söndag 10 mars 2013

Dokumentären om Malmberget och LKAB:s rovdrift,

sänds i TV 2 torsdagen den 14/3 kl 20.00, lördagen den 16/3 kl 17.00 och natten mot måndagen den 18/3 kl 00.10. Dessutom kommer den att sändas i SVT Play.
 

Idag har jag haft gamla vänner på besök hela dagen. Vänner som härrör sig från Malmbergstiden. Vi talade om hur gruvan "drabbat" människor och byggnader. Det förskräckliga som händer i Malmberget. Man kan inte annat än sända en tacksamhetens tanke åt, att det inte är någon av oss som bor i gruvterrorns öga. Men det spelar liksom ingen roll, att vi inte längre gör det. Vi är ändå drabbade, eftersom vi har människor kvar där som drabbas, drabbats.
 
Dokumentären sändes igår i på Nordan i Malmberget: http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleID=7526159

 
När Berit berättar i trailern om sina återkommande drömmar och tankar om att det är som om vi aldrig har funnits. Känner jag igen mig själv
 
Det finns även i mina drömmar, när jag drömmer om Malmberget. Men i mina drömmar är det alltid stora avgrunder, som är förhärskande, vägar jag vet som har gått att köra på, men som inte längre går att ta sig fram på. De sista drömmarna jag haft har varit ett fullständigt inferno. Därför att marken har gett vika på ett sätt, som LKAB inte har kunnat förutse.
 
Men det är precis som Börje säger i början av trailern, det kallas för Gropen, men någon grop är det knappast fråga om. Det är fråga om enorma hål rakt ner i förbindelse till gruvan, där marken helt enkelt gett vika. En beskrivning som gäller den nonchalanta hanteringen från LKAB och ägaren svenska statens sida: En avgrund rakt ner i underjorden.
 
 

5 kommentarer:

  1. Folket från LKAB som var med i dokumentären.Fy fan säger jag bara!! Noll koll!!! Mossberg är det någon som kan ta den människan på allvar? Kioskalle vet vi ju redan.rätt allvarligt när Jonny Sjöberg som skall stå för expertisen inte vet vad som händer.

    SvaraRadera
  2. Jag har redan skrivit om min kommunikation med Sjöberg medan jag bloggade i NSD. Jag lät publicerade hela vår mailväxling, efter det att han ringt upp mig och helt uppenbart inte ville sätta saker och ting på pränt längre. Han frånhändande sig ansvaret via telefonen! Bara det är rätt anmärkningsvärt, det betyder att det inte finns någon som är villig att ta ansvaret, utan hela tiden blir det någon annans bord. Nån-annan-nismen i dess värsta sort.

    Ingen på LKAB har hittills tagit på sig ansvaret för vad som händer utanför industristängslet och där kan man verkligen fundera över vad de pysslar med hos Bergsstaten och hos ägaren. Jag tycker att det börjar bli så allvarligt, att de borde stoppa all brytning ända tills de har evakuerat alla, som inte är komfortabel med boendemiljön, som gruvbrytningen nu har fört med sig.

    Det är ju våldsamma diskrepanser dessutom i de mätningar som utomstående mätföretag har gjort kontra det som LKAB själva redovisar till Bergsstaten. Hur man tänker på Bergsstaten kan man verkligen undra en bra stund över!

    Den här utomstående experten som kallades in i samband med att man ÄNTLIGEN fick klart för sig att Fabiantaket skulle rasa. Den experten som de själva hade kopplat in, nedgjorde ju LKAB själva och klappade sig för bröstet, som om det hade varit deras egen idé att sätta upp kameror, vilket var förslaget som han hade kommit med. Sedan var de ju så punchiga att de inte behöll kamerorna utan tog bort dem alltför tidigt. BARA en sådan sak, ändå lider de inte av någon falsk blygsel precis.

    Men jag befarar att det är som han (Graham Swan = den utomstående experten) varnat för kan ske och som inte kan uteslutas, en blow out i hela gruvan. Det är trots allt en livsfarlig variant av brytningsmetod, som äger rum i LKAB Malmberget.

    Om man nu skall dra kontentan ur det som Graham Swan skrivit så är det inte förvånande, att skalven ökar i styrka och omfattning, när berget nu har blivit tillräckligt instabilt.

    Jag är ingen geolog, men sunt förnuft säger, att varken hus eller mark kan hålla i det oändliga, när det börjat ge dylika effekter.

    Personligen tror jag att problemet ligger i att de bedrivet sådan våldsam aggressiv brytning i alltför många malmkroppar, som var för sig har både hålrum och hängväggar, som tillslut inte orkar bära pga den brytningsmetod de har och omfattningen.

    Sedan om jag har fel, eller inte har, kan man verkligen diskutera. Iaf har ingen av LKAB:s egna tekniker lyckats motbevisa något. Jag ju inte heller ensam om mina funderingar. Vilket jag i ett dylikt läge kunde önskat att jag hade varit. Men så är det inte...

    SvaraRadera
  3. http://gun-m-ek.blogspot.se/2011/12/kommunalradet-ar-enogd-i.html här återfinns min mailväxling med Jonny Sjöberg och sedan är det relaterat, när han ringde upp mig.

    SvaraRadera
  4. lkab ska inte ta något ansvar utanför stängslet...det får dom dumma stackarna som byggde eler köpte hus ovanpå en gruva göra..tänker man inte längre än så..nu dax för bygge i kullen..och om 20-30 år så gnäller folket som bor där på skaningar damm osv...vems är felet då? dom som byggde ett stenkast från gruvan eller gruva för att den finns till?
    en normal begåvade person vet svaret och bygger inte eller köper något inom rimligt avstånd från en stor indusri.

    SvaraRadera
  5. Vänta nu käre anonym som gjort inlägg 14 april 2013.

    Malmberget, eller fö någon av de nu försvunna orterna Tingvallskulle, Dennewitz m.fl. hade man ingen aning om att det fanns några malmfyndigheter. Så ditt inlägg är en efterkonstruktion eller rättare sagt taget ur luften.

    LKAB själva såg till att Malmsta bebyggdes, de som byggde där fick t.o.m. fördelaktiga lån!

    De delar av Malmberget som försvunnit först är LKAB:s egna arbetarbostäder och övriga byggnader. Så hur är ditt resonemang där? Rätt enfaldigt om du frågar mig.

    Elevhemsområdet och nedanför det där påstod en gubbe en gång i tiden, som kallades för Tok-Erik, att det fanns en stor fyndighet som var vidsträckt. DÄR påstod "förstå-sig-påare inkl. LKAB, att det INTE fanns någon fyndighet, därför fick han namnet TOK-Erik. HÄPP! Man kan undra vem som egentligen var förtjänt det namnet: TOK-Erik eller TOK-LKAB.

    Min pappa var politiker under hela barndom. Han satt i kommunalfullmäktige och han var av den uppfattningen, när LKAB ville flytta kyrkan där den nu står, att det allra närmaste som kyrkan skulle byggas upp igen var på mellanområdet! OM du läst min blogg, så finns det t.o.m ett tidningsurklipp, där fd kommunalrådet Gunnar Lidman har uttryckt sig rätt klart, vem som varit motvallskärringen hela tiden: LKAB!

    Bygga nytt i Koskullskulle, eller tro att Malmsta är något förtätningsområde med finfina framtidsutsikter som boendeområde, som nu både avtalsskrivande s-trojkan i kommunhuset och självaste LKAB säger, det är ÄN en gång SVAMMEL i NATTMÖSSAN! Redan nu är hela Malmsta ett totalt olämpligt bostadsområde pga de digra problem som den aggressiva gruvbrytningen fört med sig! Hur klokt är det att ett bostadsområdet är fullständigt omringat att gruvbrytning? Inte alls om du frågar mig och många andra där hissen går ända upp.

    LKAB säger själv att det inte finns någon malmfyndighet på Malmsta och när jag fick handlingarna på koncessionsbeslutet område Malmberg nr 5, så finns flera malmfyndigheter inritade. Så vem är det som svamlar i nattmössan. Tja, förutom då själv...

    OM du nu mot förmodan undrar varför jag fått dessa handlingar beror, att jag har haft synpunkter ang. kyrkogården i Malmberget redan 2009 och där jag är sakägare i allra högsta grad! Men LKAB är som LKAB alltid varit: på kvällen får den late brått och så är det även denna gång! - Påverka hus och mark är en sak, men när man ger sig in på kyrkogårdar och påverkar, då blir det något helt annat även om griftefriden inte är den mest tyngst vägande lagen i Sverige.

    SvaraRadera