onsdag 22 maj 2013

Trängselskatten i Göteborg - Elin Adler, hon med det "blå skåpet"!

Förlåt Elin Adler, jag brukar inte häckla privatpersoner i min blogg. Men nu har du banne mig gjort dig förtjänt av det!

Nu citerar jag direkt ur dagens Göteborgs-Postens reportage "Principfrågan som splittrat Göteborg", eftersom den nyheten inte går att länka. Det må vara att jag får på nöten av Göteborgs-Posten med det må vara hänt. 

Den präktiga Elin Adler hon är frisk ung och stark, en riktig hejare på att ta sig fram via cykel och vill ha en helt bilfri stadskärna i Göteborg. Jodu, läsare du läste rätt!

Den stackars genompräktiga Elin Adler hon har ingen aning om vare sig sträckor, stadskärnans utbredning, eller hur kollektivtrafiken fungerar för dem som den inte fungerar för. (Det har väl trasslat till sig i det egna navelluddet för Elin Adler kan jag tänka mig.)

Hör nu upp alla som betvivlar, att skolans läroplan misslyckas totalt med vissa individer.

Citat ur Göteborgs-Posten:

-  Folkomröstning behövs, men den här frågan är inte viktig nog. Alla aggressiva gråhåringar borde engagera sig i äldrefrågor istället, säger Elin Adler.

Skall man gapskratta, eller skall man rent av bara falla ihop i gråt? 

Den här frågan är inte viktig nog. En fråga som riskera att försätta hela Göteborg i konkurs, eller enorma kommunalskatteuttag i slutändan. Inte viktig nog?!

En demokratisk rätt att ha åsikter skall alltså finnas, bara man nu delar "rätt åsikter" annars kan gråhåringarna sticka och brinna! Det är inte bara åldersdiskriminering utan verklig diskriminering av alla som inte är i samma form som hon själv är, eller har ett centralt boende, eller inte har samma räkmackor fastklistrade under båda fotsulorna som hon har.

Kära Lilla Elin Adler och alla ni andra, som vill ha ett trafikfritt centrum. Jag vet ett ställe där ni kommer att få ett betydligt trevligare boende, helt trafikfritt och med hur mycket frisk luft som helst, bullerfritt dessutom: Flytta ut på landet in the middle of nowhere. Där kan ni cykla bäst ni vill, andas hur mycket frisk luft som helst. Ni behöver inte se någon trafik på flera månader om ni väljer rätt ställe! Ta med er stadsarkitekten också, han som vill ha getter i Brunnsparken. Ni kommer att få det jättetrevligt!

Jag är helt övertygad om att massor av människor, mer än gärna vill överta era boenden i centrum! 

Ni behöver inte ens flytta ut i bushen. Redan i förorterna är det minimalt med trafikproblem och dålig luft. Ni kan få en hur trevlig och lång cykeltur som helst om ni vill in till centrum, därför att de flesta har sedan Västlänkeländet drog igång, väldigt bristfälliga allmänna kommunikationer, om de alls har några!

Vi gråhåringar vi fick lära oss, att vill man ha en boplats utan trafik och buller då väljer man landet! Sedan finns det en sak till som vi gråhåringar lärde oss: addition och subtraktion i skolan. Det lärde vi oss redan på folkskolenivå! Vi förstod att handlar det om så många miljarder, att ingen ens känner till den rätta slutsumman, då är det upplagt för problem. I synnerhet som man redan har sprängt budgeten! 1 miljon om dagen är den beräknade kostnaden idag bara på "karusellerna" och detta skall pågå i hur många år....

Vi gråhåringar förstår precis det, som Riksrevisionen förstått, att man kan inte gå in i en affär och shoppa på, utan att veta om man har pengar till det man har tänkt inhandla. En vacker dag, oftast snarare än man kan ana sig till, har man hamnat i ruta 1, som i det här fallet innebär betalning av "hela kalaset Västlänken". Har man då slagit på så stort, att man inte ens har gjort riktiga kostnadsberäkningar. Tja, vad tror du händer då lilla fröken Elina Adler?

Hela Västlänkspaketet med trängselskatten har på så många punkter sådana brister, att det är precis lika bra att backa hela eländet tillbaka till ruta ett och använda förståndet den här gången.

Här följer några mycket simpla frågeställningar om trängselskatten, som Elina Adler kan träna sig på. En liten tankegåva från oss gråhåringar:

* Varför skall utländska bilar/långtradare/företagare inte betala trängselskatt? Det får alla utan undantag göra så snart man hamnat på en betalstation i vilket annat land som helst!
Den lilla texten nedanför ordet Zepro på lastbilen där står det: Chauffören i denna lastbil betalar skatt i Sverige.

Av vilken anledning skall inte alla färdriktningar, som kommer åkande in till stadskärnan betala trängselskatt?

* Varför skall man betala trängselskatt, när man inte passerar själva stadskärnan? 

