lördag 7 augusti 2010

Nyhetstorka mitt i regnandet?

- den 7 augusti 2010, kl 13:09

förstora
Djupanalysen av åskknallen i Göteborg, natten mot fredagen den 5 augusti, fick Göteborgs-Posten att slå upp tidningsrubriken:  

"Åskknall skrämde Göteborg".

Själv är jag väl antagligen grundligt omskakad av mina 40 år i Malmberget. Så jag noterade bara slött att det såg ut som om grannen var ute och fotade med blixten mitt i mörka natten. Medan jag själv allvarligt funderade på, om jag verkligen skulle packa upp resväskan, eller låta det anstå till morgonen.

Men medge att rubriken inte går av för hackor. Man inser verkligen allvaret i det inträffade och visste man inte bättre skulle man kunna tro att "Göteborg" var en vettskrämd hund, eller möjligen en förskrämd katt. Av alla inläggen i GP att döma, torde det här vara ett riktigt trauma som det varit fråga om. En del trodde sig t.o.m. ha sett tomtar och troll irra runt i natten.

För egen del tycker jag nog därför att det är på sin plats, att regeringen startar en utredning om åsktraumat i Göteborg. Så här kan vi verkligen inte ha det. "Göteborg" måste kunna känna sig trygg.

Vem vet den där krigsherren "Stollfors" kanske skulle kunna utröna om det kanske är en dansk, eller kanske rent av en ny norsk knappattack mot rikets säkerhet, som i själva verket ägt rum och alls inte asaguden Tor som svingat sin hammare över himmelen. Men Sten Sture "Stollfors" han är väl kanske alltför upptagen av sitt privata krig i Afghanistan och Natos övningar i norrland. Trots att vi inte är med i Nato och även bestämt redan "anno dazumal" att vi skall vara "neutrala". Han, "Stollfors" kanske riskerar att "gå i väggen" om han får ytterligare problem på halsen.

Man skall inte heller sticka under stolen med, att det fortfarande än idag finns synliga bevis om krigshandlingar mot "Göteborg", kanonkulan sitter fortfarande kvar i murverket till Nya Älvsborgs fästning. Det ni, alla ni som kikat åt helt fel håll. Men "rysskräck" är också ett allvarligt traumatillstånd, förstås.

Vid närmare eftertanke tror jag nog att det är en självklarhet att "åskknallen som skrämde Göteborg" måste vara alliansens fel!

Vi får se vad Thomas Östros kraftfullt nu skall ta till orda om saken. Om inget annat kan man säkert lägga någon skatt på just åskknallar. Ty någon måtta får det trots allt vara på gratisnöjen i den här staden, där M och alla andra partier får vara med och tycka till om alla beslut som fattas i den här staden.

Men skulle det nu mot förmodan vara så olyckligt, att det inte heller är alliansens fel, får vi väl höra om det trots allt inte är Västtrafiks fel. Det är dock en hypotes som GP av något outgrundlig anledning inte har framfört denna gång. Det måste vara första gången i världshistorien det hänt.

http://www.stromma.se/Alvsborgs-fastning/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar