fredag 2 augusti 2013

Ja, dessa vegetarianer, ständigt hittar de på något nytt att knapra i sig.

Samtidigt som de pekar finger åt oss alla hemska kött- och fiskätare. - Nu är jag iofs inte någon större köttälskare. Köttfärs där går ungefär min gräns och kyckling. Medan Frutti di mare, däremot känns betydligt mer inbjudande att tugga i sig, även om jag faktiskt gillar vegetariskt också. - Tja, utom det nya då i Vegetarisk väg, som jag skall återkomma till även i bildbevisväg.

Men den bittra sanningen är att vi människor är så usla, att hur vi än bär oss åt och vad vi än äter så sätter vi i oss andra varelser, som är i allra högsta grad levande. 

Ja, nu menar jag inte att vi skulle sätta i oss helt sprattlande saker, men en gång levande saker i vart fall. Till och med vatten är levande. Det där med atomer och fotoner m.m. det kan få mitt arma huvud, att krulla ihop sig av det här är nästintill obegripligt. Fotoner har ett minne, det är konstaterat...

Finns det då en poäng med att även människan måste vara odödlig och reinkarnationstanken kanske inte alls är en helt galen idé. Om energi aldrig kan utplånas bara omvandlas. Hur skulle då en människa kunna dö, helt och hållet? Vi är ju inte precis kött och blod, utan vi är en himla ansamling atomer i dess olika former och namngivna beståndsdelar. Någon liten kärna energi av oss måste trots allt göra den där obegripliga kullerbyttan och bli omvandlad energi.

Ja, jag medger det är stora och tämligen obegripliga ting det här och ju mer jag tänker på det hela, desto mer obegripligt blir det.

Men för att återgå till vegetarianernas underbara världsbild. Varenda levande kotte vet väl att allt ur växtriket reagerar. 

Släng en frukt i golvet, eller utsätt den för plötsliga temperaturväxlingar och genast kommer reaktionen. För att inte tala om: låt en växt stå i närheten öppen eld, eller något varmt... Huvaligen! Jag kan riktigt känna hur de känner sig, när bladen får brännskador.

Någon klämkäck typ påstod en gång vid en diskussion i ämnet:

- Gun, du har nog blivit bränd på bål under Inkvisitionen, eller så har du blivit bränd på bål, när man gjorde det med alla häxor.

Vad svarar man på det. Jo, det kan jag skriva direkt. Jag blev rätt stum. Öppnade och stängde foderluckan rätt många gånger, utan att ett enda vettigt ord slapp fram.

Ryssarna (på den tiden det var Sovjetunionen) gjorde för ett par decennium sedan mätningar hur växter reagerade när olika människor kom in i ett rum. Det är nog trots allt det som det handlar om när det gäller gröna fingrar, eller rättare sagt brunt finger. De hade också gjort mätningar hur många dygn det tar innan det slutar att komma mätbara signaler från en död människa.

Eller ta de här försöksodlingarna där man spelar olika sorters musik. Kom sedan inte och påstå, att det är någon bra jämförelse med att säga, att någon befinner sig i ett vegetativt tillstånd, att man skulle sakna någon form av liv. Det tror jag lika lite på som att växter eller grönsaker skulle vara helt avstängda från omvärlden. 

Så länge en liten atom rör sig, finns det liv i allt. Även i det som vi betraktar som döda ting.

Häromdagen när jag och Herr H var ute och drog våra fotsulor längs Linnégatan fann vi detta häpnadsväckande tillskott på den vegetariska fronten. Det fick mig att undra om inte vegetarianlogiken slagit slint rejält:
Jädrans bra matsmältning man måtte ha, när man knaprar i sig det senaste nytt inom Vegetarisk kost! Visserligen lär man inte ha tuggat i sig det i brådrasket. Men verkar det inte lite överdrivet trots allt bara för att spara på jordens resurser.

Eller har en dum en inte förstått, att de här skorna är gjorda av något, som ser ut som läder, men i själva verket är väldigt lättuggat?

Kanske borde jag tipsa dottern nästa gång hon skall ha matkoma med sina vänner. Hon kan väl slänga upp en promenadsko, eller slippers på tallriken till vegetarianerna, istället för att plåga mig med "mamma vad skall jag hitta på för nytt för de som bara äter vegetariskt".
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar