onsdag 23 februari 2011

Surt?

- den 23 februari 2011, kl 22:35

Har du någonsin hört talas om kvinnan, som kan gå på styrelsemöte iklädd endast en papperspåse, ändå se både vacker och professionell ut? Till det skall läggas att hon håller magen läskigt platt genom att lyfta gräddkakor till munnen. Sedan visar det sig till råga på allt, att hon kanske tjänar mer än sina kollegor, som inte har lika bra gener.


Enligt en undersökning som publicerats i Journal of Labor Economics kan ett fördelaktigt utseende faktiskt leda till mer pengar på banken. Attraktiva människor har en cirka 5 procent högre timlön än kollegor med ett genomsnittligt utseende, som i sin tur har en cirka 9 procent högre timlön än anställda med ett alldagligt utseende. Anställda med ett alldagligt utseende befordras inte heller lika ofta som sina mer utmärkande medarbetare.

Inte vet jag men sånt kan väl bara i så fall hända i USA. Men existerar det ens där? Det får mig verkligen att tänka till. Vad är det för s.k. undersökningar som publiceras i tidningar, som skall anses som välrenommerade.

Är det verkligen någon som tror på den här skrönan? Ja, jag menar på fullt allvar.

I mina ögon ser det mer ut som reklam för plastikoperationer.

När du tänker på hur styrelserummen ser ut i Sverige och på övriga platser på vårt runda klot, hittar du något som belägger detta påstående överhuvudtaget?
Har verkligen attraktiva människor mer pengar på banken än motsatsen? Skulle verkligen stora tillgångar ha tillkommit genom ett mer fördelaktigt yttre?

Däremot kan jag mycket väl tänka mig att kvinnor kan ha mer pengar pga. de yttre attributen. Dvs. i slutändan av den tankebubblan återfinns en rik man uppe i smöret, som vill ha en "läcker puma" vid sin sida att visa upp. De här s.k. Hollywoodfruarna, som visats i TV-rutan (tja, nu har jag inte studerat dem mer ingående, utan bara sett dem flimra förbi i TV-reklam för programmen) men kan de verkligen ens räknas som några skönheter?

Bilden av de styrelsetoppar som ramlade ner i mitt medvetande, från olika styrelserum ger inga som helst belägg för dylika påståenden. Jag kan väl istället lugnt konstatera att det är nog tämligen "papperspåsfritt" i styrelserum. Jag försökte komma på något styrelserum, där det överhuvudtaget fanns "fägring", manlig som kvinnlig, men det var totalstopp.

Någon som kommer på något/någon? Eller sitter nu här någon som har blivit förbisprungen på karriärstegen, där skälet har varit skönhet?

Jag känner bara till en annan väg till högre lön och bättre karriärstege: sängvägen. Det är det många mindre nogräknade som ägnat sig åt. Eller som är något vanligt inom alla områden: "den känner den, alltså åks det i gräddfil".

Men hur har då kommunalråden gjort som fått en sådan löneökning, som vanliga dödliga inte ens kan drömma om: 17%! Vari ligger deras knep/hemlighet?

Är det p.g.a. deras bedövande skönhet?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar