söndag 12 december 2010

Mitt nya SJ-Priokort anlände häromdagen med posten

- den 12 december 2010, kl 11:04

förstora
och samtidigt har min mailbox svämmat över, ända sedan november, med finfina reseerbjudanden från SJ.

Kom och köp! Kom och köp!

Köpa vadå? Grisen i säcken?

Vad jag förstår är varje resa med SJ vintertid en riktig kombinerad äventyrsresa & överlevnadsresa.

Det gäller nog att vara garderad för att sitta på ett tåg mitt i ingenstans, utan värme, utan lyse, utan mat, utan dryck, utan att ens kunna gå på toaletten. Stiga av och gå därifrån är inte heller möjligt.

Hur skall man då vara "bestyckad" för att verkligen kunna göra en resa med SJ vintertid?

Ja, vad jag förstår skall man definitivt inte resa med lätt klädsel och packning. Till detta bör nog den som har anlag för att stressa upp sig, även ha preparerat sig med en intensivkurs i djupandning. Allt i syfte att behålla tålamod och humör i bästa trim.

Det gäller nog att tänka till rejält vad man skall ha med sig: Mat, dryck, varma kläder, pannlampa, lektyr och övrig förströelse. Garderad för eventuella hastigt påkomna snöpromenader är ett måste dvs. ordentliga ombytesskor.

Man bör också tänka på att av alla intag följer ett behov av "utsläpp" http://www.hi.se/Global/pdf/2003/03358-pdf.pdf

Killar har det möjligen lite lättare. Men stå och försöka strila ut genom tågfönstret. Mja, det gäller nog för herrar att också vara garderade, vid närmare eftertanke.

Då gäller det att först kolla vindriktning, om det skulle blåsa. I annat fall riskerar man kanske att åka på samma överraskning, som en klasskompis till mig åkte på, när vi åkte på skolresa till Köpenhamn, under min läroverkstid. Han spydde ut genom tågfönstret som låg närmare till hands än att rusa iväg bort till toaletten. Problemet var bara att han vände huvudet åt fel håll och spydde i motvind.

Huvaligen, korvgarnerad tröja och nylle är ingen vacker syn, för att inte tala om lukt!

Å andra sidan får man ha kupén för sig själv.... Inget ont som inte har något gott med sig.

Nu kom jag av mig med herrarnas bestyr. Men det kanske kan funka med en helt vanlig PET-flaska för de flesta av herrar och de som nu behöver lite större in- och utsläppsområde, kanske får tänka i banorna juiceflaskor. (De brukar ha lite vidare hals).

Nu när jag sitter här och kuckelurar och väntar på att det skall bli dags att hämta bonusbarnbarnet för lite julpyssel hos Svensk/Ryska föreningen, kommer jag att tänka på att vem vet: Det kanske rent av är ett finfint julklappstips, som alternativ till den sedvanliga "årsförbrukning" till sockmonstret, som fortfarande grasserar hemma hos äldste sonen...

Tok heller! Jag menar naturligtvis inte tomflaskan, utan en biljett tur och retur med SJ.

Det skulle nog bli samma kaliber av upplevelseresa, som sönerna med familj tänkt sig, till Malmberget med bil över julen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar