torsdag 7 mars 2013

Skarpsinniga krönikören Maria Haldesten i Göteborgsposten får mig att dra på smilbanden (i njugg)

Jag börjar känna mig som elaka tanten, eller är det åldern som gör att jag inte längre köper vilket trams som helst.

Onekligen är det en hurtfrisk krönika om hur fel det är att blanda cykel och bil. Så långt håller jag med. 

Men jag känner också till en baksida, som gör att nickningarna när jag läser vidare får huvudet, att i det allra närmaste avstanna. Ungefär som om jag är gipsad från midja och upp i ögonhöjd.

Jag vet inte om det är så, att det är en del cyklister som gör, att jag tycker att alla cyklister är kamikazepiloterna på två hjul. De väller fram i horder, som om de inte har en tanke på att gångtrafikanter också kan vara nog så sköra, eller att man kanske inte direkt hade tänkt ha en kamikazepilot på cykel till kylarprydnad på bilen.

De kanske har fått lite för mycket frisk luft och inte kan tänka klart längre brukar jag tänka i mina bästa stunder. I andra stunder, sedan jag fått tvärnita med risk för att ha 50 bilar inkraschade i baken, kan jag lugnt säga att några stoiska tankar inte direkt cirkulerar i mitt huvud. Då är oset av svavel i bilen ganska märkbar och förbannelsen har passerat över mina läppar:
Må öknens alla kamelloppor hemsöka dina armhålor!  

Kom till skott kanske du tänker nu, vad handlade krönikan om.

Hmmm... jag kommer att låta väldigt elak nu. Men hur kan en kvinna som verkar vara mer än mogen frukt, ondgöra sig över grus och blöta löv bidrar till att det inte går att cykla hur fort som helst, fastän hon har slängt på dubbdäck på cykeln!

Vänta nu, stopp och belägg! tänker jag, är det bara ok, att ha dubbdäcksförbud för bilar. Dubbdäck på cyklar måste väl också riva upp en herrans massa partiklar. Dessutom alldeles i noshöjd på det gående folket, eftersom det är de som skall dela yta med kamikazepiloterna på två hjul. Var tog den här sundhetstanken vägen nu då?

Det som är så roligt med de här cyklisterna i Göteborg, det är att de jämför sig med cyklisterna i Köpenhamn. Jag kan säga det att jag ALDRIG hållit på att bli överkörd av någon cykel i Köpenhamn, det är mer än jag kan säga om cyklisterna i Göteborg!
Nej, hon på fotot är ingen danska. Men hon står framför en "Christiania cykel" i Köpenhamn. En väldigt praktisk stadscykel. De stoppar ner barn, husdjur, möbler och matkassar i den. Sedan trampar de på lugnt och sansat, utan att köra över hälsenorna på folk de möter.

Den goda krönikören Maria Haldensten, hon tar draghjälp i sin krönika av Magnus Lindholm, analytiker på Trafikverket, som i DN söndag tydligen hade skrivit, att det finns en strategi om att fler skall cykla.

JAPP vi har förstått det. Fråga blir bara, vem har ni tänkt skall betala trängselskatten? Det är ju inte precis godispengar som ni har planerat att få in på den, tänker jag. Det är därför ni aldrig fyller igen alla hål i vägarna inne i Göteborg, som ni tillverkar. En helt ny bil blir raskt ett äkta kronvrak. Bilarna slås helt enkelt sönder och samman, när man skall passera dessa minfält av djupa hål, brunnslock som inte har samma höjd som övriga vägen, plötsliga höjdskillnader följt av en rad djupa gropar, våldsamma trafikgupp för att inte tala om det veritabla bombnedslag, som ständigt hemsöker den här stan

Visste man inte bättre skulle man tro att ett smärre världskrig just precis dragit fram på var och varannan gatan och stadsdel.

Jag måste verkligen beundra de här vägarbetena, det är banne mig en konst att kunna ställa till så mycket oreda PRECIS ÖVERALLT!

De börjar gräva så storstilat. Sen ser det ut som någon tänkt: Äh, grabbar vi skiter i det här. Vi tar och flyttar fram en bit, så gräver vi nya hål däristället. Äh, skit också. Det var inget roligt här heller. Vi skiter i det här och hoppar iväg till nästa gata och gräver lite hål, som vi sedan kan lämna åt dess öde.

