fredag 28 december 2012

Kan man verkligen skriva om "Radiokaka" i sin blogg, när hela världen tycks vara ur led



Det känns lite udda att skriva om de egna små tingens vardag, som också är närvarande med allt annat elände, som bara tycks urarta ute i samhället och världen och som tränger in i mitt liv jämt och ständigt.

Eftersom jag ännu inte bestämt mig för om jag skall välja att skriva om  pesten, koleran, eller kanske bara den allmänt utbredda dysenterin. Så väljer jag idag, så här innan frukost, att skriva om den lilla världen. Skriva att jag funderar skarpt på att försöka göra en uppdatering av en svensk klassiker Radiokakan http://sv.wikipedia.org/wiki/Radiokaka till år 2012. Eftersom det ingick kokosfett, som en av hörnpelarna till ingrediens.

Radiokakan var en kaka som jag 1982 åter stiftade bekantskapen med, när jag var utlånad till Malmö tingsrätt för ett specialjobb. Tingsrätten/Hovrätten hade den till försäljning i sin kafeteria. Eftersom jag åter ramlade över ordet Radiokaka häromdagen, så har det legat och guppat i bakhuvudet. Så jag rotade bland de riktigt gamla recepten.

Receptet känns sas inte helt delikat speciellt med tanke på kokosfettet:
  • 250 g kokosfett
  • 2 ägg
  • 2 1/2 dl florsocker
  • 1 tsk vaniljsocker
  • 1 dl kakao
  • ca 100 g Mariekex
 *****
  • Klä en avlång form ca 1 ½ liter (för ca 20 skivor) med smörgåspapper
  • Smält kokosfettet på svag värme och låt det svalna
  • Vispa ägg, florsocker och vaniljsocker pösigt. Sikta ner kakao och rör om. Tillsätt kokosfettet under omrörning
  • Varva chokladsmet och kex i formen. Det nedersta och översta lagret skall vara chokladsmet. Låt kakan stå kallt några timmar så att den stelnar
  • Servera kakan i ca 1- 1 ½ centimetertjocka skivor med apelsinsallad

Det hade varit intressant att veta hur Radiokakan har kommit in i mitt barndomshem. Eftersom jag själv bara var en brakskit på 50-talet när mamma gjorde den någon gång, är det lite svårt att ha någon uppfattning om det hela. Någon att fråga finns inte längre kvar. 

Men jag gissar att mamma inte plockade receptet ur luften, eller så var det detta som hon gjorde: "eterluften" dvs. genom radion. Det var ju trots allt radio och radiogrammofon som var gångbart i min barndom på 50 talet. Nymodigheter som rullbandspelare, TV och radio Luxemburg, som spelade det nyaste av musik, allt det där det kom inte förrän på 60-talet.

Mina funderingar om uppdatering av ingredienserna går ut på om man på något sätt skulle kunna tänkas byta ut kokosfettet mot smör på något vis. Det får helt enkelt bli så att jag gör tre olika blindtestvarianter, så får avgörandet ligga hos provsmakarna, dvs. mina ofrivilliga försökskaniner. Det är inte värre katastrof än att soptunnan får extra tillskott.

Det får bli:

En Radiokaka med originalrecept, sålunda med kokosfett (om det nu går att få tag i kokosfett)
En Radiokaka med smör och 70% chokladkakor och 
den tredje Radiokakevariant får bli med smör och kakao. 

Men de träaktiga Mariekexen (nu får jag be yngste sonen och Herr H om avbön, de älskar Mariekex) de skall jag nog försöka byta ut i de två andra ny-testvarianterna till Savoiardi=Tiramisu-"kexen" i det ena provet och Bragokex i den andra.

Vi får se vad försökskaninerna säger i mitt blindtest. Skall bli intressant att sätta Herr H på prov, eftersom han tycker att Radiokaka i dess originalrecept är vidrigt pga. kokosfettet.

4 kommentarer:

  1. det gamla receptet på radiokaka var gott, tror det berodde på att jag använde vanlig kakao av bra kvalité

    SvaraRadera
  2. Kul att du tyckte det. Har ännu inte lyckats ta reda på hur radiokakan har uppkommit.

    Själv hann jag bara till originalreceptet från anno dazumal, dvs kakao och mariekex. Har också gjort den på fin kakao och det blev inte så tokigt, men det är ju inte precis något som man käkar i stora lass, utan i rätt tunna skivor. Hade även finskurna citrusfrukter och liten gräddklick till å så naturligtvis en kopp kaffe till.

    SvaraRadera
  3. http://sv.wikipedia.org/wiki/Radiokaka

    i länken kan man läsa om hur radiokakan uppstod.

    SvaraRadera
  4. Det var den länken som fanns i mitt blogginlägg. Vad jag menade var att jag undrade över var min mamma hade snappat receptet på radiokakan.

    SvaraRadera