lördag 14 augusti 2010

Om jag säger O´boy, vad tänker du på då?

- den 14 augusti 2010, kl 10:35

förstora
- Drycken O´boy kanske?

- O´boy var något som min mamma vägrade inköpa när jag var barn. Jag däremot tyckte att det var rätt orättvist. "Alla andra fick göra O´boyröra med massor av O´boypulver i mjölkglaset. Alla andra. Utom jag". Alltså är jag uppväxt med cacaopulver.

- Vem kan tänka på ordet O´boy, utan att börja sjunga som Peps Persson: "O´boy... vicke vackäurrrt väudäurrr. Solen scuinerrr idau"...

- O´boy vad dråpligt, säger jag om den där dagen, när jag fick syn på en uppseendeväckande fin dam i Centralstationens vimmel.

- Därför att när hon passerat fiket, där jag satt uppflugen på en barpall, upptäckte jag, att hon hade en lång bit toalettpapper fladdrande därbak. Pappret hängde ut genom trosorna/strumpebyxorna, som en fladdrande girland och vittnade om att pappret var tämligen begagnat. Kjolen hade hakat upp sig i linningen. O´boy!

- O´boy, O´boy, vilken skillnad på fram och baksida på den fina damen!

- O´boy! Hur länge hade hon gått omkring så där?

- Var det kanske inspelning av "dolda kameran"? På Centralstationen vet man aldrig. Därför att där har passerat mycket genom årens lopp. Ta t.ex. killen i fotoautomaten med en uppblåsbar Barbara. Eller han som satt på bänken med benen uppfläkta, iförd shorts med onaturligt vida byxben och inga kalsonger under. Det var mao allmän förevisning av "klockstapeln" för alla som aningslöst passerade. O´boy... blindhet kan komma plötsligt! Men är inte män och kvinnor lite annorlunda på ett "annorlunda sätt"?


- O´boy vad skrev jag nu då... host... host...

Hmpfr ....

- O´boy vilka tatueringar, som sommarsolen har tinat fram! Man kan nästan tro att dagisbarnen har börjat extraknäcka som tatuerare.

- O´boy, Kristin fyller 24 år idag. Då betyder det att det inte är så långt kvar tills min dotter fyller 24 år. O´boy vart tog tiden vägen?

1 kommentar:

  1. Det finns 3 kommentarer.

    En kopp varm choklad och en
    Anmäl >limpmacka med prickigkorv tillhör nostalgi (2010-08-14 15:16:34)

    Grattis Kristin på 24 årsdagen!

    Äter du tårta hemma hos mamma och pappa på Malmsta, eller befinner du dig i Östersund?
    Anmäl >O´boy vad tiden går! (2010-08-14 15:08:26)

    Engelska flottan har siktats vid Vinga... kan man väl tänka på, men nog är det det sötsliskiga choklad/sockerpulvret som kommer först upp! I mina yngsta år var det varm choklad gjord på Ögon Cacao men sen blev det O´boy. Men nu är det Ögon Cacao som återigen gäller de gånger man blir sugen på limpmacka med antingen ost eller falukorv.
    Anmäl >Fredric (2010-08-14 13:52:07)

    SvaraRadera