lördag 3 oktober 2009

Årets nobelpristagare meddelas nästa vecka.

- den 3 oktober 2009, kl 00:06


Då är det passande att se förståndig ut och naturligtvis skall man tycka till något snusförnuftigt och därefter lägga pannan i åtminstone 14 veck för att visa hur intellektuell man trots allt är.

Något som jag knappast kan skryta med när det gäller Nobelpristagare. Jag har aldrig en susning om vem som kan tänkas bli Nobelpristagare i någon av kategorierna, inte ens i litteratur, trots att jag är en ständigt läsande person. De pristagare som utses där har jag för det mesta aldrig ens hört talas om!

Men även jag kan glimma till. Arvid Carlsson förstod jag skulle kunna vara en trolig Nobelpristagare, men det berodde nog trots allt på att jag hade personlig kännedom om hans forskning och arbete. Alltså är jag ett solklart fall för "slumpen", som det inte ens finns en entydig definition av. Jag tillhör nog "obduktionsvetenskapen", som inte kan uttala sig förrän liket är på plats, om ens då!

Men den käre Einstein lär ju ha sagt:  

"Ge mig början så skall jag berätta resten", ungefär på den nivån är jag, när det gäller spekulationerna om troliga Nobelpristagare.

Men jag själv längtar faktiskt till ett helt annat pris, som väcker en helt annan glädje hos mig. Det här priset har utdelats sedan 1991 och jag kan nog tycka att det faktiskt finns visst värde i det också, även om det inte precis förändrar hela världsbilden, men oftast ställer mina tankebanor på trekvart. Det är väl antagligen barnets upptäckarlust inom mig, som detta pris tilltalar. Men jag känner att jag trots allt är i gott sällskap, därför att det är hela forskarvärldens stora skrattfest.

Priset heter: Ig ® Nobel Prize - det vanhedrande Nobelpriset - som går till sådan forskning som "inte kan eller bör upprepas". Priset är väl att räknas som en ren parodi på Nobelpriset, eftersom namnet, som är en ordlek, anspelar på det engelska ordet "ignoble" (oädel) och namnet "Nobel" efter Nobelprisets instiftare, Alfred Nobel. Namnet uttalas "ig no-BELL". Vinnarna meddelas varje höst i anslutning till att det verkliga nobelprisen meddelas, som för att ge en extra knorr åt det hela.

För den som inte har min typ av lättroad hjärna kan jag berätta att Ig ® Nobel Prize utdelas i tio kategorier för gärningar, som "först får folk att skratta och sedan får dem att tänka efter." Ig ® Nobelpriset organiseras av den vetenskapliga humoristiska tidskriften "Annals of Improbable Research". Men helt ute och cyklar är priset inte därför att vinnarna presenteras av verkliga nobelprisvinnare vid en ceremoni vid Harvarduniversitetet och alla vetenskapliga studier har blivit presenterade på sedvanligt sätt, dvs. i vetenskapliga artiklar.

Det är verkligen blandad kompott bland pristagarna, eller vad sägs om påståendet om att "svarta hål" uppfyller alla tekniska krav för att vara Bibelns "Helvetet". Däremot fanns inget angivet att det skulle motsvara muslimernas "himmelska belöning", vilket 72 damer, av viss kategori, nog en del skulle klassa det hela som.

Sverige finns även på Ig ® Nobelprislistan. Håkan Westerberg anställd vid Fiskeriverket, han fick för några år sedan Ig ® Nobelpris i biologi för sin studie om att strömmingar kommunicerar genom regelrätta fisar. Det hela började som ett uppdrag från Ubåtskommissionen, att ta reda på vad det var som lät i Östersjön. Frågan var naturligtvis om det var kränkande ubåtar. Men hela studien visade sig att det var sillar som fes och inget annat. Håkan Westerberg förklarade att det hela blev lite bisarrt när de väl publicerade forskningsartikeln och inte kunde förklara varför i herrans namn man ville ta reda på hur det lät när sillar kollektivt pruttar. Det hela fick dock sin upplösning och tur var väl att Olof Palme vid det här laget var död, då slapp han skicka en ny protestnot till Ryssland om ubåtskränkningar i Östersjön.

Bland årets pristagare i Ig ® Nobelpriset fanns t.ex. en mexikansk forskare som fick kemipriset. Han har försökt att utvinna diamanter ur Tequila!

Medicinpriset gick till en amerikan för sina självstudier om ledinflammation (artrit). Han har knakat med knogarna på vänsterhanden dagligen i drygt 60 år, medan knogarna på högerhanden har fått vara ifred - bara för att utröna om knogknäckande kan ge ledinflammation eller inte. Man kan väl i ärlighetens namn säga att han verkligen om någon uppfyllt kraven om vad som räknas till vetenskapligt bevis. 60 år tänker jag och riktigt känner hur jag ryser vid blotta tanken på dem som fått stå ut med ljudet. Det tillhör nog det vedervärdigaste jag vet. Jag går nästan upp i limningen när folk sitter och ägnar sig åt att dra i fingrar, eller andra leder så att det knakar till.

Fysikpriset gick till amerikanska forskares beräkningar av varför gravida kvinnor inte välter. Där borde väl kanske Mercedes ha något att hämta inspiration ur, så att de inte upprepar den här bilmodellen som bokstavligen blev "im weltklasse", fritt tolkat som svenska.

Veterinärmedicinpriset gick till brittiska forskare för att de visat att kor som har namn ger mer mjölk är kor som inte har namn. Det kanske är dags att slopa de där fina plastörhängena som korna numera bär med enbart ett nummer på. Visserligen har veckan som gått visat att man kan få heta i princip vad som helst, "Q", eller "A-C" och t.o.m. "Jan-Olof Madeleine."

Undra om man som ko kan ge mer mjölk om man heter ett par siffror bara? Det kanske blir nästa års pristagare....

Fredspriset känns som om det kan vara hämtat direkt från Folkets Hus alias "Blodiga Yxan" i Gällivare, men sanning att säga är det en forskargrupp från Schweiz. De fick fredspriset för sina experiment, som utröner om det är farligast att bli slagen i huvudet med en tom halvliters ölflaska i glas, eller med en full.

Intet öga torde ha varit torrt vid prisutdelningen, när pristagarna mottog sina diplom. Dessutom fick varje pristagare motta ett exemplar av den särskilda patenterade bysthållare, vars uppfinnare belönas med folkhälsopriset. I en riktig krissituation kan nämligen BH:n med ett enkelt handgrepp omvandlas till två munskydd!

Praktiskt värre så här i svininfluensans tider.

http://www.improb.com/ig/ig-pastwinners.html#ig2009

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar