fredag 28 augusti 2009

Svininfluensan är det också samma hysteri,

- den 28 augusti 2009, kl 12:59


som fågelinfluensan fick för några år sedan?

Med fågelinfluensan blev det helt plötsligt en fruktansvärt uppiskad stämning i media av kolossalformat. Man skulle nu ut och döda fåglar i parti och minut! Stämningen påminde lite om Hitchocks film "Fåglarna". Det skrevs och talades spaltkilometer om sjukdomen. Så helt plötsligt försvann alla skriverier och fågelinfluensan var som uppslukad av jorden!

Jag tittade yrvaket upp och undrade vad som hade hänt:
Vadå, skulle vi alla, eller skulle vi alla inte bli sjuka i fågelinfluensa?

När man började studera hur den här fågelinfluensan sedan uppkommit, var det knappast något överraskande man kom fram till. Den uppkom där folk delade "bostad" tillsammans med "maten", dvs. fåglarna som föddes upp för föda, alltså under väldigt spartanska förhållanden. Man kan sålunda inte hålla på med fågelspillning kors och tvärs. Av dammet uppstår det en våldsam smitthärd, som sätter sig i lungorna. Det har hänt att folk här i Sverige, som hållit på med att rensa fågelbon, eller klippa trän som varit fulla av fågellort, de har dött p.g.a. denna hantering. Därför att de har saknat ansiktsmask och skyddskläder vid hanteringen.

När de här nya katastrofrapporterna började florera om svininfluensan höll jag mig uppdaterad. Jag har läst på så gott jag har kunnat och det har inte varit helt av ondo. Samtidigt som jag fått rejäl huvudbry över vem och framförallt varför man beställt en sådan enorm vaccineringsinsats, trots att man i det läget inte ens visste om vaccinet var mer dödligt än själva sjukdomen! Det vet man ännu inte...

Nu är det inte så att jag på något sätt förringar någon svininfluensa. För en del av fallen inträffar hemska komplikationer. Men som läget ser ut idag, efter att man granskat olika ställen i världen där den härjat runt, ser det hela ut att haft ett väldigt kortvarigt förlopp. På två-tre veckor verkar det hela vara över, inga fler tycks insjukna. Det har varit den normala gången för de länder, som haft något så när hyfs på sjukvården och levnadsförhållandena. Dessutom är det så att en normal influensa, skördar enormt många fler dödsoffer än denna svininfluensa totalt hittills har gjort.

Redan vid Gothia Cup hade vi svininfluensa här i Göteborg. Det var några tillresta fotbollsungdomar och vuxna, som visade sig ha vanlig influensa och andra svininfluensa. Det fick mig att tänka:  

"VAD katten gör man på en fotbollsturnering med massvis av ungdomar om man är sjuk? Har man verkligen inte vett att hålla sig hemma om man är sjuk?"

Under en sådan turnering bor och lever man under spartanska förhållanden och som packade sillar. Alltså är smittorisken enorm.

Jag är numera påläst och vet att samma virusstam, som svininfluensan har, hade även "Spanska sjukan", men även "Asiaten". Den sistnämnda drabbades jag och min syster av med någon veckas mellanrum 1957, eller om det möjligen var 1958. Det måste vad jag förstår betyda att någon form av resistens har kroppen hunnit bygga upp mot någon del av mixen som ingår i "Svininfluensan". Både jag och min syster var vid insjuknandet i "Asiaten" riktigt illa ute, därför att vi drabbades av komplikationer. Vi fick båda två lunginflammation. Men under min levnad har hunnit passera många influensatyper och jag har ibland klarat mig helt och hållet, fastän resten av familjen har legat däckad. Ibland har jag tjongat dit rejält, även på komplikationssidan.

Det verkar som om det yngre gardet är mer illa ute för "Svininfluensan" och det fick mig att på ett tidigt stadie föra diskussioner med min dotter om vaccination, eller inte vaccination. Som det känns idag tänker hon inte vaccinera sig, säger hon. Eftersom hon är vuxen är valet ändock hennes eget helt och hållet. Själv känner jag mig väldigt ambivalent i hennes fall. Men kommer det överhuvudtaget bli någon pandemi? Borde den inte i så fall redan varit över oss här i Göteborg, eftersom vi redan i somras hade flera fall här? Frågorna har onekligen hopat sig.

