tisdag 2 april 2013

Aprilskämten är till ända och nu tar vardagen vid och förhoppningsvis även våren, den efterlängtade.

Den mest spektakulära aprilskämtet av dem alla och som jag gillade bäst, var nog trots allt denna med tempelriddarna:

http://varldenshistoria.se/kultur/tempelriddare-funna-i-isolerad-dal-vet-inte-att-korstagen-upphoert

Tänk så underbart det hade varit om det hade varit sant. Ett totalt isolerat folk där tiden stannat. Betänk vilken guldgruva det hade varit för Jan Guillou, att harva runt i.

Själv har jag avnjutit Jan Guillous nya romanserie Det Stora Århundradet, där två av dem så här långt sett dagens ljus:  
"Brobyggarna," den inledande delen i romanserien om de tre bröderna Sverre Lauritz och Oscar, som växte upp i en fattig fiskarfamilj på Vestlandet i Norge och fortsättningen "Dandy"

När jag läste om vad "Dandy" skulle handla om tänkte jag i mitt stilla sinne: det där lär inte, machotypen, Jan Guillou klara av att hantera på ett trovärdigt sätt. Men si så fel jag hade. Han klarade av även det och mycket mer därtill.

Arn-serien satte Jan Guillou, på min egen världskarta, som en alldeles enastående berättare/författare. Med både "Brobyggarna" och "Dandy", är den platsen absolut gjuten i sten. 

Jag ser verkligen fram emot, inte utan stort mått av otålighet, när nästa bok i serien skall landa på ljudbokdiskarna.  

Eftersom jag nu har kroppsliga svårigheter att hålla i böcker, så tar jag genvägen genom ljudbokens förlovade land. Med Tomas Bolme som uppläsare går det alldeles utmärkt. Jag har några favorituppläsare och en av dem är Tomas Bolme. 

Men ljudboken som sådan är alldeles för underskattad. Jag måste erkänna att jag länge var motståndare till just ljudboken. Så här i efterhand och med ett facit i handen inser jag vad korkad jag varit. Väl provat är det ett synnerligen bra alternativ/komplement till själva bokläsandet. Det öppnar möjligheter för att ha fri sikt och händerna fria. I det öppnas det upp för obegränsade möjligheter, därför att man kan befinna sig i: 

Ett mörkt rum med allt vad det innebär.
Ha utsikt genom en tågruta.
Ett varande i naturen eller någon annanstans, kanske en trottoarservering.
Sitta hemma i trädgården.
Alla former av hushållsarbete.
Framförallt krypa in i ett eget skal, där larmet runtomkring inte når in.

Lyssna på ljudbok är som att helt plötsligt ha blivit lagd i en egen vilsam kokong.

Jag har t.o.m. lyssnat till ljudbok vid två av mina fyra knäoperationer! 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar