söndag 30 augusti 2009

Kära blogg, idag är det söndag och

- den 30 augusti 2009, kl 14:11


jag har missat högmässan i kyrkan kl. 11.00.

Nej, visst ja. Dit brukar jag inte gå.

Men OM jag nu skulle ha gjort det, har jag missat den rejält. Jag vaknade istället av att kyrkklockorna ringde och det lät ungefär, som om hela klockstapeln hade flyttat in i sovrummet. Hade jag bara orkat upp ur sängen, hade jag omedelbart stängt igen fönstret, som stod på glänt.
Kyrkklockor, ett ljud som jag normalt finner rätt fridfullt.

Jag har sannerligen vaknat upp till betydligt trevligare söndagsmornar i mina da´r. Det kändes som om jag föll bakåt hela tiden, fastän jag faktiskt låg helt stilla i sängen och funderade på, om jag hade blivit överkörd av en ångvält, eftersom huvudvärken hängde som tunga skyar inne i mitt huvud och kroppen kändes hellimmad i sängen. Den där äckliga, svettiga feberkänslan var inte svår att känna igen, liksom vaddkänslan i öronen.

Men efter att ha läst Göteborgs-Posten kände jag, att allt här i livet är relativt. Vad är väl lite förkylningssymptom i jämförelse med en "riktig" matmässa?
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=119&a=514223

Undra just om det var från den där matmässan i Skövde, som de här nya drinkrecepten kom ifrån? Om de är överdrivna? Nej, inte det minsta lilla. Det är väl ungefär så som spritkulturen är: ytterligheter där sundhetsgränsen haft sitt "bäst före datum" för länge sedan.

ASSI DOMÄN
Ett helrör vodka
1 rulle toapapper
I med ingredienserna. Rör om ordentligt. Svälj vätskan och sug på pappret. Spotta sedan ut pappret i ett glas (pappret kan då återvinnas på ett enklare sätt, än om man sväljer det).
Så enkelt - så gott.

DRÄPAREN
1,5 liter hembränt
1 st stövel (helst Tretorn)
1 st fodrad sula
Pölsa
Häll upp spriten i den tomma stöveln, som måste varit ingången en jaktsäsong. Koka den fodrade sulan tillsammans med pölsan i 10 minuter. Lägg ner allt samman i stöveln. Rör om. Dräparen är nu klar att serveras.

FINSK CHAMPAGNE
Ett helrör Finlandia
En stor förpackning Treo
Enklare än så kan knappast en välsmakade drink bli.

GRUSTAG
Hembränt och surströmmingsspad blandas i lika stora delar.
Serveras "shaken not stirred".

JÄGARSNAPS
1 liter hembränt
Älgskit efter behag
Rör om väl och njut i fulla drag!

PAJALA SUNRISE (original)

Ett dricksglas hembränt skiktat med ett lager långfil.

PAJALA SUNRISE (variant)
Ett dricksglas hembränt med en falukorvsskiva på kanten.

PAJALA SUNBURN
Ett dricksglas hembränt med en stekt falukorvsskiva på kanten.

SCREWDRIVER
17 cl vodka
1 st apelsinklyfta
1 skruvmejsel

TEQUILA SUNRISE
1 liter tequila
Drick tequilan. Slut ögonen. Vakna i sol/trapp-uppgången.


VINTERVÄRME
6 dl hembränt av valfri årgång
6 dl Glykol
Häll upp i PET-flaska, skaka ordentligt.

VODKA LOSEC
6 dl vodka
1 förpackning Losec
Lägg Losec i slå på vodkan. Rör om. Svep snabbt!


ARJEPLOGSCHAMPAGNE
Hembränt i Sodastream-apparat.

UBÅT (Ursprungligt recept serveras på Nex i Gällivare, öl och snaps har då bytt plats)
1 stort ölglas med (hembränd) sprit
1 st snapsglas med öl
Häll upp spriten i ölglaset. Fyll snapsglaset med öl. Släpp ner snapsglaset i ölglaset.


GRUVTOLVAN
1 del svensk ofärgad sprit (i valfri dunkstorlek)
1 hjortron (Naturell)


KAFFEKASK (Norrländskt recept)
1 st sockerbit
Kaffe
Hembränt
Släpp ner sockerbiten i den tomma kaffemuggen. Häll i kaffe så du inte ser sockerbiten. Fyll på med hembränt tills du kan se sockerbiten igen. Slappna av och njut.

KAFFEKASK (Halländsk variant)
1 st mynt
Kaffe
Hembränt
Lägg ett mynt i en kopp, häll på kaffe till kanten på myntet och fyll sedan upp koppen med brännvin.


LINDOME ICE TEA
1 dl ABSOLUT Mandarin
1 dl ABSOLUT Kurant
1 dl Beckers oljefärg (i valfri färg)
1 dl valfritt te
1 hel citron (oskalad)
Blanda allt i en skål och rör om ordentligt. Släng sedan ner citronen och servera.

----

Det hela kanske är ett fall för blogg-Tommys "provsmakarpanel", vid närmare eftertanke.

1 kommentar:

  1. Jag tror att vad f@sen som helst faller många norrlänningar på läppen! Har varit på tillräckligt mycket fester och dans, där det har varit bakluckan upp och dunken fram under paus. En del har luktat så skumt efter dessa intag, att man undrat om de inte hällt i sin den där drinkvarianten "grustag" eller "dräparen".

    Nej, jag har faktiskt blivit ännu mer sprit-anti med tiden helt enkelt! Vad är vitsen att supa sig till idiot? För en del räcker det som det redan är utan.
    Anmäl >Gun (2009-08-31 13:16:53)

    Hej Gun! Den norrländska varianten av kaffekask har jag faktiskt provat. De övriga ställer jag mig aningen tveksam till. Men för att blogga allvar, så har vi via vårt uppdrag smakat på mycket - i mitt tycke - "tveksam" vodka. Syftar då på den kinesiska, som vi provat vid ett flertal tillfällen. Den har en mycket säregen smak, vilket man även kan säga om själva tillverkningsprocessen. Tror INTE den skulle falla många norrlänningar på läppen =) /T
    Anmäl >Tommy (2009-08-30 18:32:41)

    SvaraRadera