lördag 11 december 2010

Ett litet axplock ur avlyssnade CD-böcker.

- den 11 december 2010, kl 14:35

förstora
"Det fördolda" av Hans Rosenfeldt och Michael Hjorth.

En av en hel hop välskrivna deckare, eller om man så vill kriminalromaner. Dock med lite annorlunda knorr, infallsvinklar och ett helt annorlunda slut.

Handlingen: http://www.norstedts.se/bocker/utgiven/2010/Host/hjorth_michael-det_fordolda-e-bok/

Ett mycket bra julklappstips till någon som gillar den genren. Den finns både i bokform och ljudbok. Jag föredrar det sistnämnda eftersom mina begåvningar att hålla i en bok är rätt bristfälliga. Dessutom tycker jag det är ett alldeles utmärkt sätt att "tugga i sig böcker": blicken fri, händerna fria och inga otäcka sänglampor som lyser på sängpartnern, funkar utmärkt på resande fot. Med hörlurar som ligger utanpå och inte är instoppade i öronen, riskerar man inte heller hörselskador. Nog så viktigt att tänka på.

********************

"Svinhugg" av Marianne Cederwall.

En roman helt i min smak. För vem har väl inte någon gång i livet umgåtts med tanken på hämnd i vissa skarpa lägen. Men skall man verkligen underskatta tankens kraft?

PS. OSA när du läst, eller lyssnat till boken, om du inte delar min uppfattning om att man skall vara rädd om vad man tänker. DS.

Handling: http://www.storyside.se/ljudboecker/view?id=249966FC-E8AF-427F-09BC83567CC1F151

Jag valde den även här i CD-bokform. Rätt intressant och väl fungerande, eftersom gotländskan "Mirjam" fick sin röst av Susanne Alvengren och norrländskan "Hervor" av Gun Olofsson. Jag gillar olika dialekter, därför att det blir någon annan tyngd i det hela åt gestalterna och berättelsen. Ett klart mellanting mellan bok och teater/film. Något som pappersboken inte lär leva upp till.

********************

"Och vet inte vart" av Astrid Felmberg-Alcalá.

Roman som börjar lite segt, men tar sig sedan. Hur blir det när man adopterar barn, som redan har en historia som präglat dem. Det är en mycket gripande historia om hur livet inte blir som man tänkt sig. Man behöver sannerligen inte ha adopterade barn för att det kan bli så.

Handling: http://www.storyside.se/ljudboecker/view?id=17C2DB55-D72F-9110-DE9B1865B646126B

Även här valde jag den i CD-bokform. Jag fick en känsla av att jag hade sprungit ett mentalt maratonlopp när boken tog slut.

********************

"Ingen människa är en ö" av Anna Kåver och Åsa Nilsonne.

Den är lite mer genren kognitiv beteendeterapi och österländsk buddism. Det är nog faktiskt första boken jag läst/lyssnat på länge, som tillhör mitt förflutna arbetsfält och medvetna utveckling.

Handling: http://www.storyside.se/ljudboecker/view?id=24A5B388-9AB9-BA48-DBBC12C10F7A6A48

Inget evighetstältande, eftersom den bara innehöll 4 CD-skivor. Men som vanligt hamnar jag onekligen i "jaha, men om nu den och den förutsättningen inte stämmer överens med det angivna, hur blir det då". Det är verkligen få saker som antingen är svart eller vitt. Nej, för min del skall jag nog avstå dylika "läroböcker" hur välgörande de än må vara och även om ingen människa är en ö, som är en helt riktigt slutsats.


**************

Men skall man ha något väldigt mycket tänkvärt, då skall man verkligen satsa på en roman, som heter


"Munken som sålde sin Ferrari" av Robin Sharma.

Jag fick den av dottern en jul, eller om det kanske rent av var till en födelsedag. Men den romanen kan du ha under huvudkudden och med som resesällskap genom livet, om du nu inte gör som jag förstås, föredrar den i CD-bokform. Jag har faktiskt också skaffat mig en pocketvariant att bläddra i. Ibland behöver man bli medveten om det fullständigt självklara här i livet!

Handling: http://www.bokus.com/bok/9789127108677/munken-som-salde-sin-ferrari-en-berattelse-om-att-uppfylla-sina-drommar-och-forverkliga-sig-sjalv/

Den har blivit en riktig kioskvältare, eftersom den har översatts till 20 språk och kommit ut i 30 länder. Absolut något för alla som jobbar alltför mycket och slits mellan alla dessa verkligheter som vi skall tillhöra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar