tisdag 20 november 2012

Fittstimm eller hora & blatte - nu börjar det bli knepigt värre med svenskt medias minne.

Jag inleder med att förklara att jag tycker, att de som skett är högst olämpligt för någon som sitter i riksdagen och företräder ett politiskt parti. 

Men på något sätt är det mer förståeligt sett ur perspektivet att SD:s Erik Almqvist är född 1982 och jag känner tyvärr igen det språkbruk, som förekommer bland personer av hans tidsanda, som tämligen "normalt". Det finns alltid två valörer, de som tycker att detta ovårdade språkbruk är helt förkastligt och de som anser att det är ok. Dessvärre tycks han tillhöra den senare.

Varenda människa i vuxen ålder och som är främmande inför dessa ordval, vet också hur illa ställt det egentligen är. Det kan knappast ha undgått någon som har kontakter med skolans värld, eller ute i samhället. Hora, blatte etc. är tämligen välanvänt i tid och otid och i en del fall helt slentrianmässigt. 

Skall en politiker straffas för att han i berusat tillstånd faller tillbaka i ungdomens ovårdade språkbruk, eller kanske rent av i det som är vanligt för honom till vardags. Vad vet jag. Men då bör nog samhället på allvar ta itu med barn och ungdomar. I synnerhet som man ropar högt om skolans värld i ett nästintill öronbedövande brus och har gjort det på ett sätt som fått mig att mer eller mindre undra vad det finns för dold agenda som nu istället måste döljas genom denna klappjakt. Man kan utifrån kravet på lärare undra vilken som blir nästa yrkeskategori, som blir föremål för drevet, som leder ända upp i regeringskansliet.

Man kunde önska att de styrande i det här landet med krafttag tog tag i detta förskräckliga språkbruk i dess linda. Så att alla människor oavsett hudfärg eller klasstillhörighet fick klart för sig att det inte är acceptabelt att ta med sig detta språkbruk in i vuxenvärlden och använder det när strålkastarljuset slocknat.


Fittstimmet det förde självaste LO-basen Stig Malm ut till Sveriges befolkning i början på 90-talet. Fastän uttrycket egentligen hörde hemma och var mer eller mindre en norm bl.a. inom det militära.

Nå, vilka var nu det här Stig Malm:s Fittstimmet. Ja, det var helt enkelt starka politiska kvinnor inom det egna partiet, som Stig Malm själv tillhörde. Sålunda ingen som Stig Malm efter en våt kväll träffade på mitt på gatan mellan här och där och som han inte kände. Nej, det socialdemokratiska kvinnorförbundets dåvarande ordförande Margareta Winberg var honom mycket väl bekant.

Det var sålunda en man som inom arbetslivet skulle värna kvinnors rätt inom arbetslivet. Dessutom var han den som skulle företräda Fittstimmet vid diverse förhandlingar.

Det hela är naturligtvis beklagligt, men jag är faktiskt mer intresserad över VEM det är som försett Expressen med dessa två år gamla filmklipp och anledningen till det. Därför att det hela pekar rakt mot de egna SD-leden. Är det någon som fått foten ur partiet, eller vad rör det hela sig om. Någon form av maktspel är det trots allt fråga om. Men den frågan ställer sig inte dagens media, utan sväljer istället hela bytet.

Fittstimmet tycker jag själv fick en rätt frisk fläkt som svar, när de socialdemokratiska spetskvinnorna avkrävde Malm en offentlig ursäkt och självaste dåvarande partisekreteraren Mona Sahlin ansåg att ett sådant språkbruk endast förtjänade ett förakt.  

Dåvarande Vänsterpartiledaren Gudrun Schyman valde nog mer humorvägen som motangrepp och begåvade Stig Malm med epitetet "Pittpamp". Vilket i vart fall fick mig att le stort och brett och rensa hela debatten ur huvudet. Därför att då fick udda vara jämt för min del.

Genom åren har det förekommit en hel del, som i dessa tider är bra att komma ihåg, för att hålla det inträffade på en hanterbar nivå. Dessvärre förekommer det en hel del inom politikerkåren av åtskilliga övertramp:

Därför att själv minns jag en överförfriskad tidigare regeringspolitiker, som avtroppat som landshövding i Örebro. Han vräkte ur en också mindre lämplig ordsvada en nyårsafton, i fyllan och villan. Han hade gått till angrepp och polis var därför tillkallad till residensbostaden, därför att han vevade runt.

Ovårdat språkbruk har t.o.m flödat ut från riksdagens talarstol, när Olof Palmes ordsvada angående Geijeraffären fick nackhåren att resa sig på mig av blotta förskräckelsen. Trots att det är så många år sedan, ryser jag fortfarande vid blotta tanken vad han klämde ur sig. Dessutom helt i ogjort väder och som senare visade sig vara helt riktig beträffande dåvarande justitieministern Lennart Geijer. Trots utdömt skadestånd så visade det sig att Geijeraffären hade en verklighet och var inte en påhittad historia. 

Palme var väl inte ens full där han stod i talarstolen (?)

För att inte tala om alla andra politiker som låtit orden flöda vilt, när de trott att TV-kamerorna varit avslagna, vad jag vet har de väl inte ens varit fulla de heller.

Det vore önskvärt om man istället, diskuterade vilket språkbruk och handlingar vi skall acceptera i vårt samhälle. Är det verkligen riktigt att JK låter en lagman slippa undan, som ägnat sig åt systematiska sextrakasserier och som lett till förödande konsekvenser. Göra offer till offer än en gång, precis som sker runt om i landets domstolar.

Skall man verkligen i egenskap av kommunalråd behäfta en hel ortsbefolkning med epitet som "gruvmentalitet". 

Så fort någon säger något, som inte passar ens egna högst personliga tyckanden så hittar man på nya epitet i syfte att förnedra. Är man inte språkmässigt kvar i något, som man kan på sin höjd förvänta sig från ungdomsgängsvärlden och inte från en vuxenvärld.

Varför kan man inte ens vara så smart, att man använder ett helt omvänt uttryck:


5 kommentarer:

  1. Det är precis som du skriver det finns ett attitydproblem ute i samhället och det borde man ta på största allvar oavsett vilken politisk falang man än tillhör.

    SvaraRadera
  2. Är socialdemokraternas flerfaldigt skandalomsusade högdjurspolitiker med sitt Fittstimm mer rumsren än SD-arens med sitt hora?

    Varför skall vi godkänna utlänningar i riksdagen?

    Varför accepteras diskriminering av ett godkänt riksdagsparti?

    Varför har det blivit politiskt inkorrekt i Sverige att kritisera Islam?

    Det är tydligen en svår konst att skilja på yttrandefrihet och rasism


    SvaraRadera
  3. Problemen är svåranalyserade med att sätta fingret på just en enda punkt. Problem har en tendens att yngla av sig, men uppkommer alltid när man inte gjort det som man borde ha gjort med en gång.

    Devisen om att det man inte gör ordentligt eller rätt med en gång, det har en tendens att återkomma, var gång med en ännu svårare problematik, den har jag hittills i mitt liv aldrig funnit vara fel.

    Själv skulle jag välkomna ett allmängrepp om vår s.k. etik och moral. Det är ju inte så att det är den som har störst makt, eller som har möjlighet att utöva egensinnig makt som är den som har rätt.

    SvaraRadera
  4. Konstigt att inte media blåser upp det lika stort, när det gäller andra politikska partier. Den här Folkpartisten har skrivit under väldigt lång tid i sin blogg saker som måste räknas som rasism: http://nyheter24.se/nyheter/politik/732213-folkpartisten-inte-hackad-men-felciterad

    SvaraRadera
  5. Det är klart att det inte är lika intressant, att det finns dylika attityder bland andra politiska partier, eftersom det är betydligt intressantare om SD har rasistiska omdömen, eller ger uttryck för en förnedrande kvinnosyn.

    När det gäller SD som parti, kan jag väl tycka att en del saker som de har i sitt partiprogram är bra. Annat blir jag dessvärre betydligt mer fundersam över.

    Personligen kan jag bli lika upprörd över insnöade norrlänningar, som jag kan bli över en del utlänningarna, som bara är en pina att stöta på i det verkliga livet. Alltså har mitt sätt att tänka inget med vare sig hudfärg eller härkomst att göra. Jag tycker lika illa om alla som uppför sig illa oavsett hudfärg eller härkomst.

    Om det gör mig till rasist?

    Knappast, antagligen bara någon som ännu inte lärt sig, att ta precis alla med en stor portion tålamod. Men den konsten är inte så himla lätt att i praktiken ha, när någon bär sig illa åt. Jag heter trots allt inte GUD utan bara Gun.



    SvaraRadera