tisdag 1 september 2009

LKAB vill stänga Bergmansgatan akut.


- den 1 september 2009, kl 12:18


Tro väl jag det, att det måste bli akut!

LKAB har redan tidigt i våras medgett, att ett större ras är att förvänta, men man kunde inte säga "exakt vart". Sedan gjorde bolaget en tjusig utvikning med en jämförelse med jordbävningar, ungefär som om det här var fråga om något som moder Terra hade åstadkommit! Det svar jag fick då av LKAB:s informationsavdelning och som jag lät publicera i en blogg, visar också, att de nu viftar på rejält för att inte dra till sig mer uppmärksamhet.

Dålig framförhållning och stretscha till det yttersta? Ja, det behöver man väl knappast vara raketforskare för att förstå. Sedan att schweizerosten är på väg att kalva är det lika illa med och vem på LKAB kan garantera, att det inte blir en dominoeffekt?

http://www.nsd.se/nyheter/gallivare/artikel.aspx?ArticleId=4830968

"Taket till gruvan kan störta in, vilket kan leda till otrevliga konsekvenser för omgivningen", säger LKAB om Bergmansgatans akuta stängning.

Jag utgår ifrån att den smällen, som vi upplevde när "Gropen" blev till, den kommer att te sig som en brakskit ute i världsrymden i jämförelse med vad som här måste bli fråga om. Då ramlade porslin ut ur skåpen i Gällivare, fönsterrutor och hus skallrade som kastanjetter! Hur det var i Malmberget? Tja, det är 100 000 kronors frågan för dem, som inte var med då!

Nej, inte var det för ro skull, som man stod och borrade innanför handelsträdgårdens staket mitt under pågående storhelg i somras. Även om nu en och annan LKAB-fantast antagligen ville få det till, att LKAB var väl ute för att djupplantera blommor inne på handelsträdgårdens tomt i ett led att försköna Malmberget.

Jag undrar hur LKAB här tänkt sig att det här skall fungera.

- Finns det risk för okontrollerade ras? frågade reportern Mari Ridderström.
- Nej, inte utanför vårt industriområde, det vore för hemskt, säger Koorem.

Om man arbetar tryggt under jord efter ett dylikt uttalande? Nej, inte om man är en normal människa med sina sunda vätskor i behåll och inte har någon större dödslängtan, eller fallenhet för rysk roulette. Vad säger huvudskyddsombudet och facket?

Bor man, eller sover man tryggt, efter ett dylikt uttalande? Knappast det heller, eller är vartenda hus jordbävningssäkrat, som står där och skälver dygnet runt? Skulle inte tro det. Fastän man nu kan få den uppfattningen, eftersom LKAB stoltserar med att: "INGA hus och INGA vattenledningar har blivit skadade pga. gruvbrytningen och DET är vi stolta över!"

Kommungubbarna fortsätter att slita sina hårstrån över dylika påståenden.

Ja, stackars oss klentrogna. Vi hava inte mycket till övers för dylika floskler och amsagor.

Men vart anser LKAB egentligen att citat: "vårt industriområde" går och vart tar deras förståelse för de omgivande, drabbade människorna vid?

Om jag förstått saker och ting rätt - och det har jag tyvärr - förvandlar LKAB fastigheter som är typkodade för permanentboende på löpande band till att bli miljöfarlig industritomt, bara genom att helt sonika begära fastighetsreglering/sammanläggning hos Lantmäteriet.

Pratar man med den folkilskna damen till lantmätare i Kiruna, får man klart för sig att det är som att krama tårar ur hälleberget, som att få något vettigt svar från henne. När man dessutom inte ger sig och låter sig avfärdas, då låter det som om det är pågående orkan i telefonluren, eller är det så att hon rent av har astmatiska problem? Om det verkligen är helt enligt gällande regler med tanke på de som blir drabbade av det hela, det kan man verkligen undra. Jag har även ställt frågan till vederbörande ansvariga, jag väntar alltjämt på ett svar!

I vart fall är det så att tf miljö- och byggchefen Lars G Tano, svarade mig att citat: "de inom MoB tagit upp just detta. Men även skickat frågan vidare till Länsstyrelsen och Bergmästaren. MoB nämnden har tydligt deklarerat att de ej vill se samma principiella gång av resterande Malmberget, som skedde i Elevhemsområdet."

Vem som slog ner blicken och gjorde sig blind, när det gäller Elevhemsområdet, det svaret har ännu inte anlänt och inte heller vad som blev av MoB:s kontakt med Länsstyrelsen och Bergmästaren.

Kiosk-Wikströms lille Kalle, han har uppenbarligen inget svar att ge till dem, som ringer LKAB:s växel och vill sälja sina hus. Inte ens de som ligger vid staketet! De här människorna som sitter fast i ett Moment 22, det är det ingen på LKAB som vet något om, eller kan svara på. Det är de svar dessa Moment 22-männisikor får, när de ringer till LKAB. Tillfredsställande och acceptabelt? Knappast!

Men jag har ett genomgripande förslag. Jag tycker att LKAB kan föregå med lite gott exempel, för att kolla den verkliga temperaturen på förhållandena. Nyss omnämnda person kan väl byta ut sitt hus på trygg mark, med någon som bor vid stängslet, eller på någon annan skalvdrabbad plats i Malmberget. Sprängningar är en sak, skalv något helt annat! Då slipper vi i alla fall läsa om den "mera psykologiska frågan". Om jag låter förgrymmad, igen, på Kiosk-Wikströms lille Kalle, min f.d. klasskamrat? Ja, det är nog bara förnamnet! Det får mig helt enkelt att fnysa åt all den respektlöshet, som numera blivit bolagets ansikte utåt.

Jag undrar. Hur länge skall den här omänskliga farsen pågå? Därför att Malmberget behöver en lika snabb helhetslösning, som Bergmansgatan. Förstår politikerna i kommunhuset inte det vid det här laget, då bör de genast ägna sig åt något vettigare här i livet.

Men det är klart, skall man nu utläsa svaret, som gavs av LKAB:s Thomas Johansson, efter det stora raset i en av orterna, som fick LKAB att stänga ner produktionen där, lyder väl svaret i klartext:

"Lite svinn får man allt räkna med."

11 kommentarer:

  1. Det finns 35 kommentarer.

    Hello

    tack för ditt påpekande, men jag tror nog att alla är på det klara med vad jag menade. Jag har trots allt bifogat en länk i min blogg, där det framgår vilket scenario som är att förvänta, eller mer...den här helgarderingen, gillar jag faktiskt inte från LKAB:s sida. Lika lite som jag gillar vad de nu håller på med och står för. Det är i mina ögon ett helt annat LKAB än de en gång var.

    Riktiga jordbävningar, som inte är skapade av gruvbrytningen vet vi ju aldrig på sikt vad de skulle kunna föra med sig för hela den här schweizerosten Malmberget, eller hur...

    Anmäl >Gun (2009-09-14 15:47:10)

    Oj nu måste jag rätta till mig själv här, fabian har självklart inte rasat in utan kapten.
    Anmäl >Hello (2009-09-13 23:52:10)

    Gun, jag ska rätta till dig lite bara. Taket till gruvan ska inte rasa in, taket till en malmkropp ska rasa in. Precis som det har rasat in på malmkropparna; fabian, parta, viri, alliansen, hens osv.

    Här har du några bilder Länk

    Länk kika på bilden över fabians hålrum där.

    Jag vill inte ändra din åsikt om malmbergsfrågan, utan bara se till att du använder rätt fakta.
    Anmäl >Hello (2009-09-13 00:21:34)

    Fabian
    Du frågar om LKAB först RÅDGJORT med MoB som ansvarar för infrastrukturen. NEJ, är svaret, på din fråga! Frågan ställdes till kommunledningen, som sedan vände sig till de olika förvaltningarna. Inte det heller är enligt gängse regler, men det blir väl så när man blivit fartblind.

    Det är väl rätt uppenbart, att LKAB nu ger så många olika budskap, att det är inte för intet som man börjar undra om de inte HELT tappat greppet om läget.
    Anmäl >Gun (2009-09-03 09:42:35)

    R8n
    skulle inte tro det:
    citat ur reportaget om akutstägningen av Bergmansgatan: "I det här läget bör vi flytta ner ett steg mot Altanvägen och Terassvägen".
    Anmäl >Gun (2009-09-03 01:16:20)

    SvaraRadera
  2. forts.

    Ja, jag har hört talas om de här "lille Kalle priserna" och också hur en del förhandlingar gått till och hur det sedan blivit för de som grundlurats= Ingen form av boendetrygghet. Boendeformer som varit under all kritik! Det är LKAB:s melodi och SKAM går omkring i KW:s skor. Så någon menlös budbärare är han definitivt inte.

    400 000:- betalade jag för min tämligen nybyggda 2v villa i Malmberget 1980! Så några skäliga summor har de här säljarna inte fått, de skall nämligen ha likvärdigt boende. De är och förblir grundlurade!

    Idag har jag skrivit till näringsdepartementet och miljöministern om situationen.

    Sedan hoppas jag att ni skickar in alla listor inkl. gör nätlistor, som vi i förskringringen också kan skriva på. Skicka sedan in allt till näringdepartementet/regeringen.
    Anmäl >Gun (2009-09-03 00:50:05)

    Fabian,
    LKAB har nu förlorat ALL trovärdighet, som MÖJLIGEN kunde återstått. Det ger nu tre olika budskap!!!

    1)Taket till gruvan kan störta in, vilket kan leda till otrevliga konskevenser för omgivningen.
    - Vi vill helst stänga Bergmansgatan så fort som möjligt. Vi ser en förhöjning på den seismiska aktiviteten och vi vill inte bryta så nära staketet och bebyggelse. Vi vill ha en större buffertzon, säger Christina Danér vid LKAB.
    2)- Den kopplingen finns inte direkt, säger han.
    Finns det risk för okontrollerade ras?
    -Nej, inte utanför vårt industriområde, det vore för hemskt, säger Koorem.
    3)Får vi inte någon ny väg så tar vi malm från Kiruna. Verken ska få sin malm, säger han.

    - Läser man så deras hemsida, då vet man inte längre om man skall skratta eller gråta! forts.
    Anmäl >Gun (2009-09-03 00:32:13)

    Bra. Nu förstår jag vad du menar. Skriv kortare, så blir du läst och förstådd av flera. Ironi fungera i regel bra IRL, som ungarna säger. Tyvärr inte i tidningar..
    That's all, Gun.
    Anmäl >Rydberg (2009-09-02 23:44:24)

    SvaraRadera
  3. Först, tack för alla komiska inlägg där jag utpekas som skyldig till det onda ni upplever samtidigt som jag är den man skall fråga till råds om uppkommna problem.

    Jag finner att allt gnäll egentligen grundar sig i krass girighet. Men vill ha ut mer av LKAB än vad oberoende värderings proffs kommit fram till. Någon säger sig blivit inlöst till ett belopp som inte räcker till en friggebod osv osv. Man far helt enkelt med oriktigheter. Detsamma gäller gentemot LKAB.

    Ta Er nu samman och för en debatt med sanna och sakliga uppgifter.

    Och igen, tack LKAB för allt!
    Anmäl >Staffan (2009-09-02 23:42:26)

    Nej, Gun! Många har inte kunnat skaffa sig nytt boende. De är kvar som hyresgäster på sina industritomter. Till en mycket hög hyra. Och ingen besittningsrätt!
    I hyran ingår inte som i vanliga fall snöröjning. Om värmepannan mankerar eller taket läcker får du betala det själv.
    Och du kan när som helst bli utkastad ur huset!
    Anmäl >Fabian (2009-09-02 21:40:37)

    SvaraRadera
  4. Det är upprörande att LKAB sätter in en helsidesannons i Kometen om omdragningar av vägar i Malmberget. Har man först rådgjort med Miljö- och bygg som är ansvarig för infrastrukturen?
    LK kör vidare som om man äger Malmberget. Nu måste kommunen ingripa och sätta LK på plats!
    Anmäl >Fabian (2009-09-02 21:23:11)

    Vart ska de flytta som står i vägen för den Nya Bergmansgatan?
    Det bor ju inga längs Terrassvägen längre, så det borde väl inte bli några större problem.
    Anmäl >R8n (2009-09-02 20:29:11)

    Alternativ 1. Stäng vägar, lös in egendom och flytta till säker plats. Alternativ 2. Stäng gruvan.
    Anmäl >Noppe (2009-09-02 15:40:36)

    Snälla Tommy .
    Ingen säljer och flyttar väl p.g.a rykten !
    Folk tar väl reda på saker och ting av de som vet. Och inte lurar väl LKAB någon.

    Fråga Staffan så får du veta.

    Vi har talat med LKAB så sent som i våras och vårt område kommer definitivt inte påverkas av gruvdriften under många år framöver. ( Vilket alltså inte är sant ) Förutom att gruvan hörs litegrann.

    I Malmberget är rykten mer tillförlitliga än direktörernas utfästelser ?!!


    Anmäl >Till Tommy (2009-09-02 15:25:26)

    SvaraRadera
  5. Och jag måste säga att jag flyttade i mitten av 60-talet, sedan kom gruvstrejken, min pappa arbetade i gruvan, de fick oerhört mycket sämre.
    Han gav sig iväg söderut då efter borttaget ackord och sänkt lön.
    Vi hade aldrig byggt någon villa, pappa vågade inte satsa pengar och liv på hus i Malmberget. Vi bodde i hyreshus på Engelska vägen. Huset skakade när man sprängde i gruvan. Vi visste vad som skulle bli av Malmberget. Gruvan ger och gruvan tar! (Och gruvan bestämmer över liv!)
    Vi flyttade!!!
    Anmäl >Badaren (2009-09-02 14:56:54)

    Skit i namnlistor och sånt fjant. Gå till valurnorna nästa val 2010 och rösta bort pajasen som sitter som kommunalråd, Tommy Nyström. Vi måste få någon som kan förhandla på ett rättvist och kunnigt sätt med LKAB och inte en som bara ser till sina egna och LKABs intressen, samt sitt lönekuvertet från LKAB. Eller rent praktiskt, kasta ut honom handgripligen från kommunhuset och tillsätt någon utbildad kunnig med lite skinn på näsan, kvittar om han eller hon är sosse eller borgare bara det blir förändring. /tack
    Anmäl >Byt kommunalråd (2009-09-02 14:32:56)

    tack Gun Ek för att du skriver så bra och förstår Malmbergarna. Jag tror och upplever faktiskt att de allra flesta här tycker att LKABs attityder mot Mbgt och dess innevånare är katastrofala! Nu är en tydligare opinionsgrupp under bildande med konkret namnlista vilket borde kunna få upp ögonen på LKAB och kommun osv. Om några tusen skriver på denna lista, för en helhetslösning och ett bättre skydd för medborgare och fastighetsägare, borde väl något kunna hända?! Det går inte att blunda för människors upplevelser och åsikter när det är såpass allvarliga saker som boendemiljö, säkerhet osv det är frågan om.
    Anmäl >Moras och Gruvras för LKAB!! (2009-09-02 13:10:04)

    Fabian
    Det var ju intressant med huspriserna. Men de här hussäljarna får nog konsultera Staffan om de skall lyckas bygga nya likvärdiga hus för de ynka priserna. Han tycker ju att det är BRA betalt, den lyckliga hjärnan! Inte utan att man undrar vart han själv bor.

    Om jag inte missminner mig vad kvarteren hette är det centrala delar av Mbgt. Man får väl hoppas att de lyckats med att köpa hus i Gällivare för de ringa summorna. I annat fall är de väl också som Pinocchio, när de skall hitta nytt tak över huvudet.

    Får man ens en sommarstuga för det priset?
    Anmäl >Gun (2009-09-02 12:51:24)

    vart ska de flytta som står ivägen för den Nya Bergmansgatan ?
    Vart har du dina tips och din information om lediga bostäder i Malmberget eller Gällivare??? Du undanhåller debatten och de snart bostadslösa den informationen. fatta pennan och skriv ner adresserna på de lediga bostäderna så vi inte står på bar backe när väge kommer över vårt hus.
    Anmäl >Tjenare Staffan ! (2009-09-02 12:50:32)

    SvaraRadera
  6. Ni har bara missat Staffans inlägg, det finns här på bloggen lika säkert som ett brev på posten!

    Staffan tillhör de som bygger likvärdiga hus för 400-500 000:-, liksom nämnde Kalle W = Den gode budbäraren (utan vinstsyfte?)
    Anmäl >Mimmi (2009-09-02 12:37:49)

    SvaraRadera
  7. Klockrent,så är det!Inga skador,nähääädå.Har nyligt flyttat från det,som förr var,det underbara Malmberget,från ett hus,där grannhuset har stora spricor på balkonger!Där även det hus jag bodde i,hade spickor i grunden.Men,inte kan det väl vara skalven och sprängningar som orsakat detta?Nädå,gamla hus säkert haha.
    Anmäl >Bitte (2009-09-02 12:25:24)

    Vilket innebär att man blir bostadslös inom kort. Det LK betalade för huset vid inlösen räcker inte ens till att köpa en friggeboda i Gällivare. Vi är hur många som helst husägare som känner oss grundlurade och all denna ovisshet gör så att det slutar nog med magsår eller hjärtinfarkt ganska så omgående. Det finns dom som köpte hus som man kunde bo och åldras tillsammans i men tji vad man bedrog sig.
    Anmäl >DB. (2009-09-02 11:58:03)

    För 18 år sedan, när vi sålde kåken och flyttade från Malmberget, så fick vi redan då höra att "samhällets dagar är räknade". Då verkade inte många "gruva sig" trots vetskapen om, vad som inom en snar framtid skulle komma att ske?! Nu, snart 20 år senare, så tycks allt det som sker i samhället komma som en överraskning?!/T
    Anmäl >Tommy (2009-09-02 11:48:25)

    Jodå, jag förstår vad det betyder för mig och andra att Bergmansgatan nu får en ny sträckning. Med bil förlängs restiden med ett antal sekunder. För den promenerande några minuter.

    Vad gäller alla påhopp på min person bryr jag mig inte mycket. Det är uppenbart att många inte kan ta till sig vad vi länge vetat dvs att vi står inför en stadsomvandling där vår forsatta existens beror på ett samspel med LKAB. Vi har ju i årtionden vetat att hus och vägar måste ge vika för malmbrytningen.Att vissa gör allt för att hitta så elaka omdömen om mig som möjligt gör faktiskt det hela komiskt.

    Tack LKAB och vårt kommunalråd som agerar suveränt!

    Anmäl >Staffan (2009-09-02 11:29:09)

    SvaraRadera
  8. Folk gnäller över att LKAB inte tar ansvar, men nu när de vill ta ansvar och flytta ner vägen, så är inte det heller bra. Herregud!
    Anmäl >R8n (2009-09-02 11:24:44)

    Oj så man saknat Staffans inlägg. Håller med dig: LKAB ÄR generösa mot VISSA som går deras ärenden. Så du lär nog få det bra du.

    Konstigt att några blir inlösta och att priserna för ett eget boende varierar så kraftfullt. Inte blev vi inlösta när vi frågade och inte många andra heller !
    Men vissa här och vissa där har Wikström hjälp. Precis som med dammersättningen. Varför dammar det efter en sida på Bergmansgatan men inte den andra ?

    Vi kommer alla minnas dig, ett är då säkert. Lycka till med flyttlasset.
    Du har gjort en god gärning med ditt positiva synsätt på LKAB.
    Anmäl >Några belönas andra inte (2009-09-02 10:12:53)

    ada gio
    Ojo, Kiosk-Wickströms lille Kalle är nog lika god kålsupare, man behöver inte göra vad som helst om man bara är anställd... Han får väl fundera vart moralgränserna går. Sedan om du tycker att det är att spy ut elakheter, så ok, DET lever jag med, hellre det än att sänka blicken inför det som förekommer i Malmberget.

    Staffan,
    du är helt otrolig! Förstår du verkligen inte vad det betyder, när man är tvungen att akututrymma Bergmansgatan?! Men OK, mot dumheten kämpade även gudarna förgäves...
    Anmäl >Gun (2009-09-02 09:11:03)

    Ytterst skandalös politik som förs i Gällivare ang Malmberget. Kommunens ansvariga måste bort om de inte gör något åt situationen i Malmberget NU.
    Hur kan Tommy Nyström, vald av folket, svara att inget får störa LKABs verksamhet. Inte ens deras liv och hälsa. Skäms alla ni politiker som håller tyst för att ingen av er vågar ställa krav, förutom Roland Holmgren och några andra. Heder till de som kämpar för rättvisa och som gör politikernas jobb.
    Gun har rätt IGEN, angående LKABs trovärdighet.

    Men vart tog nu lille Staffan vägen då ? Har han gått och gömt sig ?
    Anmäl >Kommunalrådet går LKABs ärenden (2009-09-01 23:12:46)

    Ja,Fabian, bra betalt har man fått. Ingen med kunskap om skick kan tycka annat. Detta visar LKAB:s generositet. Till detta kommer flytthjälp m.m.

    Blir väldigt förvånad att LKAB får kritik nu när de verkligen visar att man tar itu med uppstådda situationer. Det visar ju bara på handlingskraft och framförhållning. Kritiken har ju bestått i att LKAB inget gör. Att det som nu sker har vi ju vetat måste ske i tiotals år. Frågan har ju bara varit när.

    Nej, LKAB ska ha en eloge för sitt ansvarsfulla agerande.

    Jag är ledsen över att behöva flytta från detta underbara Malmberget men kommer säkert hitta andra smultronställen. Vi har ju hunnit förbereda oss känslomässigt pga LKAB:s goda informationer.

    Kör på LKAB, dag som natt, så vi får korv på bordet!
    Anmäl >Staffan (2009-09-01 22:41:36)

    SvaraRadera
  9. Jamen nu kunde de väl flyttat staketet ända ner till Trädgårdsvägen för det är ju inlöst. Så vi inte behöver ändra på vägarna i Malmberget varje år. Men de har tänkt att använda de inlösta villorna till sina egna hyresgäster inom FAB så länge det vågar ha folk i det området. De som ägde husen fick flytta fortare än kvickt- så att FAB kan nyttja dem istället. Annars måste Lkab bygga nya hus åt sina egna hyresgäster och arbetare...
    Anmäl >Vad kul att du skjuter från höften, Gun ! (2009-09-01 21:46:28)

    SvaraRadera
  10. Tack Gun, för att du berättar hur det går till.
    De senaste åren har följande bostadstomter blivit industritomter mitt i bostadsområde till sagda priser:
    Uttern 7: 725.000
    Vesslan 9: 500.000
    Kolven 4: 350.000
    Pipan 4: 550.000
    Uttern 5: 550.000
    Vesslan 2: 725.000.
    Uttern 4: 425.000
    Vesslan 1: 400.000

    Dessutom har Ugglan 1 och Hermelinen 9 blivit föremål för inköp av LKAB för senare omvandling till industritomter.
    Anmäl >Fabian (2009-09-01 21:41:49)

    Gun, du spyr ut elakheter över Kalle W...
    Vet inte du att man inte skjuter budbäraren!?
    Anmäl >ada gio (2009-09-01 21:12:57)

    Jag antar att du är signaturen R och den här diskussionen har vi redan haft så många gånger, att den börjar kännas rätt uttjatad.

    Min blogg är reflektioner, precis som alla andra bloggar är.

    Jag tycker att det är beklagansvärt att det åter är akut utryckning från LKAB:s sida och miserabelt, att kommunledningen ännu inte krävt en omedelbar totallösning av Malmberget. En kommun kan man inte planera från den ena dagen till en annan. Man kan inte heller svika sina egna skattebetalare tillika kommunmedborgare, eller en hel ortsbefolkning där t.o.m. en stor del av dem tjänat bolaget i ur och skur.
    Anmäl >Gun (2009-09-01 20:37:32)

    SvaraRadera
  11. Ironi är alltid allvar!

    Akuta åtgärder tyder alltid på att det saknats skälig framförhållning.

    Efter så många bloggar i malmbergsfrågan kan det väl knappast vara några frågetecken om vad saken gäller.
    Anmäl >Aktersnurran (2009-09-01 15:29:45)

    Jag förstår inte vart du vill komma, Gun... Vad är ironi och vad är allvar?
    Svårt det här med språket. Ibland skriver man en sak, men menar något diametralt motsatt. Ibland skriver man det man menar.
    Anmäl >Rydberg (2009-09-01 13:31:30)

    SvaraRadera