måndag 31 december 2012

Årets sista dag och jag reflekterar över år 2012.

Det må låta som ett väldigt hårt omdöme av mig. Men oroväckande många med högre finansiell & social status slänger sig med dessa vidriga och förminskande omdömen om andra människor: gnälliga verkar vara favoritordet, som har utkristalliserat sig. Det skall tydligen släta över att man själv brustit flagrant och saknar de rätta insikterna, eftersom man inte ens brytt sig om att lyssna till de som drabbats. Säger man ordet gnälla, då har man förminskat den andre så till den milda grad, att ett intet är det enda som återstår av den andres förstånd.

Jag vet inte om det har med min ålder att göra. Men har inte den allmänna fördumningen ute i samhället accelererat väldigt mycket bara de senaste året?

Det saknas sannerligen inte exempel att ta till. Så jag tar det som jag fann vid frukostbordet, när jag slog upp dagens GP. Arkitekturskribenten Mark Isitt, Göteborgsposten, är bara ett av de otaliga och tragiska exemplen. Han talar i en förmyndarton om för den värnlösa och utsatta människan, som i vanlig ordning kommit rejält i kläm, att det blir "Ett bättre liv med trängselskatten". Ungefär som om de drabbade människor själva är inkompetenta, att bedöma sin egen verklighet.

Men metoden sila mygg och svälja kameler, funkade inte den här gången heller, eftersom Mark Isitt duckar för varje form av sanning och konsekvens. Han drar sig inte ens för att ta ett exempel hur någon från Bollebygd istället åker till Borås med en vinst på 16:- i ej betald trängselskatt. Det är till att ha fjärmat sig så långt som bara möjligt är inför de reella problemen. I min värld är det väldig skillnad på 16:- och den årliga inkomstförlusten på ca 
75 000:- som nu Göteborgs centrums affärsidkare går miste om, när den här personen uteblir.

Skall man då skratta eller gråta åt den arme Mars Isitt, som viftar omkring sig som om han vore satt som självaste väderkvarn i en ny upplaga av Don Quijote. Tydligen har han fått på nöten sedan sist han stack in sin nuna i Göteborgspostens trycksvärta och det var inte många timmar sedan. I dagens GP har han därför hamnat i en korsning mellan häst & vagn och lyktgubbar som går omkring och tänder och släcker i framtidens Göteborg. Såsom det var en gång i tiden när Göteborg bestod av en bastion. Den arme arkitekturskribenten har inte lyckats snappa upp att det har flutit mycket vatten under broarna sedan dess och att deformering av stadskärnan är ett fullbordat faktum, sedan väldigt många år tillbaka.

På något sätt har han t.o.m. lyckats sila bort genomfartstrafiken i Göteborg och de horribelt många långtradare, som även de ingår i genomfartstrafiken. Det kan i och för sig bero på ölångorna, som han tycks vilja fördjupa sig i, i den egna lilla privata ankdamm han vill ha med sina gelikar: Vi och de-folket. Inte heller har han förstått så enkla saker som, att det saknas en framförhållning och en stadsplanering värt dess namn. 

Han har inte ens tragiskt nog fått kläm på hur trängselskatten föddes genom den förre storpåven goa´ kommunalrådet sossegubben Göran Johansson, som fått en hastig ingivelse från någon annan förvirrad potentat under en resa till Västerås, eller något ditåt. Sedan kommit hem till de arma göteborgarna och sjösatt från den ena sekunden till den andra något som krävt betydligt mer förberedelse än liten dutt polermedel på en kåk. Dvs. något nedtecknat på en servett alt. pappersbit, eller vad det nu var. Jag säger som hon i Vilhelm Mobergs epos "Utvandrarna"

- Jag tyar inte mer

Å när jag skriver kåk, menar jag inte den pokerhand som göteborgspolitikerna tycks tro att de sitter med, utan jag menar den illa omskötta byggnaden. Mark Isitt tycks i vart fall, någonstans mitt i livets villervalla, ha träffat den nye stadsarkitekten, som vill ha getfarm mitt i Brunnsparken och så har väl de på grabbars vis suttit och kucklat ihop sig om problemen i de egna cykelnaven, utan insikt om hur en stad kan växa på ett sunt sätt. De har liksom inte lyckats knäcka det enkla, att har man placerat skittunnan mitt i spelplan, så har man.

Den arme Gustav II Adolf har står där och pekar helt förgäves. Det är nog som en av mina skolbarn sa en gång i tiden, när vi besökte statyn på Gustav Adolfs Torg och ägnade oss åt att inventera hur det ursprungliga Göteborg hade sett ut:
  
- Gun, kungen pekar nog på allt skärp, som har slängts på backen!

Mark Isitts utläggningar är inte till de mer lättförståeliga sakerna här i livet man kan läsa om. Det är så bedrövligt att jag funderar om det är komplett synapstorsk däruppe dit hissen borde ha nått upp till. Därför att Mark Isitt han vill ju sitta gu´bevars och dricka sin skummande öl i solen i ett bilfritt Grönsakstorg och uteserveringarna längs vallgraven och i den andan flummar han på och ändar ut i ett öldränkt citat:

"Hur förklarar man sådana kvaliteter för någon som tänker i 0-100 på 2,83 sek med 170 hj och 0,85 l/mil för V50 1,8 F?" 

Jag säger som Ingemar Stenmark gjorde en gång i tiden, när det begav sig:  

- Hä´ ä´ int´ lätt å förklar´ för den som int´ förstår.  

OCH inte blir de angivna hastighetstermerna, som de numera helt stillastående bilköerna i innerstan består av, så vidare värst lättbegripliga heller. Realiteten är numera 100 meter på 40 minuter och det kan få vem som helst att få både andnings- och hjärtstopp. Det är nästan så jag börjar snegla mig över axeln, fullt övertygad om att snart kommer det en kameragubbe framhoppande och talar om att det nya trängselkaoset egentligen inte är på riktigt, utan det är ett synnerligen välproducerat program ur "Dolda kameran". Antingen det, eller så är det en ny variant av Franz Kafka.

En till som int´ förstår är kommunalrådet Tommy Nyström i Gällivare, när han också inför Uppdrag Gransknings TV-kamera tyckte, att det var gnäll, när folk värjde sig mot vad LKAB gjort med ortsbefolkningen. Det gör han utan att han ens läst vad forskarrapporten i Miljödomstolen och det värsta av allt är att han inte ens döljer att han är illa påläst. Dessutom överlåtit till LKAB att själva välja vad de vill göra och inte göra för all överskådlig framtid. Trots allt är det under hans ledning, som det hela har kommit till stånd.

Tvärtemot vad kristallkulesiaren Mark Isitts skådar inför framtiden på årets sista dag, är det nog tyvärr så att både Göteborgs sossearvtagare Anneli Hultén och även Gällivare kommunale sossearvtagare Tommy Nyström kommer att gå till historien till de som var illa förberedda och bara softade på i redan illa preparerade spår. Men det är de inte ensamma om.

Det har blivit en stor ansamling nyttiga idioter, som någon stor tänkare klassade dylika personer som, som saknar helhetssyn. Jo, det är nog tyvärr det är, när man säljer ut de drabbade människorna till sista skruven och dessutom låtsas att man gjort en bra affär.

Men kan man dumpa Stockholmarnas skit i Aitikgruvan i Gällivare kommun, kan man säkert också forsla den förgiftade leran från Göteborgs innerstad, ut till ytterområdena, där man redan cementerat segregationen. Man har t.o.m. ryckt upp de gamla tågspåren för att säkerställa, att det verkligen blir fråga om en elit och en andraklassens samhälle: Vi och dom.  

Det blev t.o.m bekräftat från självaste Konungen i hans jultal. Med sorg i hjärtat har jag åsett så många det finns att dupera och ta till, när man vill förhärliga sitt eget maktspråk inom makteliten. De enda som krävs är att man undanhåller vissa väl valda delar av sanningen, så funkar det alldeles utmärkt.

Vad skall man då göra av världens elände, som ständigt visar sig kunna slå det som man trodde hittills var oslagbart.

Tja, själv funderar jag allvarligt på att satsa på en karriär som hemlig agent. De verkar ha så trevliga fester på SÄPO. Det enda som behövs är en liten kurs via Secret Me 
s.ecret.me
En liten snabbkurs för 5000 pund och uppåt är allt som krävs. Men tänk vilket party party det sedan kan bli efter det. Jag känner mig helt enkelt lite partysugen. Jag undrar bara vilken frisyr jag skall välja, så att den knorriga sladden i örat passar in till mitt i övrigt så tveklöst slående Agent-yttre. Det är ingen som kommer att förstå att jag är en hemlig agent, som står inför dem

För vem kan väl ana sig till att den bedagade ladyn, som verkar hämtad ur Les Miserables och som står där och vinglar på två kryckor, utan något handikapparkeringstillstånd (dessa p-platser är reserverade för de behövande i stadens "Vi-gäng") i själva verket är en Hemlig Agent.

Släng sig i väggen Agent 007 James Bond - här kommer Agent 0,32 minus, de hemliga agenternas Agent. Agenten med stort A, snabbare än självaste Lucky Luke "mannen som drar snabbare än sin skugga".

Vad var det jag sa? Ser du mig på bilden kanske?


 





 

 

2 kommentarer:

  1. hoppas att du fick en bra fortsättning på det nya året och att nyårsafton blev en bra dag

    SvaraRadera
  2. Jodå, tack detsamma. Det blev en bara fortsättning på det nya året även om natten mot nyårsdagen och efterföljande dagar blev rätt turbulenta. Mer om det i ett nytt blogginlägg.

    SvaraRadera