torsdag 11 oktober 2012

Mo Yan, vilket betyder "tala inte".

Ja, det var väl en himla tur, att han hette så och inte "skriv inte": 不寫 

något som låter ungefär som "possiÄ" när man försöker, att trilla runt med tungan för att uttala det rätt. Dvs. för den nu som är lika haj, som jag på att läsa och uttala kinesiska. Jag tycker att själva skrivningen ser rätt intressant ut. Lite avancerad broderi helt enkelt. 

Jag har i alla fall lärt mig något nytt idag. 

Den där grunkan som ser ut som gammaldags TV-antenn, det betyder "inte". Däremot skrivtecknet för "skriv", den är lite mer avancerad, som sig bör. Det är den skrivgrunkan som ser ut som en tanks på larvfötter. 

Säg inte att man inte blir allmänbildad av att läsa min blogg. Åtminstone har man lärt sig de två viktigaste skrivtecken, som man kan använda sig av när man vill lämna något meddelande av djupare karaktär till bloggerskan.

OH nej, jag har som vanligt inte hört talas om denne vidunderlige person bakom pennan, eller tangentbordet, som vunnit årets Nobelpris i litteratur. Undra vem som har gjort det, förutom Nobelkommittén. Ibland så undrar jag hur det egentligen går till när de väljer ut sina nobelpristagare i litteratur. Har de ett sånt där enormt Bingolotto-hjul, där de har placerat upp alla möjliga JOKERS på.

Men naturligtvis funkar jag som alla andra bokstavs-B.... gör. Jag måste bara slå upp och titta om dessa böcker överhuvudtaget finns i svensk internetbokhandel. Jo, så klart, att det gör. Naturligtvis har de rafsat fram honom och det står klädsamt nog en liten röd informationsruta om leveranstid, förhandsbokning etc. 

Vad har han nu gett ut denna 57-årige kines, som enligt tidningarna blivit vettskrämd av Nobelpriset. Hur man nu kan bli vettskrämd åt att få så många miljoner, är jag förstås inte heller människa att förstå. Han kan gärna skyffla över pengarna på mitt konto, så slipper han vara så himla vettskrämd.

Första boktiteln jag får upp är: Xiemn Nao och hans sju liv

Handling: Ximen Nao är död. Den rike godsägaren i Gaomi härad sköts ihjäl av upproriska bönder och nu befinner han sig i dödsriket där underjordens härskare, kung Yama, ska bestämma över hans framtida öde. Men Ximen Nao är så övertygad om sin egen oskuld....

Det är med andra ord en metamorfos av gammalt grekiska drama helt enkelt.

Andra boken, som jag hittar: Vitlöksballaderna


Jomen, vitlök gillar vi inom direktionen... få se nu, eller är det kanske en kokbok på prosa?

Handling: "Jag sjunger en sång om maj 1987, då ett brott inträffade i paradiset, polis strömmade till från alla håll och häktade 93 män av folket, några dog, andra spärrades in. När ska folket få se rättvisans blå himmel igen?"


??? EKEWAE ???  (om du nu tror att det är jag som gjort något med texten, så tror du fel. Den här blogspoten den lever sitt eget liv och den tycker väl att den helt plötsligt skall ha förändrad text)

Ok, då. Ett tredje och sista försök...

Nu hittar jag inte fler översättningar. Det blir på engelska de har utkommit:

Big Breasts, Wide Hips (Stora bröst, breda höfter)

Handling: Surrounded by a remorseless mother and seven sisters, each named in anticipation of his birth, a boy-child becomes the narrator of this story, presenting a generation of life in a rural Chinese community in twentieth century, populated by strong....

Ja, omgiven av en obeveklig mor och sju systrar, varje namngiven i väntan på att det skall bli en pojke... Ja, det är väl ungefär de vanliga ingredienserna.

Vilket får mig att tänka på Salvador Dalis biografi, när han sitter i källaren och tjuvkikar på sin mors frodiga byst. Han är som vildkaninerna i stort sett. Helt enkelt suspekt galen på den här fronten. Så galen, att hans far låter skicka bort honom, i hopp om att han skall komma på bättre tankar. Vilket naturligtvis skiter sig rejält... Resten är historia, en smått halsbrytande historia hämtad ur verkligheten dessutom.


Kan det vara Big Breasts & Wide Hips, månntro?
Jag tror jag avrundar mitt Sherlock Holmes- uppdrag här i jakten på en Nobelpristagares alster.




2 kommentarer:

  1. bilden. jag tror det är smala höfter men de stora brösten verkar stämma

    SvaraRadera
  2. Det var värst vad snabb du var då. Hann du ens läsa hela texten som jag lagt in. Eller blev du fokuserad på bilden?

    Vilket som. Jag törs lova dig, att du vunnit första pris i "fetsmäll" av hon på bilden!

    SvaraRadera