Jag kan väl ärligt säga, att när det började komma tecken på att USA:s nye president var inblandad aktieägare i läkemedelsbolagen bakom svininfluensavaccinet, slog jag på stora bromsen och tänkte "här ligger baske mig mer än en gravad hund". Jag kände att jag inte skulle sitta på nytt som Björn Rosenström och sjunga "jag har blivit lurad!"

När sedan chefen för vård och omsorg, Sveriges Kommuner och Landsting, Göran Stiernstedt, började tala om att ett vanligt influensavaccin kostar 35 kronor per dos och svininfluensavaccinet kostar 65 kronor per dos, började jag på allvar få en obehaglig magkänsla, som jag ännu inte har lyckats befria mig ifrån. Inte blev det hela så mycket bättre, när han fortsatte att berätta: att vaccinbolagen tjänar otroligt mycket pengar på detta och att känslan är att det är väldigt stora särintressen som styr här i bakgrunden. Han menade att läkemedelsbolagens fabriker och infrastruktur redan finns på plats och att merkostnaden för just det här vaccinet därför borde vara begränsad. Kronan på verket blev när han berättade att Glaxo Smithkline säljer inte bara till Sverige.

Bolaget har bekräftat att det har sålt totalt 150 miljoner doser svininfluensavaccin till länder som USA, Storbritannien, Frankrike och Belgien.

Globalt har regeringar beställt nästan 600 miljoner doser till ett värde av 33 miljarder kronor, enligt en uppskattning som investmentbanken JP Morgan har gjort.

Jonas Vikman, informationschef på Glaxo Smithklines Stockholmskontor försvarar priset till de svenska landstingen och avrundar det hela med att påstå att en sådan här världsomfattande pandemi har vi faktiskt inte haft på över 40 år!

Vilken världsomfattande Pandemi då? undrar jag. Än har vi väl inte sett så mycket av den mer än i tidningarnas braskrubriker! Influensa drabbas vi ständigt av och ibland ligger halva befolkningen däckade.

De här influensaepidemierna har hetat allt mellan himmel och jord. "Hong-kong" minns jag att den hette, som gjorde att jag fick ligga en månad utan besök, när jag väntade min äldste son. Då införde man besöksförbud för att minska smittspridningen. Lena, Margareta och jag vi hann verkligen etablera en speciell kontakt med varandra, där vi låg nedbäddade lika länge i våra sjukhussängar på BB, gamla lasarettet i Gällivare. Haha... somliga minnen går sannerligen inte av för hackor!

Men influensa vad de än må heta, är inget att negligera riskerna med. De skördar varje år otroliga antal offer bara här i vårt land, siffror som man inte ens ser röken av!

Jag undrar om vi inte har lurat oss själva in i fördärvet, med en alltför frikostig utskrivning av penicillin tidigare. De här gynnarna som gör oss sjuka, har en faslig tendens att mutera och lura sin värdkropp.

Sedan väldigt många år tillbaka måste jag säga, att jag känner mig mer oroad över den nya resistenta tbc-n, som allt fler fall rapporteras om världen över.

Här i Sverige ser statistiken ut enligt följande: De allra flesta tbc-fallen rapporteras bland utlandsfödda boende i Sverige. Första halvåret rapporterades 215 sådana fall, jämfört med 208 under samma period i fjol. Av dem som är födda i andra länder har 188 smittats utomlands och 22 i Sverige. För fem är smittlandet okänt. Ändå tycker Socialstyrelsen att det är integritetskränkande, att göra en regelrätt läkarundersökning för nyanlända. Varför inte en gratis hälsokontroll? undrar jag. Det är väl snarare en förmån än ett utpekande integritetskränkande. Sedan att människor på dagis, arbetsplatser och ute i det verkliga livet smittas p.g.a. detta märkliga "hänsynstagande", de tycker man uppenbarligen inte är integritetskränkande. Det är detta som är den "omvända rasismens fula ansikte".

Jag tror starkt på förebyggande hälsovård. Kroppen är en bra egen läkare i de allra flesta fall. Det är då bara tiden som är parametern istället för pillerburken. Idag känner jag mig dock ännu dassigare än jag gjorde igår. Undra om det är vanlig förkylning på gång, eller om jag håller på att torska dit på ....

Var är sängen?




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar