lördag 3 augusti 2013

Jasenko Selimovic´ (FP) sedan hösten 2010, statssekreterare hos integrationsministrer Erik Ullenhag.. - Ja, jag säger då det...

Igår hade Göteborgs-Posten inga intentioner om att lägga ner en tidning i vår brevlåda. Men katten vet om det inte hade varit lika bra att samma sak hade hänt idag. - Det skall väl i så fall vara för det sedvanliga + Tyket på ledarsidan, som jag log lite åt. 

Miljonkrysset skall man vara bra huvudvärksbehängd för att inte ha klarat av innan sista slatten kaffe har inmundigats, men kan vara en bra start på dagen att få igång de grå med.


Men dessvärre läste jag Jasenko Selimovic´s krönika på Ledarsidan. Därav den fadda smaken i munnen. Enbart hans namn borde ha fått mig att inse/förstå, att jag borde ha vetat bättre än ge mig ut i denna ocean och försöka förstå dess bottenlösa djup!

http://www.gp.se/nyheter/ledare/gastkronikor/1.1883530-allt-ar-inte-elandigt

Jag betvivlar i allra högsta grad, att den mannen har några som helst andra kvalifikationer än, att kunna snacka sig fram genom livet i en aldrig sinande akut mundiarré. Det är egentligen helt otroligt hur han tycks ha lyckats gå genom livet, utan att ta till sig något om verkligheten för andra människors livsvillkor. Det kan han inte ha gjort med tanke på innehållet i den länkande krönikan. 

- Minus flykt från ett krigshärjat Bosnien, förstås. - Men ett dylikt beteende och förhållningssätt, som han den ena gången efter den andra uppvisar, kanske är signifikativt för någon som har sin tillhörighet i "Drobnjaci-klanen".

Några digrare kunskaper om livet och tillvaron för andra människor i andra Europeiska länder verkar han inte ha. Mysko är det dock att han tror, att vi andra är lika dåligt pålästa eller uppdaterade, som han är. Önskvärt vore om han åtminstone kunde vara något så när uppdaterad i svenska förhållanden, eftersom det är Sverige han nu sitter och företräder. Men icke sa Nicke!


Därför bad jag denna morgon en stilla bön (Jodå, böner kan vara ickereligiösa). Den handlande inte om den tryckande värmen ute på altan, under paviljongens skyddande tak. Utan en bön med adresslapp till Göteborgs-Postens redaktion: Måtte så naiva typer som Jasenko Selimovic´ inte komma sättande som krönikör i Göteborgs-Postens lördagsbilaga "Två Dagar" också...

Den bilaga, Två Dagar, som jag varje sommar suktar efter, eftersom den gör ett sommaruppehåll. "Två Dagar" och GP:s dagliga "Världens gång", är de som jag frekvent läser i Göteborgs-Posten. I möjligaste mån försöker jag att bara skumläsa Göteborgs-Postens ensidiga nyhetsflöde, bredbenta pondus-tyckare i "Debatt" och inlägg i fria ord, för att inte tappa hoppet om mänskligheten alldeles.

Skulle t.ex. det spanska folket läsa vad som står i den här naiva ledarkrönikan ihoptotad av Jasenko Selimovic´, skulle man riskera att bli bombarderad med ruttna tomater och fick sticka och gömma sig på första bästa ställe.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar