söndag 4 oktober 2009

Söndag och jag väljer 12 "nödvändigt vetande"?


- den 4 oktober 2009, kl 14:28


Visst du att.... ?

1) MoB i Gällivare kommun vänder sig till Länsstyrelsen för att få veta vad som skall gälla, när det gäller att stuva in LKAB:s miljöfarliga industrifastighet i Malmberget, mitt bland typkodade fastigheter för vanliga villor. Det kan MoB själva inte svara på trots att gruvbrytningen pågått i Malmberget i dryga 120 år och det är de som har ansvaret över bygglov, byggplan och även totalansvaret över MILJÖN i kommunen. Ingen ny detaljplan har upprättats, som godkänner utspridda industritomter mitt bland existerande bebyggelse.

2) Högsta förvaltningsdomstolen i Finland slog fast 1981 att Povel Ramel inte ägnar sig åt schlagermusik.

3) En del människor intygar, att jag skriver mer i en enda blogg än de sagt på en hel vecka.

4) Två hyreshus som revs för kanske 10 år sedan på Kilen, ett vid Ringvägen och ett ovanför. Bägge låg i sprickzonen. Ett av hyreshusen (det vid Ringvägen) hade så stora sprickor att det var risk för att huset skulle rasa ihop helt och hållet. ÄNDÅ är det inget privatägt hus i hela Malmberget, som enligt LKAB uppvisar några skador p.g.a. deras gruvbrytning!

Men det är mer som är märkligt: Den pågående upprustningen av husen som ska rivas på Kilen! FAB gjorde likadant med hyreshusen på Österlånggatan på östra sidan om Kaptensgropen. Det var storrenovering något år före rivningen. Ibland tycks det badas i pengar hos LKAB. Tja, utom då att göra rätt för sig bland den drabbade ortsbefolkningen.

5) Barn börjar alltid med att rita en så kallad huvudfoting, eller rättare sagt "hefalopoder". Barn följer stadigt sin egen ritutveckling enligt embryologin.


6) Om man inte är skrivkunnig, kan man nog också rita hefalopoder till miljödomstolen och berätta att man inte vill godkänna att LKAB vill ha miljödomstolens medgivande till att fortsätta att släppa ut högsta giftklassade ämnen över ortsbefolkningen ända till år 2014 respektive år 2015.

Jag tänker på devisen: "Om du inte själv kan hantera din egen skit, släpp inte ut den". Något som LKAB i Malmberget borde tänkt på innan dollartecknen började rulla runt i ögonhålorna i takt med att gruvskalven eskalerat och förfallet bredde ut sig!

Den som vill protestera mot LKAB:s ansökan om att senarelägga reningen i Vitåfors skall skriva till Umeå Tingsrätt, miljödomstolen, Box 138, 901 04 Umeå. Skrivelsen skall vara i 5 ex. och vara inlämnad senast 19 okt. Det är också bra att rita dit miljödomstolens målnummer 1821 09, tillsammans med hefalopoderna, eller om du är så avancerad att du väljer att kort och gott skriva:

att du motsätter dig LKAB:s ansökan om förlängning till 2014 respektive 2015 med att släppa ut högsta giftklassade ämnen över ortsbefolkningen, så tillvida att miljödomstolen inte genast ålägger LKAB att lösa in drabbade människor och ordnar med likvärdigt boende enligt gällande lag.

7) Jag har väldigt svårt att välja om det är Lars Lerins akvareller som berör mig mest, eller om det rent av är färgsättningarna i William Turners landskapsmålningar.

8) LKAB rapporterar inte spontant alla gruvskalv, eller kraftiga sprängningar. Man måste ringa eller skriva dit för att de ska lägga ut skalven på hemsidan. När inte alla skalv, etc. rapporteras kan man få intrycket att det är väldigt lugnt i Malmberget. Det är det definitivt inte på en del håll! Den 1.10. var det dags igen, eller som någon uttryckte det:

- De flesta har varit vakna i natt. Det är själva f@n att LKAB inte annonserar våldsamma sprängningar så att folk åtminstone kan planera hur de ska kunna orka gå på jobbet på morgonen. De få som numera ringer till LKAB blir utskrattade och förnedrade, som om man vore prinsessan på ärten. Därför har folk slutat att ringa till bolaget. De har också upptäckt att David Berggård inte heller gör något åt situationen, så de har slutat att ringa till länsstyrelsen också.

9) Nu har jag bara 86 vårlökar kvar att plantera i vår trädgård idag och enligt den "antroposofiska såkalendern" skall äpplena från våra två äppelträd skördas och paketeras den 6 oktober, samma dag som jag klämmer igen rullresväskan och tar fram passet för destination "söder".

Enligt uppgjord kalkyl hinner jag och "hushänget" göra både ock.

10) Det blir ett möte med malmbergsborna 20 oktober kl. 18.30 på Nordan. Mötet kommer att annonseras senare. Det blir samma upplägg som i februari: föreläsningar och mycket kort frågestund på slutet. Det blir mao ett gemensamt arrangemang LKAB/kommun. Malmbergsborna tolkar det som att Tommy Nyström & Co inte har kurage att möta malmbergsborna på egen hand och reda ut situationen med de egna kommunmedborgarna, innan LKAB blandas in i samtalen.

11) En kamel kan dricka över 100 liter vatten vid ett enda tillfälle och kan sedan klara sig ett halvår utan vatten om den inte arbetar. Det påminner mig om varför jag gjorde paus i lökplanteringen. Jag var törstig och gick in för att dricka vatten, men blev som "Alfons Åberg": jag skulle "BARA" dricka vatten, men hamnade här framför datorn i ännu en av alla otaliga bloggar, som mina fingrar producerat, när tankarna bara ramlat ner och ut genom mina fingrar, som i sin tur dansat över tangentbordet i "kulsprutefart" enligt min familj.

12) Boende i Östra Malmberget borde väcka en fråga hos Skatteverket, om de har rätt att göra skatteavdrag för cliffhangersutrustning. De skall med denna utrustning klara av servicen, som inte längre finns kvar pga. gruvbrytningen, men de skall även enligt Kalle Wikström hänga kvar där i 30 år till! Även hus som befinner sig tvärs över gatan vid sprickzonen gäller det. När husägarna säger till nyss namngivne person, att LKAB kan väl inte bara lämna dem att bli instängda mitt emellan staketen, svarar han avmätt:

"att det borde de ha förstått hur det skulle gå för Malmberget!"

Det är tydligt att det borde ha ingått kurs i fjärrskåderi, när man köpte hus, eller bostadsrätt i Malmberget, därför att när samma husägare köpte hus 1985 och ringde till LKAB fick de besked av någon som hette Jatko. Han sade då att de ALDRIG skulle påverkas av gruvbrytningen, ja den dagen ligger ni i graven, sa han. Jag kan bara säga att samma öde rönte jag själv, när jag 1987 köpte min bostadsrättslägenhet, som jag senare gjorde en, för mig, svindlande brakförlust på!

Det är också därför jag blir så heligt förb.... på dessa hästskojare på LKAB! Man trodde i sin enfald att LKAB skulle fortsätta sitt symbiosa förhållande till ortsbefolkningen. Hur det varit med den saken, vet vi alla idag. Tja, förutom de nu som är både blinda, döva eller hjärntvättade.

Nu är bara fråga om det är hörntänderna som de skall hålla sig fast i, i det hundgårdsliknande boendet, som kommer att bli med det höga industristängslet, som kommer att bli en verklighet från alla håll, eller om det möjligen är någon form av cliffhangersutrustning som kan fås av staten, eller dras av vid deklarationen.

Nej, jag skall inte så här på "kristlig söndag" besvära med 100 000 kronors frågor av varianten om alla normala beslutsvägar upphört fullständigt i Gällivare kommun därför att:

Tekniska kontoret påbörjar stängandet av Bergmansgatan. Dvs. Tekniska kontoret har tagit över det som MoB skall sköta, fråga är bara vem som gett Tekniska kontoret direktivet. Som om det inte vore nog: LKAB meddelar "folket" i kommunalkontoret att Bergmansgatan skall stängas med det snaraste. MoB får veta att Bergmansgatan skall stängas. Det meddelandet får MoB från "folket" i kommunhuset. LKAB uppger att det är kommunen som har beslutat att stänga Bergmansgatan. Det hela får det att låta som om det är kommunen som bedriver gruvbrytningen! Det får mig och många andra att undra vad som hänt med det yttrandet som MoB lämnade med skrivningen "att de inte kommer att tillåta en gång till vad som hände med Elevhemsområdet".

Samma sak håller som bäst på att åter utspela sig.

Det får mig att tänka grumliga lökplanteringstankar:

De här människorna som sysslar med seriös vetenskaplig forskning om slumpen överhuvudtaget finns, har här något rejält att bita i!

1 kommentar:

  1. Debatten startad av Nasse metoder
    Startad: 2009-10-04 19:56:17

    Det finns 3 kommentarer.

    Tillsynsmyndigheterna intygar att man gör allt för drabbade Malmbergsbor, det som är besynnerlig är att när man synar så ser man att allt arbete går ut på att ge sken av att man ger LKAB ultimatum och regelverk som är strikta, men i praktiken ger man dispens efter dispens allt för att ohindrat låta gruvdriften fortgå helt utan samhällsansvar och någon som helst hjälp till utsatta för allehanda miljöbrott och extremt störande verksamhet helt utan garantier för varken boende eller arbetare. Tommy N påstår i samma anda att innevånarna är No:1 men i praktiken skiter fullständigt i dem med ÖK som placerar de drabbade på sämsta utgångsläget hittils.
    Anmäl >Allt är satt ur spel ! (2009-10-04 22:38:32)

    Bra, Gun! Du är jätteduktig och rejäl. Skriv en bok om Malmberget.
    Anmäl >Claus Miguel Bällmann (2009-10-04 22:15:00)

    Tack Gun, för att du rapporterar så väl om vad som händer i Malmberget. Den som vill följa med i händelseutvecklingen skall absolut läsa din blogg!
    Anmäl >Tack Gun! (2009-10-04 19:56:17)

    SvaraRadera