måndag 24 juni 2013

Gudfadern, Sopranos, Giovanni Falcone och alla former av maffiakonstellationer - Allt tar fart igen, genom skådespelaren James Gandolfinis död.

James Gandolfini var en utmärkt skådespelare och även om han spelat andra roller övertygande är det nog ändå i gestaltningen av maffiabossen Tony Soprano, som han går till filmhistorien som.

Bakom verklighetens maffior finns under alla lager, som tillkommit av förskräckligheter genom åtskilliga decennier och århundraden, en begynnelse som har sin grund i enorma orättvisor och oförrätter. Maffior finns idag överallt på vårt arma jordklot. Själv har jag insett bara under de sista årtiondet har det blivit svårt att inte upptäcka dem. Det är nog få ställen, som idag är maffiafritt, möjligen någon isolerad ö, någonstans i någon urskog i någon gudsförgäten håla. Möjligen!

Man kan väl tycka vad man vill om detta genre i bok- och filmvärlden. Men jag föredrar det framför fiction om andra för oss okända världar. Den eländiga världen kan inte nog poängteras och uppmärksammas, därför att vi står inför ett fullständigt moraliskt och etiskt förfall. 

Flygplatsen i Palermo är omdöpt till Falcone-Borsellino Airport. Redan när man landar på denna vackert belägna flygplats med en dramatiskt bergkuliss i bakgrunden blir man varse, att flygplatsen ger en indikation om vad man själv kommer att möta.  

Utsikten från Falcone-Borsellino Airport

Inte bara de enormt vackra och unika bitarna och smultronställena man hittar på Sicilien. Minnesmärket av konstnären Tommaso Geraci med inskriptionen "Falcone - Borsellino - De Andra - Det Nya Siciliens Stolthet", ger den första indikation. Sedan följer en rad oundvikliga med de ständiga razziorna och tillslagen, liksom samtalen mellan gubbarna på bänkarna.

Minnesmärket längs motorvägen vid flygplatsen där domaren Giovanni Falcone och hans fru, tillika domaren, Francesca Morvillo och tre poliser sprängdes i luften av en bilbomb, som var organiserad av Salvatore Riina.  Det var hämnden för alla de mafiosos som blivit dömda p.g.a. Falcone. Riina greps tillsammans med Giovanni Brusca för morden och avtjänar livstids fängelse. Brusca erkände att det var han, som detonerat bomben vid vägen.


Tillsammans med sin kollega Palo Borsellino arbetade Falcone med Maxirättegången mot maffian. Maxirättegången kom till stånd genom ett samarbete med maffiaavhopparen Tommaso Buscetta, som kom sig av en långvarig intern konflikt inom maffian och många hundra mafiosos dömdes. Borsellinos och Falcones antimaffiaarbete fortsatte och även Borsellini och fem livvakter mördades av maffian.

Maffians framfart blir övertydlig på Sicilien. Men det kan ändå vara värt att ha i åtanke, att maffian kom till pga. otroliga orättvisor och oförrätter riktade mot de mindre bemedlade. Sedan kom de att överträffa sina tidigare plågoandar.

Nu har jag tänkt göra slag i saken och ta mig i kragen och börja skriva ner mina reseberättelser. Vad blir då bättre än att jag börjar lite oplanerat: resan till Sicilien. Den ligger i dagboksform, liksom de flesta av mina resor är. För den som praktiskt vill veta vad det kan tänkas kosta, lägger jag till det som finns medtaget i min dagbok.  Det finns en uppsjö av olika valalternativ man kan ha, man väljer alltid själv vad man prioriterar här i livet, dvs. när man kan prioritera.

Jag är ingen fan av resor via resebyråer och kan dessvärre bara räkna in några sådana resor i mitt "livs historia". Dock brukar jag försöka hålla koll på vad en liknande resa skulle kosta via en resebyrå, det är väldigt, väldigt sällan det slår det egna hemsnickrade alternativet. Jag är nog en liten fyrkantig människa, eftersom det hos mig inte finns någon längtan till fjärran länder med turiststuk á la Thailand, söderhavsöar etc. - Jag har ännu inte hunnit botanisera mig runt Europa. Det finns många drömmar kvar enbart i Europa. Även om jag nu naturligtvis har ett och annat ställe ute i vidare världen, som jag skulle önska/vilja hinna med innan ögonen sluts för sista gången.

Jag börjar alltid med att kolla flyg under en viss period, som är tänkt att vistelsen skall kunna vara. För det mesta är enkelväg betydligt billigare, än tur och returalternativet. Det gäller bara att ha flera fönster öppna på PC:n. Det är något tidsödande att göra en uppfattning om hur en resa kan se ut, men är väl värd och använd tid, för den som nu inte bajsar pengar och själva vill fylla resans innehåll. 

Flyg väljer jag alltid det billigaste tänkbara, jag förstår helt enkelt inte vitsen med att kunna äta på flyg på en resa som bara tar ett par timmar i luften. T.o.m. ett spädbarn klarar sig utan mat i 3-4 timmar! Ibland har det hänt att vissa linjer, eller mellanlinjer har gratis flygresor, man betalar bara en avgift. Billigare än så är svårslaget. Är man bara ute i god tid, lönar det sig alltid.

Jag har lärt mig att istället investera i en riktigt bra resehandbok, där är det inget som på förhand kan missas av det man kan tänkas vilja se/uppleva. Favoriternas favorit är: Första Klass - 1 KL- Reseguider, en sådan tegelsten för t.ex. Italien, Spanien, Frankrike m.fl. kostar i runda slängar 370:-. Men är väl investerade pengar, eftersom du inte kan gå på niten med att boka hotell på "fel" plats av en stad. I denna tegelsten, som praktiskt nog har plastade pärmar, (ibland regnar det på resor, även om den för det mesta ligger kvar på hotellrummet och är påläst inför dagens planer) finns allt som överhuvudtaget är värt att veta.

Många är de turister, företrädesvis, amerikanska turister som bär omkring otympliga pappersupplagor av reseguider, som de lika gärna kunde kasta i första bästa soptunna! En resa börjar redan hemma! Det gäller att vara påläst i förväg på ett ungefär vad man vill fylla resan med och så lägger man bara till själva piffet på själva resplatsen. Jag vet inte hur många utländska turister, som jag lotsat fram till sevärda platser/bygder bara genom denna rese-guideserie, som jag själv funnit ut är bäst för rundresor.

Sedan finns en obligatorisk sak, så fort vi/jag kommer till ett nytt ställe. Vi/jag börjar alltid resan med en eller två dagar på Hop-On-Hop-Off turer, då får man en bra överblick hur staden man kommit till är upplagd och man lär sig också en inre karta med god överblick. Dvs. hitta rätt, även när man fortsättningsvis tar sig fram via apostlahästarna eller andra lokala färdmedel. De sevärdheter man kan besöka genom denna form av turistbusstur är osviklig, man missar inga besöksvärda platser. Ett obligatoriskt besök på den lokala turistbyrån är mycket värdefullt snarast möjligt. Då vet man vad som pågår av dagsfärsk vara, marknader, föreställningar, festivaler etc.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar