söndag 15 maj 2011

Snacka om att jag har ett förnamn, som inte går av för hackor i andra länder än de nordiska!

- den 15 maj 2011, kl 20:12

Jag skulle skicka ett paket till Spanien och genade med lite översättningshjälp via Google.

Översättningen från svenska till spanska, såg tämligen ok ut. Det var nog så det hette och stavades. Men så hade jag i hastigheten även kopierat över mitt för- och efternamn till översättningsrutan.

Döm om min förvåning när "Gun Ek" hade översatts till "Pistola de roble".

Nu vaknade nyfikenheten. Jag testade översättningen från spanska till engelska, därför att det lät lite "rån" över det där med "de roble". Men si det var alldeles fel tänkt av mig. Därför att "Pistola de roble" blev helt enkelt bara "Oak Gun" =Ek Gun.

Att det inte är det allra bästa förnamnet att knalla omkring med, det vet jag sedan tidigare och skämt i säkerhetskontrollen vid flygplatserna av varianten:

- Öh, du, jag tog med mig min egen Gun (sagt på engelska) är nog inte det som man vill rekommendera sitt resesällskap att säga, om de inte väldigt snabbt vill bli övermannad/nedbrottad och ha en pistol intryck i vardera näsborren.

Det är med delade känslor jag heter "Pistola" (spanska, italienska) eller "Gun"= Pistol, revolver, gevär, kanon, bössa, skjutjärn (engelska). Det verkar som om engelsktalande människor tror att jag driver med dem, när jag fyller i vad jag heter i förnamn.

Hur kunde denna nordiska "Valkyria Gun" bli något så tufft och hårdkokt som detta. (Valkyria=ett kvinnligt andeväsen inom nordisk mytologi). Amason inom den grekiska mytologin.

- Byt namn, sa "hushänget".
- Vaffö då då...

PANG... PANG... http://www.youtube.com/watch?v=TWkLOrfDAo4 det kan väl vara lite "hot" att heta så?

Själv småler jag och känner mig ibland som en Ek av kork="Kork-Ek".

Det låter t.o.m. ofarligt på engelska= PopGun (engelskans "korkpistol").


Fotot är taget i Bologna 2008 en italiensk-kylig morgon i november. Engelskans "Funk" betyder: rädsla, fegis eller kruka.

Ja, "kärt barn" har många namn och tillmälen...

1 kommentar:

  1. Vi kör på LOVE GUN!
    Anmäl >Lilla My (2011-05-16 19:55:03)

    SvaraRadera