lördag 25 juni 2011

Läraryrket. Det är glamor med långa sommarlov. Utdragna & sköna slapparstunder i fikarummet. Lediga helger. Korta arbetsdagar. Hög lön för en högskoleutbildning.


- den 25 juni 2011, kl 09:49

Nu nickar alla som har en omdömesförmåga, som har sina uppenbara blottor:

- JA JA, så är det. Precis det där är en lärare.

Medan du som är lärare antagligen redan gått i taket av de falska uppgifter, som du läste i överskriften och vet att det finns många "grunkor på ett järnspett".

Det är verkligen högintressanta inlägg man kan läsa, om hur en del betraktar en lärares arbetsvillkor och yrkesliv.
http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleID=6237977#fank6238007

Men hur kan det komma sig att en del har uppfattningen om att en lärares yrkesliv är ett evigt "Den blomstertid nu kommer", där de stekta sparvarna flyger rakt in i munnen.

Och "tvi för den lede", säger jag bara till de kommuner, som kommer att belägga sina lärare med ännu fler undervisningstimmar. Ni har inte förstått någonting alls och förtjänar antagligen inte bättre undervisningsresultat och skolmiljö än ni antagligen redan har, eller är på väg mot med stormsteg.

Det här är det yrket som närmast kan liknas vid lejontämjarens balansgång.

Det är ett alldeles förskräckligt och ett alldeles underbart yrke! Allt i samma andetag.

Lika lite som man skall vara lejontämjare om man inte tycker om lejon. Lika lite skall man vara lärare om man inte tycker om att inspirera, tillföra kunskaper och tycker om sina elever, oavsett elevens bakgrund och förmågor. Det hela handlar om att möta varje elev där den befinner sig och med varlig hand föra eleven framåt i utvecklingen. Lära eleven att ta ansvar för sitt eget lärande, eget liv och få eleven att inse glädjen i kunskaper och egen utveckling.

Omdömesförmågan är den allra viktigaste förmågan, som vi människor har att tillförskansa oss.

Jag läste det här långa inlägget
http://www.dn.se/kultur-noje/sverige-har-slutat-undervisa-sa-forlorade-lararna-sitt-yrke
och visst är det sant det också. Läraryrket har många ansikten, lika många som eleverna är till antal i all dess suveränitet.

Men det är inte enbart läraryrket, som har ett underskattat och nedvärderat värde, trots att vi dagligen får konstaterat hur välfärdssamhället Sverige stadigt tappar mark gentemot andra länder.

Är det inte hög tid att sätta sig ner och fundera över hur det kommer sig?

"Orsak och verkan", heter fenomenet.

Ovanstående, tillika vetenskapliga, diagram bör alla studera, som tror att läraryrket där kan man stuva in vem som helst i. Läraryrket är ett hantverk, som kräver daglig utveckling och inte minst att vara oerhört lyhörd hur undervisningen skall anpassas. Det kräver att man redan under studietiden till lärare, inventerat sin egen "ryggsäck" som man bär omkring på. Har man inte gjort det, är det hög risk att man är en lärare som borde ägna sig åt något annat, därför i det här yrket lär man träffa på elever i ibland högst ohållbara livssituationer.

Vilken elev kom du själv ut som från skoltiden och vad berodde det på? Hur mycket påverkar den psykosociala miljön för ett riktigt gott studieresultat?

VEM är du själv som vuxen människa, förälder etc.


1 kommentar:

  1. måste vara en av få högskoleutbildningar som har så dålig löneutveckling. barn och ungdomar räknas inte som något man skall satsa på. allt som handlar om omsorg om någon har dålig status.Sådan är kapitalismen.

    intressant diagram över inlärning och hur vi minns
    Anmäl >förstår inte hur lärarna orkar vara samhällets alltiallo (2011-06-26 11:14:59)

    SvaraRadera