lördag 4 maj 2013

Mail från "Telia" Ämne: Problem på din sista faktura.

----- Original Message -----
To: (min mailadress var det som stod här)
Sent: Friday, May 03, 2013 6:27 PM
Subject: Problem på din sista faktura.

Hallå ,


Åtkomst till ditt konto är begränsat till närmast följande:


  • Vi har märkt att du har betalat din faktura tva ganger på samma gång (din fil : 33901_74)
    För att bekräfta din återbetalning :

  • Logga in nu :
  • Tjänster Kundkrets.
    Telia

    *********

    Ursäkta men hur dum i huvudet tror de här personerna/personen att man är, som skickat ut det här mailet?

    Man kunde väl kanske till att börja med skriva, en mening på fullt begriplig svenska, dvs. byråkratsvenska.


    Hallå ,

    Hallå där själv ditt pucko, tror du/ni på fullt allvar att Telia skulle börja ett mail med Hallå?

    Åtkomst till ditt konto är begränsat till närmast följande:

    Är den personen/de alldeles puckad/e. Det här är vådan av att googla översättning till ett främmande språk, som man inte behärskar!

    två, istället för tva.

    Tva vadå tva? 

    Tennesse Valley Authority, en myndighet i USA
    eller
    TVA (Andorra), en TV-kanal i Andorra?


    Nu har jag visserligen inte loggat in för att bekräfta "min" återbetalning. Dvs. med största sannolikhet lämnat ut mina kontouppgifter till de/n här pappskallarna/pappskallen till bedragare. Jag passar mig noga för att öppna bifogade filer, som jag inte vet var de kommer ifrån. Problem finns nog ändå utan att jag med berått mod vill skaffa sig ännu mer problem av det allvarligare slaget, dessutom.

    Men man behöver inte vara raketforskare för att inse vad det här handlar om.

    Good luck, säger jag bara. Bättre fiskelycka (fishing) nästa gång. Min intelligensnivå råkar vara något högre än 0,32 minus.

    Jadu... käre Telia <market_telia@update.net> undra vad det här betyder? Nagelgranskning eller rent av något annat universellt?

    Börjar det inte bli dags att man gör något globalt åt de här bedragarna? Ett solklart fall är det för alla länders underrättelsetjänster och rättsväsenden!



     



  • 2 kommentarer:

    1. haha, du borde skicka fingret som svar!

      SvaraRadera
    2. Risken är väl att man fastnar i deras register och aldrig blir av med dem om man svarar något. Det märkliga är att Telia tycker att man själv skall göra jobbet och utreda sådant, som de själva borde ansvara för. JAG betalar för både TV/Telefoni/Bredband till Telia, men de vill inte ansvara för det merbesvär jag får, när deras brandväggar inte förmår hejda de här pappskallarna.

      Jag hade rent teoretiskt kunnat vara en gammal tant, som inte förstått bättre än att jag snällt gjort som de ville att jag skulle göra.

      SvaraRadera