måndag 8 juli 2013

reseberättelse forts. Palermo Sicilien fredag 14 maj 2010 - Valet mellan Bufali eller Bufale?

Varthän man än vänder näsan i Italien finns en staty av Padre Pio. http://sv.wikipedia.org/wiki/Padre_Pio

Ute hela förmiddagen och turistade
Vacker konst är något jag uppskattar varthän jag finner den. Eftersom det här bloggverktyget fått bild&textfnatt, får det bli enbart text till denna dag och dessvärre under denna bild.

Vi knallade iväg till "gratisparken" som ligger nedanför Botaniska trädgården. Jag satt där och skrev i stort sett ett helt kapitel! - Tänk vad skrivandet skulle gå som en dans om man alltid kunde befinna sig fri ifrån vardagen i Sverige. Traskade därefter vidare mot tågstationen, drack en kopp kaffe och delade på en panini. Tog bussen till Politema och gick in på turistbyrån, en besvikelse alla karnevalerna låg på andra sidan Sicilien... Snopet! 


Mer snopet: Inne på Fratelli La Bufalo, hamnade jag i bryderi, när vattendrickandet började trycka på och ubåtarna guppade framför ögonen. Vad var det som var herr och vad var det som var damtoalett? Bufali eller Bufale? Jag stod och funderade en stund, var det slutändelsen li eller le som kunde vara en kvinnlig form av Bufalo...

Jag valde fel. DET märkte jag när jag fällt ner brinkan och satte mig på huk för att inte nudda porslinet. I samma ögonblick tappade jag greppet om trosan, som dråsade rakt ner i pinket på porslinet! - Dra på sig trosor som varit i kontakt med herrpinket på porslinet, det var det inte ens tal om. Hela golvet var dessutom blött i herrpink!

Undra hur herrar gör när de besöker toaletter. Står de och leker "helikopter" med kissgrunkan?

Stående på ett ben lirkade jag av mig trosan från ena benet. Lyckades hålla kvar trosan på det andra benets fot och lirkade tag i trosan. Vek ihop trosan rejält för att slänga den. Men jag hittade inget att slänga trosan i! 


Några varv till och ett räddande plastfodral i väskan, som kunde nyttjas petade jag ner trosan i. Jag insåg att jag nog skulle lyckas bära omkring trosplastförpackningen i väskan, utan att innehållet kom i "närkontakt", eller skulle få mig att vilja slänga hela väskan vid ankomsten till hotellet. Mitt förstånd försökte övertyga min känsla: Det fanns inga möjligheter till att innandömet på väskan skulle kunna lida någon men. 

Alternativet hade varit att ta med sig plastfodralet med trosan och lägga "skapelsen" vid kaffekoppen invirad i en servett. Men där svek modet mig... SÅ kan man INTE göra....

Tyvärr berättade jag för Herr H vad som hade utspelat sig, efter det att jag hade frågat honom vilken toalettdörr han skulle ha valt - Bufali eller Bufale -. Det dröjde ungefär några röda så visste man på hemmaplan om vad som hade hänt och att jag nu gick omkring utan trosor i Palermo. Det gjorde inte så mycket, därför att jag hade en tämligen snäv kjol, som inte var genomskinlig och det blåste heller ingen vind som skulle ha avslöjat min bara rumpa.

Efter stortvätt och dusch på hotellet var jag på banan igen!


Vi traskade vidare till museerna, eftersom de hade sagt på turistbyrån att det skulle vara öppet idag ända till midnatt. Något som visade sig inte stämma, det var nästa dag.


Jag övertalade Herr H att han skulle ringa och beställa bord på italienska till imorgonkväll på San Andrea. Nervös var han att han skulle säga fel, men jag lyckades övertala honom och allt gick som smort och strålande lycklig var han.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar