torsdag 6 december 2012

Trängselskatten i Göteborg är konstruerad av idel amatörer inom politik & kollektivtrafik. - Nu börjar konsekvenserna visa sig

Dryga 130 000 personer som IDAG reser med Västtrafik får sämre trafik. Restiderna & bytena blir betydande. Fem (5) timmar för att ta sig till jobbet i Partille för Sandra Nord (Reportage i GP: s papperstidning 6.12.2012), det är bara ett av alltför många exempel. Fler finns:

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.1154114--jag-kommer-att-ta-bilen- 
Det betyder i själva verket att det är betydligt fler personer, som kommer att vara drabbade än de nu kalkylerade om dryga 130 000. Flertalet av dem med flera byten redan den 9 december. 

2 av 3 busslinjer förloras i Olofstorp bara som ett av alltför många exempel. Det är inte det enda exemplet, som visar hur illa planerat det här är. Det blev precis som hade befarats. Man hade bland de ansvariga "för fantasifostret" inte ens tagit reda på om man verkligen hade kapacitet att genomföra Trängselskatten och påbudet att "ALLA" skall åka kollektivt. 


Bussfiler inom centrala Göteborg har tagit övrig trafiks i anspråk, sålunda kommer utsläppen från trafiken, att bli betydande i förhållande till idag. Den där miljövinsten har blivit en brakförlust och inte blir den mindre av den trädskövling som drar genom Göteborg. Träden våra lungor.

Sedan att Camilla Holtet, trafikutvecklingschef på Västtrafik, säger (reportage i GP: s papperstidning 6.12) att de flesta får det mycket bättre. Det uttalandet talar mot bättre vetande. Löftet om att det skall bli bättre redan om några år är enbart hårresande! En så radikal förändring som trängselskatten innebär, måste stå klar i samma ögonblick som det skall genomföras. Det kommande kaoset kommer att bli synliggjort redan den 9 december, när de nya inom kollektivtrafiken blir ett faktum. Ännu värre kommer det att bli den 1.1.2013. 

Glädjekalkylen, som Camilla Holtet visionerar i reportaget, kan få den mest luttrade att fundera hur det står till med förståndet hos de som ligger bakom Trängselskattebeslutet. Det blir nya spårvagnar om NÅGRA år, det skall bli dubbelt så många resenärer 2025! Men hur mycket naiv samstämmighet i regionen har man lyckats producerat av vilda fantasier, som intet har med den verklighet vi lever i nu? Det är NU som allt skall fungera, inte om några år eller år 2025.

Det hade varit intressant att få se handlingarna, som de presenterat till Regeringen och som var de som godkände Trängselskatten. Stod det även i dessa handlingar, att massor av människor skulle inte längre kunna ta sig till jobbet inom rimliga tidsaspekter och att Västtrafik inte hade ekonomiska möjligheter att ens upprätthålla nuvarande standard på kollektivtrafiken?

Sedan spelar det väl ingen som helst roll, att det vid beslutstillfället rått en politisk "samstämmighet", med sossarna som ledande trojka. Den har sedan länge tillbaka krackelerat, när eftertankens bleka krankhet har kommit verkligheten närmare och man börjat inse vilka konsekvenserna kommer att bli.

Känns det bekant, att lokalpolitiker lagt på ett lager spackel för att allt skall te sig verkligt vid en första anblick? 

13 kommentarer:

  1. GP gräver fram extrema skräckexempel som inte ens är ordentligt faktagranskade. Om Sandra Nord (pappersupplagans exempel) tar ett par minuters promenad kan hon påbörja sin resa vid samma tid som idag och vara på jobbet före 6, vilket man enkelt kan ta reda på i Västtrafiks reseplanerare. För Jonny Holm (hemsidans exempel) har flera kommentatorer till artikeln kommit med liknande påpekanden.
    Visst finns det mycket som Västtrafik och politikerna behöver förbättra, men lita inte blint på GP som numera ägnar sig åt sensationsjournalistik á la kvällsblaskorna.

    SvaraRadera
  2. Jag litar inte blint på GP, men du kanske skulle läsa hela blogginlägget, innan du förkastar fullbordat faktum.

    Jag vet inte hur du reser själv idag, men att göra en resa från t.ex. Olofstorp som var exemplet kräver det ett byte på denna korta sträcka som det handlar om idag.

    HUR kollektivtrafiken skall kunna hantera den här ökningen, som skulle vara en följd av införandet av trängselskattens mening, det förstår jag inte heller hur du, politikerna, Västtragik, eller regeringen tänkt.

    Men det ligger väl antingen inkompetens, eller ännu en ny dold agenda. Det är privatpersonerna som kommer att få betala för att man tänker satsa på en "förbättring".

    Tunnelplaner och satsning på övrig teknik är redan nu så åldersstigen och ifattsprungen av annan ny teknik. Man kommer att få stå där med en dyr nota för den enskilde skattebetalaren. Dvs de som har minst att bidra med. Det är de som får betala större delen av kalaset. Till det skall läggas miljöfarliga utgrävningar och en totalhavererad stad, som också illa stämmer överens med "visionen" fantasifostret.

    Men det kanske du inte har lagt märke till, att det redan har blivit. Ett förstört Göteborg.

    SvaraRadera
  3. signaturen Anonym tillhör säkert de som sitter i bilen och kör in till stan med någon annan som betalar trängselskatten. Antagligen behöver personen anonym inte göra mer insats än att sätta sig i bilen utanför dörren och köra till jobbet. Då är det lätta att förespråka längre sträcka till närmsta hållplats och väntetider därutöver. Det ser förjävligt ut i hela stan och miljövinsten är precis som du skriver en rejält miljöförlust. Det kommer att bli mer utsläpp inne i stan. /Kålle på sprången

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skrev första kommentaren. Jag åker oftast buss, är det någorlunda väder cyklar jag. De gånger jag tar bilen in till staden kommer jag efter årsskiftet att få betala trängselskatten själv, någon tjänstebil har jag icke.
      Jag håller helt med om att det finns mycket som kunde göras bättre, och en del uppenbara tabbar i planeringen (Olofstorp, Agnesberg etc.), men hänvisa inte till GP-historierna där det finns uppenbara faktafel.
      /Jonas

      Radera
  4. "Den där miljövinsten har blivit en brakförlust och inte blir den mindre av den trädskövling som drar genom Göteborg. Träden våra lungor."

    Det där med trädskövlingen har jag funderat mycket på... Är det ett sätt att visa handlingskraft? Har man inget påtagligt att göra kan man alltid såga ner några träd?

    SvaraRadera
  5. Frank,

    antagligen är det så.

    Att de sedan borde anpassa staden till de mer än 100 åriga träden finns inte i sinnebilden. Nu blir det istället tvärtom. En trädskövling som kan få vem som helst att rygga tillbaka av blotta förskräckelsen. Man kan väl med bästa vilja i världen inte påstå att mänskligheten går framåt i sin utveckling. Den verkar mer stadigt inställd på total avveckling och självutplåning.

    SvaraRadera
  6. Jonas jag skulle nog vara försiktig om jag vore i dina kläder att påstå att det finns faktafel. Hur man skulle kunna komma förbi en tid om fem timmar och byten, låter helt sagolikt i mina öron.

    Hur lång tid tar det ytterligare för dessa personer i reportagen att ta kollektivtrafiken, eller hur mycket ytterligare det blir vid byten, som faktiskt fanns i reportaget det skulle jag inte ta gift på om jag var i dina kläder. Det är något som haltar i ditt påstående, om att hennes restid till jobbet inte skulle vara fem timmar för att ta sig ut till Partille, inkl. byten.

    Det är lika galet som att påstå, att de som skall åka buss från Olofstorp lika gärna kan cykla in till den hållplats där det går att kliva på bussen, istället för de indragna turerna. Det skulle betyda att alla skall cykla från Olofstorp in till centrala Göteborg, eller där bussen dessförinnan stannar.

    Var det inte så att kollektivtrafiken skulle bli lättåtkomlig, så att alla kunde nyttja den? Eller var det meningen att man skulle gå en ökenvandring för att hitta till nästa hållplats där byten måste ske? Det är inte alla som liksom du är kapabla att ta sig fram via cykel.

    Varför ens införa något som man inte ens har pengar till, eller har lyckats planera upp? Det är NU som det skall kunna fungera inte om några år eller 2025. Det är iaf en väldigt dålig tröst för de som drabbas hårt av den här herrelösa och totalsnurriga visionen, Västlänken.

    SvaraRadera
  7. Hej Gun, det är Jonas igen. Jag poängterar än en gång att jag håller med om mycket i din kritik! Speciellt att stora delar av staden skall grävas upp för Västlänksbygget, men även mycket av kritiken mot Västtrafik är befogad.
    Min invändning var att du delvis- obs, delvis!-grundar din kritik på ett par skräckexempel i GP som lätt går att kolla upp att de inte riktigt stämmer bara genom att kolla i Reseplaneraren. Eftersom du tyvärr inte riktigt verkar lita på detta får du det här svart på vitt.
    Sandra Nord påstår i GP:s pappersupplaga idag att hon måste ta bussen klockan 01.17 hemifrån för att komma till jobbet kvart i sex på tisdagar. Det verkade så uppenbart absurt att jag kollade upp det. Hon bor på Scholandersgatan och skall till Besebäckens förskola som ligger på Mellbyvögen alldeles vid hållplatsen Besebäcksvägen. Reseplaneraren föreslår bl.a. denna förbindelse:

    Start hemifrån 4.51
    Linje 17 från Swedenborgsplatsen 05.05, framme vid Svingeln 05.19
    Gul Express från Svingeln 05.32, framme vid Partille C 05.42
    59 från Partille C 5.45, framme vid Besebäcksvägen 5.46.

    JA, hon får gå en bit längre till Swedenborgsplatsen. Men NEJ, det finns ingen anledning att åka en buss 01.17, ej heller aytt åka taxi.

    Mvh Jonas

    SvaraRadera
  8. Jonas, med all respekt för ditt detektivarbete.

    Jag har kollat hennes resväg före och efter med Reseplaneraren. Med ändring av linjesträckningen så innebär det att hon skall gå 1,3 km varje morgon dvs. enkel väg. Enligt reseplaneraren så skall det gå på 17 minuter, att gå 1,3 km till första hållplatsen.

    - Nu kanske hon är en snabbsprinter, men jag skulle inte kunna klara av att gå sträckan på 17 minuter, även om jag hade varit mitt forna jag.

    Det är den berömda ökenvandringen som måste till för hennes del för att komma fram till lämplig hållplats.

    Den nya sträckningen för hennes del har så många kritiska bytesplatser/turer, att jag gissar att hon inte kan förlita sig på att alla dessa bytesturer skall funka. För att vara säker på att hinna i tid behöver hon ta en betydligt tidigare förbindelseväg med så många kritiska byten inkl. en rätt lång ökenvandring varje morgon.

    Jag vet inte om du själv åker kommunalt med så många byten. Jag vet iaf att bussen kommer när den kommer och är man beroende av byten är det genast en väldig rysk roulette på en del av dessa som hon skall förlita sig på.

    Det var väl inte meningen att ett kollektivt åkande skulle förvärras?
    Eller har du hört talas om att det skulle göra det?
    Jag har iaf inte gjort det och än mindre att den gamla standarden inte skulle kunna hållas därför att det saknas resurser till genomförandet av hela spektaklet, som politikerna startat upp tillsammans med resten av de inkompetenta gänget.

    SvaraRadera
  9. Jonas,

    sedan angående alla de indragna bussturerna till Olofstorp. Det borde vara spöstraff att dra in så många bussturer och av vilken anledning som Orange Express t.ex. inte skulle kunna göra det normala stoppet vid Olofstorp är för mig och andra en smärre gåta, eftersom bussen kör denna vägsträckning.

    Man skulle kunna tro att det sitter någon idiot, som kommit på idén, att det skall bli så jävligt som möjligt för folk som är avhängiga av kollektivtrafiken.

    SvaraRadera
  10. Våra kommunpolitiker och planerarna de är så urusla att man knappt tror att det är sant.

    Hur fan har de tänkt att man skall kunna åka kommunalt när de gjort såna försämringar????

    SvaraRadera
  11. enligt reseplaneraren stå stämmer den omdiskuterade resetiden för hon som skulle få 5 timmars resetid.

    SvaraRadera
  12. Jo, jag har också noterat vad som står i reseplaneraren och det är väl också därifrån resultatet är hämtat om de fem timmars resetid.

    Det är väl ungefär lite som tok gjorde som tok bad. Men det friskriver inte Västtrafik eller politikerna som försvårat resandet för alltför många. Det är trots allt de som har det yttersta ansvaret för att nu massor av människor har förvägrats de normala kommunikationsvägarna, som de har kunnat ställa sin tillit till.

    T.ex blir det totalt obegripligt att Orange Express inte skulle kunna göra ett stopp vid Olofstorp, eftersom bussen faktiskt passerar förbi denna sträcka precis som den alltid har gjort. Men det är väl så det blir när man gör sig tondöv för andra människors verklighet.

    SvaraRadera