Nu skall jag inte göra överkurs för stackars Elin Adler, eftersom jag förstår att hon redan kommer ha problem, att sätta sig i in ovanstående tre enkla punkter.

Men jag kan inte låta bli att ändå ställa endast ett par enkla frågeställningar:

* Av vilken anledning behöver vi t.ex. en underjordisk tågstation vid Järntorget? Vi har massor av spårvagnar och bussar, som går kors och tvärs genom stan. Det är dessutom förbundet med risker för alla stenbyggnader, som står ovanpå lerjorden. Inte enbart väldigt dyrt. En sak till som hybrisplanerarna inte tänkt på: Göteborg är trots allt en småstad i jämförelse med andra Europeiska städer. Vadan detta pompösa utfall?
 
* Varför har man ännu inte börjat bygga de broförbindelser som är alldeles nödvändiga? Hisingsbron har under väldigt många år redan hängt på en skör tråd med provisoriska lagningar. Hur många fler utredningar på utredningarnas utredningar behövs det för att de handlingsfattiga politikerna & Trafikverket skall sätta igång med dessa nödvändiga förbindelser? Varför i hela friden prioriterade man brobygget av "Röde Orm" och allt annat som hade kunnat anstå? Ett i taget, hade nog inte varit helt fel. Vad blev vinsten med allt detta?! Det är som att börja äta glasstruten i ändan.


* Varför överhuvudtaget dra in genomfartstrafiken in i centrala Göteborg?

* Varför har man prioriterat, att gräva upp precis hela stan till oigenkännlighet och smala av redan nog smala vägar? Grädden på moset: stillastående gatuarbeten precis överallt! Hela stan ser ut som ett fullständigt veritabelt haveri, som nu lett till den konsekvens, att var och varannan kör mot rött ljus, förutom att de kör till höger och vänster om kvastarna.

* Vi som redan betalar trängselskatt och höjda p-avgifter varför är det vi som skall betala cykelbanor och kollektivtrafik också, eftersom vi redan är diskvalificerade att nyttja desamma? Kollektivtrafiken är inte anpassad för alla, men jag förstår att de här som hurrar för trängselskatt ännu inte har förstått något så elementärt som att: Trängselskatten är ett orättvist och odemokratiskt system i dess nuvarande skepnad!

Folke Johansson, professor emeritus i statsvetenskap, har sällat sig till den yttersta dumhetens skara. Han påstår att de som bosatt sig i Haga och Linnéstaden har ingen egen bil. På den punkten håller jag med honom. Det hade inte jag heller, när jag bodde mitt i smeten. Det var mer till besvär än nytta att ha bil, dessutom väldigt dyrt. Jag kunde hyra bil istället de gånger jag skulle bege mig längre ut än spårvagnar och bussar gick. Men sedan fallerar den gode professor emeritus i statsvetenskap. Hans förklaring är att de också har högre utbildning. Nu skall jag berätta för den käre professorn hur det ligger till:

De som sitter på de åtråvärda lägenheterna i t.ex. Dicksonska husen i Haga, de är inte precis de som gått i den normala bostadskön! Där osar det som vanligt svavel kring hur stiftelsen följer testartorns skrivning ”mindre bemedlad” http://www.gp.se/nyheter/1.814306
Sedan kan jag och många med mig vanlig svenska, vi både vet och förstår vad "mindre bemedlade" betyder.

r jag själv en gång i världen fick min centrala fluffiga lägenhet med högt i tak, två balkonger runt hela lägenheten och hela kittet, var det verkligen uppgiften om min arbetsgivare, som gav mig förkörsrätt! Hade jag varit ensamstående flyktingkvinna från Somalia med 13 barn, hade jag knappst fått någon central lägenhet med den hyresnivån!

Är då de folkvalda politikerna mer förnuftiga, än Elin Adler, som är ute och cyklar. Nej, det skall man verkligen inte anklaga dem för att vara.


http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.1685093-sa-sager-partierna-om-trangselskatten 

Sucka mitt hjärta... sucka...

   

2 kommentarer:

  1. http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.1685093-sa-sager-partierna-om-trangselskatten


    Läs vad stockholmarna har blivit förda bakom ljuset av politikerna vad trängselskatten har gått till i Stockholm. Det är nya skumraskräntaaffärer på folkets bekostnad!!

    Antagligen samma sak i Göteborg, det borde Göteborgs-Posten kolla upp!!

    SvaraRadera
  2. Jo, jag läste om det. Men jag håller det för visst att även göteborgarna blir lurade av statspolitikerna. Lokalpolitikerna de är för dumma för att begripa ett vitten av vad som pågår. Det verkar bara studsa runt som ett eko som fortplantar sig.

    Det var väl fråga om en slutnota på 50 miljarder, eller något ditåt som skulle hamna på 500 miljarder i bara räntor för Stockholms trängselskatt och "investering".

    Den där Borg han kan sin kulram han. Den heter visst "snuva det enfaldiga folket".

    SvaraRadera