Det finns en väg/bro(?)byggnad kring Marieholmsbron, de har faktiskt hållit på sedan (i vart fall) 1997! Än verkar det inte vara klart, eftersom de kastat alla grejorna igen och försvunnit. Man kan undra om de har blivit skrämda av spöken i Gamla slakthuset, som ligger ett stenkast därifrån.
 
Ta sig fram i den här stan med bil, eller vara affärsidkare, då hade man varit glad om det bara hade varit lite blöta löv och smågrus att tampas med!

Eftersom det nu är mars månad, solen skiner och influensan verkar ha vikit undan det värsta, skall jag fira det hela genom att publicera något ur mina gömmor:

Det är väl bäst att förtydliga det hela. Det är inte fråga om en rap, som en del hänger sig åt efter maten, utan musikstilen som uttalas "rapp". 

Cajsa Carlsson, i min text, hon skötte en matsida i Göteborgs-Posten och hade hakat upp sig på, att det börjat florera cykelpoliser, som bötfällde cyklister. När en kvinnlig cyklist slapp undan med ett samtal, efter att hon föll i tårar och förklarade för polismannen, att hon hade inte råd att betala några böter, eftersom hon studerade, utbröt tumult! Därför att hennes boyfriend däremot han fick böter vid samma tillfälle. Hans tålamod rann då över och han anmälde polisen för diskriminering! Hur det hela slutade, tja, inte vet jag och sanning att säga "antecknar intresseklubben". I mina ögon var det "en storm i ett vattenglas".

Det skall väl också nämnas att Cajsa Carlsson avskydde bilister hjärtligt, till skillnad från cyklister, en kategori som hon själv tillhörde. 

Eftersom en alltför stor del av de här cyklisterna drar fram i den här stan i 50 knyck längs trottoarer, kryssar friskt gående utan att sakta ner. För att i nästa stund kasta sig över över gator, mitt emellan bilar och spårvagnar, som några dödsryttare och tillslut hade både polis, bilister och gående fått nog. Jag har full förståelse för den något infekterade diskussionen som blev pga. detta.

Min egen åsikt om en hel del av cyklisterna i Göteborg var och är trots allt: "Man skall vara jävligt snabb om man inte skall få hälsenorna avkörda, eller inte få dem som kylarmärke på bilen!" 

Men det hindrade inte att Cajsa var en go´tjej med skinn på näsan. Det tyckte jag, att det kunde vara värt att premieras med en liten trudilutt i den något infekterade diskussionen: cyklister/cykelpoliser/böter/bilister/gående/yrkestrafik, när Cajsa hade fått lite väl mycket på pälsen enligt mitt tycke.

“CAJSA CARLSONS MAT-RAP”
Ja, jag är Cajsa Carlsson å sköter GP-maten -
nu skall ni hålla käft och hålla er till faten -

som jag nu valt servera, -
med styrstångar och flera -
ruttna ställda krav. -
Kom hit och känn mitt nav -
som styr rakt över bena, -
din arm och din hälsena. -
I 50 snabba knyck, -
min cykel gick i ryck, -
rakt över kärringkraken, -
som klagat över maten -
som jag nu valt servera. -
Hon kommer inte mera -
att kunna vakna opp -
med samma kärringkropp, -
som hängde slakt med bena -
på styrstång och mena -
jag inte kikat opp.
Hon är då rakt en flopp -
som inte kan förstå -
hur ödet hårt kan slå -
för de som inte fattar -
och springer där och hattar -
och tror de kan bestämma, -
med inga “pållar hemma”. -
Jag säger som det är, -
för jag bestämmer här! -
Ty, jag är en cyklist -
och det är inte trist. -
Jag känner ingen sorg -
i staden Göteborg. -
Ja, jag är Cajsa Carlsson, -
det är ju klart som fasen, -
att jag gör som jag vill -
och ganska mycket till. -
Det här är min refräng, -
nu åker du på däng, -
om du inte kan fatta -
att här skall ingen ratta, -
som inte har en hoj -
och det är inget skoj! -
Nu äter du upp maten -
som jag lagt upp på faten -
och slutar upp att dilla, -
att jag med mat skall pilla! -
Jag gör ju som jag vill -
och mycket, mycket till!
Jag är som Kajsa Warg,
fast mycket, mycket arg!!!
GRRRRRRRRR……………


****************
   
(Jag väntar fortfarande på att någon riktig rapare (rappare) skall framföra mitt alster)

 

1 kommentar:

  1. Cajsa Carlsson var i alla fall mycket glad och skrev i Göteborgs-Posten att hon aldrig tidigare hade fått någon sång/raptext tillägnad sig.

    SvaraRadera