torsdag 15 november 2012

Svart Pedagogik - av den danske konstnären Peter Land

Det var en nästan otäckt verklig fontändocka, som mötte oss inne i Akvarellmuseet i Skärhamn
Nästan så man kan förstå varför konstnären valt utställningens namn "Svart pedagogik" till temat hur han upplevde barndomen och framförallt skoltiden.
första skoldagen, den dagen då de flesta stryker sig lite ängsligt längs skolväggen.
Den här bilden kände jag samhörighet med. Minnet från då jag låg inne på gamla lasarettet i Gällivare, nedpressad i sjukhussängen och fastmejslad med sängkläderna, som vikts in under madrassen så att jag satt fast som i ett skruvstäd. Min kära storasyster upplyste mig om att i källaren nedanför barnavdelningen där sågade man i döda barn, därför att det var där man förvarade alla liken. Dvs. de som inte överlevt sjukhusvistelsen.
Mardrömmarnas mardröm när man var liten...
   
Vid 16-tiden på väg hem efter händelserik dag, som hade inletts med ett besök på SU och att förra sommarens strålbehandling hade slagit väl ut, inga tecken på återkommen cancer hos Herr H. Vi hade precis kört över Tjörnbron när ögonlocken började kännas tunga. Även solen på väg ner och redan halvskumt. Det känns att det inte är mer än dryga 14 dagar kvar till första advent.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar