker och ting "byter namn". Jag vet inte om det bland fina korridorer och kostymer är något bättre egentligen, det är bara mer polerat på "ytan".

    SvaraRadera