söndag 28 april 2013

Vår nutidshistoria med nynazister och pojkar som John Hron med ett stort civilkurage skall nu bli film.

Varje gång jag passerar vägskylten till Kode fylls jag åter av samma obehag och sorg. Det var här det ofattbara hände: John Hron 14 år mördad av nynazister.

Bakgrund: 

På kvällen den 16 augusti 1995 tältade John Hron med en kompis vid Igeltorpssjön i Kode norr om Kungälv. Fyra nynazister, varav en tidigare ska ha mordhotat John kom dit och började misshandla honom. Men John lyckades ta sig loss och simmade ut i sjön. Då hotade de istället hans kompis varpå John vände tillbaka och blev fortsatt misshandlad. Misshandeln skedde under tortyrliknade former. Kamraten klarade sig, men John slängdes medvetslös i vattnet och lämnades att dö. 

Johns civilkurage blev hans död.

Samtliga gärningsmän dömdes till fängelse i mellan fyra månader och åtta år.


Nu har man börjat spela in en film om John Hron, efter att ha gjort en grundlig research. Det är Glimmerfilm som tagit tag i det som speglar vår nutidshistoria i allra högsta grad. Det är en mycket viktig och angelägen film ur många aspekter

http://www.johnhronfilm.com/



Filmen behöver ditt ekonomiska stöd. Många bäckar små blir dock snart en stor å och med gemensamma krafter är jag övertygad om, att vi allihop kan göra det möjligt. Även ett aldrig så litet bidrag med hopp om en liten bättre värld, kan göra stor skillnad.
 
John hade ett stort civilkurage. 


Så många möjligheter det finns till att förändra. Göra världen till en lite bättre värld.

När jag själv fått frågan utanför hemmet väggar, vad jag önskar mig t.ex. i julklapp brukar jag svara, att jag har redan har tillräckligt med prylar. Jag är inget undantag ifrån svenska folket. Men vill man ge något ändå önskar jag mig mycket hellre, att det ges pengar till något behjärtansvärt insamlingsändamål, som har kontrollerade former. Dvs. att bidragen kommer fram, utan att stanna i organisatoriska fickor, eller i värsta fall i helt fel fickor




STÖD FILMEN JOHN HRON

PÅ BANKGIRO: 617-2712

2 kommentarer:

  1. Stod om John Hron i senaste numret av Pedagogiska Magasinet, som landade i min brevlåda idag och om arbetet som Kungälvskommun lagt ner på att komma till rätta med de nazistiska grupperingarna som då fanns i Kungälv.

    Till sjön, där John och hans kompis hade slagit upp tältet och grillat korv, kom de här fyra unga männen med nazistiska sympatier och ölkassar, adrenalinstinna och frustrerade efter att ha varit i bråk med polisen tidigare på dagen. Det kunde inte blir mer opassande eftersom Johns åsikter knappast var någon nyhet för dem.

    Man kan bara hoppas att alla kommuner där det förekommer rasism, nazism, judehat eller våldskulturer tar denna väg till hjälp att komma till rätta med problemen. Därför att det är problem när man inte kan leva sida vid sida med respekt.

    SvaraRadera
  2. sedan John Hron har vi fått lägga till fler kategorier i vårt samhälle, fanatiska islamister, maffia och så utbredd kriminalitet att man måste inse att vi håller på att förlora greppet fullständigt i det här landet, medan politikerna tycks spela Monopol men med riktiga pengar.

    SvaraRadera