torsdag 9 maj 2013

Kaffe med rån!

Märtha, Snillet, Krattan, Stina och Anna-Greta har det långtråkigt där de bor på servicehuset Diamanten. Dålig mat och trist bemötande, för lite motion och ständiga besparingar. Antagligen skulle de ha det mycket bättre i fängelse!

Märtha får en snilleblixt - de skall begå ett brott och se till att de blir dömda. Någon typ av ekonomisk brottslighet, en liten kupp av något slag. Bytet ska de skänka till fattiga och gamla. Kunde Robin Hood så kan väl vi! tänker samlingen gamlingar.

Med rollatorerna i högsta hugg tar gänget in på lyxhotell, Hotell Grand i Stockholm, i prinsessan Lilian sviten och allt kan börja! http://www.grandhotel.se/upplev/hotell/prinsessan-lilians-svit

******

"Kaffe med rån" en synnerligen uppfriskande roman av Catharina Ingelman-Sundberg, uppläsare Helge Skoog. I den formen, CD-bokformen, avnjöt jag den. Det var yngste sonen som förstod vad som skulle gå hem och därför sett till att den fanns med bland mina födelsedagspresenter. Han har väl lyssnat tillräckligt på mina och Herr H:s beskrivningar av/om pensionärer för att inse att valet av CD-bok skulle falla i smaken.

Det har onekligen kommit en och annan klurig roman där pensionärer varit inblandade i huvudrollslistan. Ta bara en sådan som "100 åringen som klev ut genom fönstret och försvann" av Jonas Jonasson, eller "Sirila gentlemän sökes" av Karin Brunk Holmqvist.

Jag tampas dagligen med denna kategori ur befolkningen. Det finns därför ingen som helst svårighet att notera/identifiera både ett och annat.

Därför kan jag förstå att revoltlusten tar vid när t.o.m. lingonsylten till pannkakorna dras in och djuren har bättre lagskydd runt omkring sig, för att säkerställa de dagliga behoven. 

Det är nog därför jag länge varit på det klara med att något jädrans "lock-in" i form av vegeterande grönsak: NEJ TACK! 

En av min dotters finurliga alster, som skulle fylla ett uppkommet behov hos mig. Sålunda copyright på bilden! Så håll tassarna i styr!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar